Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 30 Jun 2025, 15:23

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Beställa till UnoX eller inte?
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:07 
Motorportalare

BuuMi wrote:
Pratade ihop mig lite med Camb. Robin och Ronnie idag i garagaet och så kom vi på att man kanske skulle kunna ta och göra som så att när någon far till Uno-X i grisslehamn efter några grejer så skulle man kunna ta hem åt andra också : )

Blir ju bra mycket smartare än att 20 ålänningar far på samma dag till samma ställe.

Det är ju ändå kortare och billigare att åka hem till nån efter grejerna här på Åland då istället Very Happy

Så den som ska till Uno-X härefter kan ju va schysst att posta här eller PMa den som ska fara dit, så kanske vi kan komma överens om vem som far Smile

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3266

Bra initiativ!

Nu är det ju lagen som spelar en roll här. Det som man sysslar med är väl klassat som smuggling. Så jag undrar hur detta ses ur lagens synpunkt? Uppmuntring till smuggling + att om någon myndighetsperson ser detta så kan dom kontrollera extra den dagen. Även om det som vi sysslar med är för privat bruk så vet man inte vad eventuella myndigheter säger, dom brukar kunna vara vrångt inställda ibland, särskilt personer som har ett behov av att hävda sig.

Så, om det inte finns något problem ur juridiskt synpunkt så är det bra. Däremot om det finns, så ser jag gärna att motorportalen/användare inte hamnar i kläm. Kanske en låst forumtråd som enbart kan läsas av medlemmar skulle ändra situationen

H/ Niklas

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:20 
Motorportalare

Kör: mini
Fabben wrote:
Bra initiativ!

Nu är det ju lagen som spelar en roll här. Det som man sysslar med är väl klassat som smuggling. Så jag undrar hur detta ses ur lagens synpunkt? Uppmuntring till smuggling + att om någon myndighetsperson ser detta så kan dom kontrollera extra den dagen. Även om det som vi sysslar med är för privat bruk så vet man inte vad eventuella myndigheter säger, dom brukar kunna vara vrångt inställda ibland, särskilt personer som har ett behov av att hävda sig.

Så, om det inte finns något problem ur juridiskt synpunkt så är det bra. Däremot om det finns, så ser jag gärna att motorportalen/användare inte hamnar i kläm. Kanske en låst forumtråd som enbart kan läsas av medlemmar skulle ändra situationen

H/ Niklas

Vi låssas som att vi inte såg det här :lol: Jag ser personligen inget problem varför man inte skulle kunna fara över till Uno-X och hämta ut ett paket och det skulle klassas som smuggling?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:26 
Veteran

Kör: Helst Kawasaki
Gozze wrote:
Fabben wrote:
Bra initiativ!

H/ Niklas

Vi låssas som att vi inte såg det här :lol: Jag ser personligen inget problem varför man inte skulle kunna fara över till Uno-X och hämta ut ett paket och det skulle klassas som smuggling?

tänkte exakt säga samma sak :D

tyvärr Fabben (inte för att vara otrevlig eller nåt)
men jag tänker nog inte sluta fara över bara för att politikerna tycker nåt fint i sina lagar och regler och vad de nu har.
jag förstår ingenting av det heller så att..

jag ska iaf dit den 28e så ni vet : )

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:43 
Avancerad medlem

Fabben wrote:
Bra initiativ!

H/ Niklas

Det här är precis som när din morsa far och handlar mat till sverige. Inte tullar hon in den heller när hon kommer iland i eckerö. Det är precis som som om man sku fara och shoppa kläder t.ex. till sverige....bara att man får grejerna skickade till hamnen istället för att måsta ränna ner till göteborg m.m. för att hämta en nyckelring som det står Bmw på 8) Sen skiter jag totalt i vad politikerna tycker om jag handlar delar utomlands. Det är fan så dyrt redan på den här holmen....så pengar får dom nog ändå på nått sätt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:43 
Avancerad medlem

utan att vara säker på något så skulle jag säga att det är en tolkningsfråga beroende på vem man frågar, det är skild skattegräns till åland vilket betyder att man måst betala moms på saker man tar in i landskapet, när man beställer från ett företag i utlandet har de lagt på moms i priset, det är en skild moms, båda momser måste betalas för att myndigheterna ska vara nöjda och sedan får man söka tillbaka en av dom.

genom att hämta sakerna vid uno-x kan man se det som att man hoppar över steget där man söker tillbaka momsen. Dock ser knappast myndigheterna likadant på frågan. Ni gör ju som ni vill, men jag skulle inte vilja vara den som tullen går igenom bilen på när jag har den full av andras saker, därför sku int fabbens förslag vara så dumt..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:48 
Veteran

det är ju ganska lätt.

de som hellre knackar lagar och lyder dem så beställer helt enkelt inte dit och betalar hellre momsen :lol:

jag tycker samma sak som Ronnie!

sen är det upp till var och en att bestämma om de vill lägga på de där extra pengarna på sina grejer =)

jag tycker det är sorligt iaf och tänker fortsätta såhär.

