Saxat ur Nya Åland Publicerad: 04/12/2007
Är all motorsport dålig?
Kan man verkligen vara av annan åsikt än Ålands Natur och Miljö?
De arbetar trots allt för en bättre miljö för våra efterkommande. Hade du frågat mig för till exempel fem år sedan hade jag svarat nej, man kan inte vara emot ÅNoM. Men senaste tiden har jag börjat revidera min inställning och är numera inte helt okritisk.
Jag är själv intresserad av både miljöfrågor och motorsport och förstår inte denna ensidiga bevakning av just motorsporten. Enda avgörande kriteriet om ÅNoM är för eller mot ett evenemang verkar bestå av ordet ”motor”? Det finns alldeles för många exempel. Först och främst vill jag påpeka att jag inte på något sätt missunnar övrig verksamhet nedan utan endast använder dessa enbart som exempel för att visa att motorsport inte är bättre eller sämre på något sätt, men utsätts ändå för 90% av ÅNoM´s bevakning.
1. Styrelsen för Ålandring får citronpriset 2006 för att de genomför en utredning av aktivitetsområde för fordon. Priset väckte min förvåning och kändes väldigt förhastat, de har ju inte ens presenterat slutrapporten. En miljökonsekvensbedömning (MKB) för ”motorbana” är omfattande och det är bra. Ny konsertlokal, golf-, eller curlingbana verkar inte alls kräva MKB. Varför?
2. Ett av de senaste exempel är när ÅNoM hyllade PAF för beachvolley som ett mycket bättre alternativ jämfört med Poker run (citronpris 2005?). Detta blottar en oförmåga att se helheten. Jag trivdes att se på båda men de är lika dåliga ur miljösynpunkt. I båtevenemanget kom flertalet av utövarna från närliggande Norden. I beachvolley reste deltagarna längre (från bland annat Asien, Sydamerika) och mestadels med flyg. Sand forslades hit och bort med lastbilar och -fartyg.
3. Nu när ÅNoM är emot F1-båtmotorsport måste de i rättvisans namn vara emot båtturister och sportfiskare också men det syns inte. Varför? Alla tre grupper förbrukar ungefär lika mycket bränsle, bullrar och stör fågelliv. Båtturisten bor ombord, äter oftast medhavd mat. Sportfiskaren hyr stuga, testar trolling och åker mellan olika platser, äter medhavd mat. Båtsportaren tävlar med miljövänligare alkylatbensin på begränsat område, bor på hotell, äter på restaurang. Klart båtsportaren ur ekonomisk synvinkel är intressant för Åland versus den grad de belastar närmiljön. Återigen notera att detta var bara exempel och ska inte övertolkas.
4. Nu har Mariehamns stad tagit ett beslut att minska utsläppen. Samtidigt som vi ska snart berikas med en curlinghall, på ”jungfrulig mark”? Men ingen på ÅNoM verkar i detta fall kritiskt ha frågat Mariehamns stad om det är ”försvarbart” att bygga en hall som ska hållas nedkyld (energi) året runt och även när den inte används.
Konserthus, simhallar hålls rumstempererade året om och förbrukar energi också även när de inte används (uppvärmning/nedkylning, nattbelysning, larm, kontorsutrusning och så vidare. Notera ”En motorbana oavsett om den ligger i sjön eller på land belastar miljön endast då den används, dvs ansenlig tid på året inte alls”. En fotbollsplan (ej uppvärmd) eller turistmarknad tär inte så mycket på miljön men resorna till och från gör det och nu kommer det riktigt intressanta!
5. Vi tittar på ”mitt” eget racingteam ”Alandia Racingteam”, vi tävlar inom motorsporten ”endurance roadracing” och på tävlingsbanor i hela Norden. Jämfört med till exempel ett dragracingteam eller ”sprintracingteam” så förbrukar vi, tyvärr mycket mer bränsle än de under en tävlingshelg.
Konkret jämförelse: I år belastade vi (3 st förare) miljön med 1046 kg CO2 per förare! Om vi bara som exempel, jämför med Ålands stolthet IFK Mariehamns ligalag i fotboll(24 st i truppen), så belastade de miljön med 1630 kg CO2 per spelare. Hur vi än räknar med och utan tränare/publik/träningstillfällen så gick det inte att trolla siffrorna till vår ”nackdel”. Läs mer på vår hemsida
www.racing.ax för att se hur jag räknade. Lite skämtsamt, kanske IFK borde satsa på motorsport istället? Var ligger då hemligheten bakom dessa siffror? I resorna!
Av detta kan man dra slutsatsen att själva ”slutprodukten” är av mindre betydelse, det är helheten som är problemet oavsett om sporten är golf, tennis, trav, motor. Så det kommer inte hjälpa att enbart be motorsportaren att sluta, han/hon blir bara sur och miljövinsten blir marginell. Den dag man löser ”vardagsbilismens” problem med utsläppen (med hjälp av motorsporten) har man löst sportfiskarens/ svampplockarens / curlingspelarens / fotbollens som bonus.
Vad jag försöker få fram är att vi alla ska vara ambitiösa, men då ska man granska ALL nyetablering och evenemang med ”MKB” på det sätt som ÅNoM och Mariehamns stad nu väljer att granska F1-båttävlingen. Men det tragiska är att jag upplever att ÅNoM gör det enkelt för sig genom att försöka få motorsporten till syndabock och hackkyckling.
Gissningsvis motsvarar utsläppen från ca.1 0-15 egnahemshus med oljeeldning utsläppen från den totala motorsporten på Åland. Själv bytte jag ut min 4.500 liter i året förbrukande oljepanna till värmepump för 7 år sedan och minskade därmed CO2 utsläppen med 11.100 kg i året, är jag en miljöbov på grund av. mitt motorsportsutövande?
”Mot bättre tider”
Thomas Sandell Tipsa en vän! Skriv ut!