Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 11:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 19:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TantGron wrote:
Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.

Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en
blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska
man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr
sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan
inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten?

EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp-
körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl
aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!?


Last edited by MickeM on Thu 03 Jan 2008, 19:38, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 19:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
MickeM wrote:
TantGron wrote:
Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.

Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en
blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska
man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr
sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan
inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten?

EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp-
körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl
aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!?


Du har nog rätt i va du säger angånde kylarvätskan att den ska kyla o.s.v..

Men tänk också på att under bankörning har du en fartvind som kyler hela tiden så överhettning e väl säkert int ett så stort problem....
Många bilar har ju även oljekylare å den håller nog tempen nere... :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 20:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
GSR wrote:
MickeM wrote:
TantGron wrote:
Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.

Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en
blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska
man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr
sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan
inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten?

EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp-
körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl
aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!?


Du har nog rätt i va du säger angånde kylarvätskan att den ska kyla o.s.v..

Men tänk också på att under bankörning har du en fartvind som kyler hela tiden så överhettning e väl säkert int ett så stort problem....
Många bilar har ju även oljekylare å den håller nog tempen nere... :)

Sant, ni ska ju köra fort som f-n så det funkar säkert. =) Tänkte inte
på det. Man lär så länge man hänger på det här forumet... hehe.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 21:19 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
MickeM wrote:
TantGron wrote:
Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.

Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en
blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska
man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr
sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan
inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten?


Ingen som har testat på water wetter eller liknande produkter? http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp

Water wetter ska tydligen sänka temperaturen 30F (vad det nu blir), skydda mot rost & korrosion och vid läckage skall det inga bli halt efter det som det blir av glykol.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 22:18 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
RunkiZ wrote:
MickeM wrote:
TantGron wrote:
Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.

Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en
blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska
man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr
sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan
inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten?


Ingen som har testat på water wetter eller liknande produkter? http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp

Water wetter ska tydligen sänka temperaturen 30F (vad det nu blir), skydda mot rost & korrosion och vid läckage skall det inga bli halt efter det som det blir av glykol.


Det här blev en mycket intressantare diskussion än vad jag räknade med! :D När mna läser runt i forum så verkar vissa livrädda för att maskin ska korrugera sönderpå en sommar om den inte har minst 50 % glykol, medan andra säger att det råker med lite glykol eller water wetter för att få samma egenskaper.

Det här borde vi starta en ny tråd på, det här är intressant och viktigt, speciellt om ÅMK kommer att kräva glykolfria maskiner på nästa streetrace.

RunkiZ: Inte 100% säker, men kan 30 grader F vara så mycket som 18 grader C?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 01:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 01:36 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 02 Dec 2007, 21:51
Posts: 132
WOOGIE wrote:
Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket.


Pratar du inte lite i nattmössan nu? Var har du fått dom siffrorna ifrån?

_________________
Ronnie Jansson
04575692232


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 01:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Ronnie wrote:
WOOGIE wrote:
Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket.


Pratar du inte lite i nattmössan nu? Var har du fått dom siffrorna ifrån?


Ojojoj :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 10:45 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Glykol (eller etandiol som det egentligen heter) har en fryspunkt runt -13°C och en kokpunkt runt 197°C. Vanligt vatten har en fryspunkt runt 0°C och kokpunkt runt 100°C.
Ett mycket vanligt fenomen inom kemin är när två ämnen kombineras kan deras respektive egenskaper förstärkas eller förbättras utöver dom som enskilda har (tex stål, kylarvätskor etc.)
Genom att blanda glykol och vatten ungefär 50:50 så får man en fryspunkt runt -37°C. Kokpunkten vet jag inte på rak arm hur mycket den skiljer, men jag kan försöka räkna lite på det. Rostskyddet som finns i kylarglykol är tillsatsämnen, själva glykolen skyddar inte mot rostangrepp, men den förvärrar det inte heller.

Angående att köra med enbart vatten: Svår frågeställning, det är ju individuellt mellan bilar. En gjutjärns bigblockare behöver mera kylning än en moped, så kylaren måste vara anpassad efter bilen. Om jag drar till extremteorins ängar så borde man kunna behandla motorns kylsystem som ett trycksystem (trots expansionskärl) och genom att ha mera snurr på pumpen så höjs kokpunkten en aning. Men det är så lite att det är helt onödigt att börja räkna med det. Det ingår i felmarginalen.