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:51 
Avancerad medlem

Jag tänker nog fan fortsätta shoppa :twisted: :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 00:41 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Släpar man från sve över färjan är det väl max 175€ och beställer
man tex över internet och hämtar på tullen / posten är gränsen
45€ om jag minns rätt. Men men... en kollega berättade att han
hämtade en ny soffa i Sverige som han satte på taket och körde i land
bara. Soffan var klädd med genomskinlig plast. Kunde det ha vart
synligare? :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 02:00 
Motorportalare

Fabben wrote:
Kanske en låst forumtråd som enbart kan läsas av medlemmar skulle ändra situationen

H/ Niklas

Men frågan är då hur det låsta forumet kan skötas ok ändå. Eftersom medlemmar kan läsa är det inte svårare för tullen att göra sig medlem och läsa låsta forumdelar isåfall.
Om det ska bara vara särskilt inbjudna till den låsta delen kan det funka men då är det heller ingen vits med att ha det här erbjudande för samtliga här.

Känner till många som hämtat kök från Ikea, möbler mm utan att tullen orkat titta på värdet trots det är fullt synligt i fordonen.
Ser man bara på stugägarna på sommrarna som kommer med storbåtarna som har bilen proppfull med mat + diverse samt all taxfree överstiger de nog summorna rejält.

Jag menar hur man än vänder och vrider på det har man rumpan bak.

Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 08:06 
Veteran

Garage änkan wrote:
Fabben wrote:
Kanske en låst forumtråd som enbart kan läsas av medlemmar skulle ändra situationen

H/ Niklas

Men frågan är då hur det låsta forumet kan skötas ok ändå. Eftersom medlemmar kan läsa är det inte svårare för tullen att göra sig medlem och läsa låsta forumdelar isåfall.
Om det ska bara vara särskilt inbjudna till den låsta delen kan det funka men då är det heller ingen vits med att ha det här erbjudande för samtliga här.

Känner till många som hämtat kök från Ikea, möbler mm utan att tullen orkat titta på värdet trots det är fullt synligt i fordonen.
Ser man bara på stugägarna på sommrarna som kommer med storbåtarna som har bilen proppfull med mat + diverse samt all taxfree överstiger de nog summorna rejält.

Jag menar hur man än vänder och vrider på det har man rumpan bak.

exakt det jag menar!

så nu avslutar vi det här för det leder ingen vart..

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 15:29 
Motorportalare

Jag tänker skriva en sista kommentar.

Jag slutar inte heller smuggla, in facto så sysslar jag med det rätt ofta, dvs i klartext: far till sverige och shoppar olika grejer. Jag har inte skrivit något emot det, även om det lite verkar så i denna tråd. Däremot så vill jag inte att någon skulle råka illa ut pga hur en lag kan tolkas. Jag försöker bara ge flera olika vinklar på det.

Det som skulle hjälpa med en speciell forumsdel, eller en annan inledning är: Att då kan man skriva att denna information ej får skickas vidare, och att om man läser denna tråd godkänner det. Då kan det bli knivigare för eventuella myndigheter att använda informationen.

Av egen erfarenhet så vet jag att åländska tulltjänstemän inte bryr sig värst mycket om privatpersoners import, men det kan komma nån dag där det inte längre är så, och då kan det vara viktigt att ha sitt på det torra.

End of discussion!

Niklas

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 23:04 
mp.net beroende

Kör: Bil
Diskussionen om hurvida det är okej att beställa till Uno-X eller inte.

Buumi tog bort dessa då han inte ville ha dessa i sin tråd men ja återskapade dem då ja ansåg att det va en bra diskussion.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Last edited by Cambudgie on Tue 22 Jan 2008, 23:12, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 11:19 
Avancerad medlem

hakkapelitta wrote:
Ni gör ju som ni vill, men jag skulle inte vilja vara den som tullen går igenom bilen på när jag har den full av andras saker...

håller med. Det finns en massa nitiska myndighets personer, jag kommer att fortsätta hämta beställa till uno-x, men jag tänker inte hämta en massa andra människors grejer, för som sagt jag vill inte vara den som får bilen genomsökt av tullen när jag har halva MP:s medlemmars grejer i bilen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 11:27 
Rutinerad medlem

tummen wrote:
hakkapelitta wrote:
Ni gör ju som ni vill, men jag skulle inte vilja vara den som tullen går igenom bilen på när jag har den full av andras saker...

håller med. Det finns en massa nitiska myndighets personer, jag kommer att fortsätta hämta beställa till uno-x, men jag tänker inte hämta en massa andra människors grejer, för som sagt jag vill inte vara den som får bilen genomsökt av tullen när jag har halva MP:s medlemmars grejer i bilen.

finns inget måste i det här, meningen var att om nån har nåt liggandes på uno-x och inte har tid att fara efter kan man alltid kolla om det finns nån som råkar fara över och kunna ta hem det åt en, ingen har sagt att nån måst ta hem åt nån annan, det är 100% frivilligt, och inte behöver ni säga att vi ska ta hem åt er, är också frivilligt!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours