Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 19 Jul 2025, 00:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Överladd eller sugmotor?
Överladd 65%  65%  [ 35 ]
Sugmotor 35%  35%  [ 19 ]
Total votes : 54
Author Message
 Post subject: Överladd eller sugmotor?
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 14:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
Vad föredrar du och varför? :D

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 14:50 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
Sugmotor för att jag vill steka på bana och då känns det driftsäkrast :D Vill jag åka turbo så finns en mintkaramell till förfogande :wink:

_________________
Elin Lindqvist


Last edited by Elin on Fri 05 Oct 2007, 08:43, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 14:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
ja, inte kan man ju säga sugmotor nu mera iaf :shock:

det enda jag sku kunna tänka mig att sku funka med sugmotor är att köra bana som Elin sa, och det gör jag inte så därav helt enkelt :P

det där kommer jag få ångra nån gång i framtiden säkert..

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 15:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
sugmotor, driftsäkrare och mer "kontrollerad" effekt.

_________________
"There is no substitute for cubic inches"
"There is no replacement for displacement"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 15:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Turbo. Det är mer utmaning. Sug / kompressor... då är det ju bara att
gasa (jämn leverans). Turbo på is är askul, tjooheej så kom sidan före
mitt i allt. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 16:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
MickeM wrote:
Turbo.


För att det är så jävlag skön känsla när alla vilda ponnysar kickar i :twisted: :wink:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 18:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
turbo helt klart,och ska du åka bana så kan du ju åka med laddtrycksstyrning och prograrmera den efter spjällvinkeln så får du en mjuk och fin effekt kurva. ja körde gatebil mantorp me min bil, med rätt våldsamt laddtryck och de va rätt intressant, men de va ju förstås bakhjulsdrivet. men ja skulle sattsa på en ganska liten turbo så du får ett brett register,och ett riktigt styrsystem så har du ganska bra koll på de mesta

mvh

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 18:48 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Sugmotor. Enklare, driftsäkrare och ett annat typs vrid.

Visst är turbo kul, men det är så omständigt.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 08:43 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
Fabben wrote:
Sugmotor. Enklare, driftsäkrare och ett annat typs vrid.

Visst är turbo kul, men det är så omständigt.


Sant :lol: :D

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 08:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
omstændigt med turbo?

Vill kalla det mera omstændigt att behøva utnuttja hela varvtalsregistret før att få åka av i en sugmotor. Du ær mera beroende av varvtal i en sugmotor. Min lilla volvo tex levererar næstan 500Nm vid ca 4000 varv.
Och maxeffekt ligger på 5500 varv. Ligger man och gasar runt i en honda tex såp skall du væl upp i 7-9000 rpm før att få full effekt. Och øver 5000 før att ha något som helst vrid.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 09:21 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
TBV Thomas wrote:
omstændigt med turbo?

Vill kalla det mera omstændigt att behøva utnuttja hela varvtalsregistret før att få åka av i en sugmotor. Du ær mera beroende av varvtal i en sugmotor. Min lilla volvo tex levererar næstan 500Nm vid ca 4000 varv.
Och maxeffekt ligger på 5500 varv. Ligger man och gasar runt i en honda tex såp skall du væl upp i 7-9000 rpm før att få full effekt. Och øver 5000 før att ha något som helst vrid.


Tycker personligen inte alls det är omständigt att behöva varva mycket, motorn är byggd för det och eftersom det är högkompskolvar och sådant i en ITR så tycker jag det är mycket jobb och framförallt pengar att byta det för att börja plocka i turbo. Effekten räcker bra till för mig men jagar man hk så är det klart att överladd nästan är ett måste på en japs/euro. Är ändå inte många bilar som hänger med en ITR på en bana pga den grymma väghållningen. Även många bilar med turbo som Supra och överladdade BMW:n blir efter..
Är ingen expert på det här men jag tycker om sugmotorer och speciellt i min Honda eftersom jag är väldigt förtjust i vtecen som är väldigt markant i min motor :D

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 11:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
så diskussionen handlar om att konvertera eller inte konvertera?

Min har turbo standard....

En supra har før øvrigt svårt att hinna med gulingen oxå då jag senast igår hade race med en BPU supra tre ggr och vi låg lika alla ggr. Efter 120-130 drog jag ifrån ;) Om man kør rakt fram førstås. Svænger det blir det en annan femma då jag har helt standard hjulupphængning

Men med din motor ær du hela tiden beroende av att ligga på høga varv, kanske inte ett problem om man gillar det, men det innebær ju oxå mera væxlingar om du inte har kraft på det lægre registret.

Att din bil hænger av turbobilar som supra førvånar mig inte då din bil knappast væger mera æn 1-1,1 ton och du har nog en effekt på 200+ hæstar. En supra væger drygt 1,7 ton och har en effekt på ca 330 hk i motor vilket innebær en markant minskning till hjulen. Du har mindre effektførlust i en FWD

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 18:18 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Oftast behöver man inte mycket effekt när man ligger och kryssar runt. Om man är ute för att leka så spelar det åtminstone för mig ingen roll att behöva gasa lite. Det talas ju mest om euro/japs motorer nu, en jänkeåtta har ett enormt vridregister, blir inte lika ryckigt som bilar med små motorer, och främst såna med turbo.

Sen är det ju allt upp till person, vissa gillar att det pyser och misständer, andra att motorjäveln varvar tills ramlagren hamnar i omloppsbana. (räkna mig till den sista) :twisted:

Angående konvertering.
Att konvertera en motor med allt vad det innebär, ställa in wasategate, dump, motorsystem, optimera komp etc. tycker jag känns ganska bökigt, antagligen för att jag inte kan göra det på en kafferast enbart med hjälp av en strumpsticka.

Visserligen tycker jag ju också att insprutning är lite överskattat : :roll:

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 00:52 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
Fabben wrote:
Oftast behöver man inte mycket effekt när man ligger och kryssar runt. Om man är ute för att leka så spelar det åtminstone för mig ingen roll att behöva gasa lite. Det talas ju mest om euro/japs motorer nu, en jänkeåtta har ett enormt vridregister, blir inte lika ryckigt som bilar med små motorer, och främst såna med turbo.

Sen är det ju allt upp till person, vissa gillar att det pyser och misständer, andra att motorjäveln varvar tills ramlagren hamnar i omloppsbana. (räkna mig till den sista) :twisted:

Angående konvertering.
Att konvertera en motor med allt vad det innebär, ställa in wasategate, dump, motorsystem, optimera komp etc. tycker jag känns ganska bökigt, antagligen för att jag inte kan göra det på en kafferast enbart med hjälp av en strumpsticka.

Visserligen tycker jag ju också att insprutning är lite överskattat : :roll:


kan nog säga ganska omgående att en någorlunda seriöst byggd turbo motor med ett eftermarknads styrsystem och en ordentlig mapp rycker inte speciellt mycke,och de betyder inte heller att en motor behöver vara byggd på dyra och exlusiva bitar för att vara seriös.
och köper man ett riktigt styrsystem och lär sej att utnytja det kommer man nog underfull ganska fort att det är dax att lägga förgasarna på hyllan.
men ja tycker i och för sej att förgasare e bra i endel fall men långt långt ifrån optimalt

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 10:55 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Som jag sa i mitt inlägg: Jag har inte stor erfarenhet av turbomotorer, det sträcker sig till en småtrimning av en redan befintlig turbomotor. Tycker det är enklare med förgasare. Behöver inte knacka datorkod för att få och funka.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 14:33 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
Fabben wrote:
Som jag sa i mitt inlägg: Jag har inte stor erfarenhet av turbomotorer, det sträcker sig till en småtrimning av en redan befintlig turbomotor. Tycker det är enklare med förgasare. Behöver inte knacka datorkod för att få och funka.


då kanske man inte ska uttala sej heller?

