Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 17:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Turbo konvertera en bil? vad säjjer besiktningen?
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 20:39 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
hej jag har funderat på att turbokonvertera och som rubriken lyder vad säjjer dom på besiktningen och vad måste man göra om man vill få igenom bilen?

Tack på Förhand


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 21:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Det skall nog gå hur bra som helst, bara inte bilen är allt för ny, för då kan det bli stopp.

Mitt råd är att du far till besiktinigen och hör med dom, så kan dom säga vad du skall göra för att få bilen godkänd med turbo, plus vad du får ha för laddtryck! (Ett krav från deras sida då dom kan se hur mycet ladd du har= dom kan räkna ut maxeffekten).

Är säkert något mera, men det där är en början iaf! :D

Lycka till!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Turbo konvertera en bil? vad säjjer besiktningen?
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 21:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
Gozze wrote:
hej jag har funderat på att turbokonvertera och som rubriken lyder vad säjjer dom på besiktningen och vad måste man göra om man vill få igenom bilen?

Tack på Förhand


Far till besiktningen o hör

Min är en 316 från början ombyggd till 325 turbo med max laddtryck 0,3 och 150 kw så står det i pappren inte jag som besiktigat med snurran :wink:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 15:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Berätta här vad dom sade sedan!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Oct 2007, 17:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
hum har forskat lite idetta ämne och jag tror att man måste ha ett intyg från tilvärkaren? =/ hur ska man fixa detta då?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Oct 2007, 18:08 
Hörrdu Gozze hur har du forskat då???Nu är du nog liite på fel :lol: Nåt intyg behövs inte.Så mycket vet jag :wink:


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Oct 2007, 18:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
nä kollade lite på Sävarturbo men det gäller väll bara i sverige :P hehe.. så igenteligen är det bara att smeta på skiten och sen gnata på dom och få ett intyg :D ride on :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Oct 2007, 18:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
nå hulta och isaksson verkade ju inte ha nå större problem att besikta me 700+hk så nå litet måste ju gå igenom...=)

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Nov 2007, 12:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
pratade med en igår som sku fara och besikta sin CRX med turbo och han måsta tydligen ha bänk och mappningspapper för att få ändringsbesikta om jag förstod det rätt.. och det har ju inte han så jag vet inte hur man ska ta sig till om man inte har papper på det ?

tokig situation för han eftersom det inte var han som byggde motorn eller nånting annat :?

iaf, så sku han inte få besikta den före han hade bänkpapper på den.

finns det ens någon här på holmen som bänkar ? :shock:

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Nov 2007, 18:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
BuuMi wrote:

finns det ens någon här på holmen som bänkar ? :shock:

Nix det finns ingen på holmen som bänkar bilar.
Ljungdahls bänkar endast moppar o mc: en.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Nov 2007, 21:12 
Offline
Ny

Joined: Tue 20 Mar 2007, 22:34
Posts: 6
Location: Jomala
Tror Basses Motor har rullar, men tror dom bara klarar småa effekter,
kanske 150 hk :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 00:18 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
5 §
Motorbyte

--------------------------------------------------------------------------------

2. Vid ändringsbesiktning får man också godkänna byte till motor (jämförelsemotor) som är tyngre än den ursprungliga, har högre effekt eller större slagvolym och som biltillverkaren har avsett för användning i bil som hör till samma modellserie och är ämnad för allmän vägtrafik liksom även byte till motor som har högre effekt, är tyngre eller har större slagvolym än jämförelsemotorn. Bytet får ske under följande förutsättningar:


--------------------------------------------------------------------------------

c) effekten hos ny motor som har högre effekt än jämförelsemotorerna är högs 20 % högre än effekten hos den till effekten största jämförelsemotorn mätt med samma norm; en effektivare motor förutsätter förutom tidigare i detta mom. nämnd ändringsbesiktning även i 4 § 2 mom. nämnt undantagstillstånd samt installering av bromsar som minst motsvarar motorns effekt och vid behov även att svägningsdämpare utbyts och konstruktioner förstärks så att de motsvarar den förhöjda effekten.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Hittar inget i finska lagparagrafen som säger att din kompis bör ha det ena intyget efter det andra.Om jag var kompisen skulle jag kräva papper på deras utsago som de tydligen endera hittar på själv eller som inte jag ser i paragraferna för konstruktionsändringar mm.
av erfarenhet har jag lärt mig att de på besiktningen gärna hittar på egna paragrafer för slippa göra det de måste göra.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 00:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
fick höra samma sak tidigare idag av GSR :)

så det lär nog stämma det där, då han själv har besiktat med turbo så!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 00:28 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
BuuMi wrote:
fick höra samma sak tidigare idag av GSR :)

så det lär nog stämma det där, då han själv har besiktat med turbo så!


Som sagt har erfarenhet av usel besiktning här på ön.4 jäkla dgr tog det för mig att besikta Amman.Den 4: de dagen blev jag så jäkla förbannad att jag tog paragraferna med mig i utskrift.
Gissa vem som fick godkänt den dagen för de inte kunde bestrida det som stod svart på vitt i finska lagen jämnfört med deras påhittade paragrafer.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 08:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Garage änkan wrote:
BuuMi wrote:
fick höra samma sak tidigare idag av GSR :)

så det lär nog stämma det där, då han själv har besiktat med turbo så!


Som sagt har erfarenhet av usel besiktning här på ön.4 jäkla dgr tog det för mig att besikta Amman.Den 4: de dagen blev jag så jäkla förbannad att jag tog paragraferna med mig i utskrift.
Gissa vem som fick godkänt den dagen för de inte kunde bestrida det som stod svart på vitt i finska lagen jämnfört med deras påhittade paragrafer.

mm, det är väl så man ska börja göra kanske!

har du länk till den där paragraf boken? :lol:

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 09:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Jag har förstått att dom på besiktningen hellre säger att det är olagligt än lagligt om dom är osäker på sin egen sak. Det är ju bra löjligt egentligen att dom har betalt för att se till att allt går rätt till men ändå inte får det rätt. Inte skall kunden behöva sätta ner egen tid på sånt som en besiktningsman skall kunna!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group