Intressant tråd. :D

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 14:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
Har för mig att ja läste på sporthoj.com att dom som kör SM(super motard) på inomhusbanor använder Water Wetter, för att det inte blir halt och ser till att kylsystemet inga rostar eller korrderar

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 16:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Går för tillfället en kurs i kylteknik och där har vi tagit upp att glykol (glykol blandat med vatten) har en sämre kylförmåga än vanligt rent vatten. Hittar inte siffrorna på det men jag har sett dem. Så glykolen och dess tillsatser är där för att förhindra att kylvattnet ska frysa och att förhindra korrosion i motorn, då förstås med nackdelen att det inte kyler lika bra som med enbart vatten. Så vill man ha så bra kylning som möjligt så ska man köra med bara vatten!! Så på banor och strippar så är det ju perfekt att ha bara vatten eftersom det inte är någon risk för frysning på sommarn plus att det inte blir halt om man spiller! Men med bara vatten så börjar det däremot rosta ganska snabbt.... Jag har dessutom egen erfarenhet av att bilen går mycket varmare med glykolblandning än som med bara vatten. Och ska man vara riktigt petig så har glykol högre densitet än vatten vilket betyder att vattenpumpen får tyngre att pumpa runt vätskan vilket i sin tur stjäl lite effekt från motorn..... men det är så lite så man knappt kan beakta det. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 22:36 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Peabe: Jag mottsätter mig inte det minsta det du säger, men kan det vara så att ren glykol inte är bra, men blandningen 50/50 får andra egenskaper? Detta är inget påstående utan enbart en fråga.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 00:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TantGron wrote:
Peabe: Jag mottsätter mig inte det minsta det du säger, men kan det vara så att ren glykol inte är bra, men blandningen 50/50 får andra egenskaper? Detta är inget påstående utan enbart en fråga.

Joo, så är det nog. Står ju nåt sånt på glykol-dunkarna. Olika procent
beroende på förhållande. För lite = bläh och för mycket = bläh. Ju kortare
tid vätskan är i motorn, desto bättre väl? Bara den är nerkyld när den
kommer tillbaks? Vatten rinner bra, glykol nä.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 00:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Jo antagligen är blandningen 50/50 optimal för "normal" körning å prestanda, med lägsta möjliga fryspunkt å bäst korrosionsskydd!? Sku ju kunna tippa på de (å det är ju det jag kör med oxå).

Men frågan är vad man ska blanda om man endast koncentrerar sig på största möjliga kyleffekt och struntar i frysning och korrossion? Jag sku säga vatten :P men jag har ingen aning, bara en gissning. Nån som vet bättre?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 09:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
50/50 blandningen är i huvudsak tänkt för så låg fryspunkt som möjligt. Sen vet jag inte hur kylförmågan påverkas.

För att kyla bäst så borde man väl ha en vätska med så låg densitet som möjligt? Då borde fler molekyler få plats i volymen, och därigenom flera molekyler som kan ta upp värme?

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 18:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Hittade lite tabeller i kylteknikboken som ja måsta scanna in :P
Sorry att de inte syns så bra bara men man kan int ladda upp större i storleken... men man ser om man vill se :P

Här ser man enbart rent vattens värmeledningsförmåga:

Image

Och här är 2 tabeller, den ena med propylenglykol och den andra med etylenglykol:

Propylen:

Image

Etylen:

Image


Utgående från det här så ser man då att enbart vatten har värmledn.... på 0,628 enhet nånting

Och så fort man sätter i nån av glykolerna så försämras den bara...

Blandar man 50/50 med propylenglykol så är man nere på 0,364 i värmeledn förmåga..... vilket är nästan hälften än som med vanligt vatten...

Så ja sku ju rimligt tycka att det skulle kyla bäst med enbart vatten!?

Men sen lönar det sig knappast i längden eftersom det så fort bildas rost och avlagringar i motorn om man kör utan glykol så att värmeöverföringen mellan motorblock och kylvätska försämras pga s*** ivägen...


Men nu måst ja sluta så ja int missar färjan till stan! :P tjo


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group