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 14:36 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
klart man ska ha turbo =).. och int behöver man knacka kod :P... stoppa på en orginal turbo från ngn bil som har typ 0.6 i ladd och så köper du en btr och vruder upp soppan så funkar det kanon.. en Saab turbo är bra för dom är lågtrycks och så har dom en Wg orginal med så =)

over and out


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 15:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Fabben wrote:

Sen är det ju allt upp till person, vissa gillar att det pyser och misständer, andra att motorjäveln varvar tills ramlagren hamnar i omloppsbana. (räkna mig till den sista) :twisted:



bara før att du kør turbo innebær det inte misstændning och ryckig gång, kør du dæremot med en lite kraftigare trimmad sugmotor ær det ett måste att den rycker och misstænder. Jag kænner inte till en enda "vrål"trimmad sugmotor som går rent øver hela registret. Før att ha en bil som går rent øver hela registret och har en bra effekt samt vridmomentskurva ær du tvungen att ha en motor med stor volym eller øverladdning. En 1,8 liters japan spis med 200+ sughæstar går i vældigt få fall rent från tomgång till max varv. Har du dæremot en 1,8T från tex en passat med 200+ hæstar så går den perfekt och rent øver hela registret. Samma med en 5-6 liters V8 den har oxå 200+ hk och går lugnt och fint øver hela registret.

Eller så en volvo :) med 288 drivhjulshæstar på 5500 rpm. Den går oxå rent øver hela registret, rycker inte och misstænder aldrig. Och den ær heller inte komplicerad och bøkig att trimma

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 15:50 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Hulta wrote:
då kanske man inte ska uttala sej heller?


Jag tycker inte jag har påstått att jag är expert. Tråden handlade om vad man själv tycker. Om du läser igenom så har jag hela tiden pratat om vad jag tycker, inte allmänt. Likadant är det för dom som inte tycker om jänki-åttor, dom tycker dom är bökiga och krångliga, medan andra älskar dom. Ok, jag får väl acceptera att turbo spöar allt.

Om man har en sugmotor med stor volym, så kommer den ha ett jämnare vrid än en liten turbomotor med samma effekt. (dvs flera hundra) Det går att jämna ut den med elektronik, men den kommer fortfarande att ha en ojämnare effektkurva (eller vridkurva eftersom effekten räknas från vridet)

Jag menar inte att vara fräck eller dryg mot någon, diskuterar gärna. Men det känns som om man enbart får gilla det ena lägret, annars blir man hackkyckling, kanske lite självförvållat eftersom jag kan vara ganska fräck i skrift.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Last edited by Fabben on Sat 06 Oct 2007, 17:29, edited 7 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 15:54 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
TBV Thomas wrote:
bara før att du kør turbo innebær det inte misstændning och ryckig gång, kør du dæremot med en lite kraftigare trimmad sugmotor ær det ett måste att den rycker och misstænder. Jag kænner inte till en enda "vrål"trimmad sugmotor som går rent øver hela registret. Før att ha en bil som går rent øver hela registret och har en bra effekt samt vridmomentskurva ær du tvungen att ha en motor med stor volym eller øverladdning. En 1,8 liters japan spis med 200+ sughæstar går i vældigt få fall rent från tomgång till max varv. Har du dæremot en 1,8T från tex en passat med 200+ hæstar så går den perfekt och rent øver hela registret. Samma med en 5-6 liters V8 den har oxå 200+ hk och går lugnt och fint øver hela registret.

Eller så en volvo :) med 288 drivhjulshæstar på 5500 rpm. Den går oxå rent øver hela registret, rycker inte och misstænder aldrig. Och den ær heller inte komplicerad och bøkig att trimma



Nu missförstod du ironin i mitt inlägg och trodde jag var 100% seriös. Det var jag inte utan försökte sätta ett skämt i mitten av inlägget. My bad!

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group