Finns några tips och tankenötter:
-Det skulle vara bra att få fyrhjulingen snabbare till användning till klistrningen. Förra gången så blev det lite tajt med tiden, visserligen var banan våt, men om den är torr denna gång skulle det vara bra att börja lite tidigare med det, inte minst med tanke på resultatet.
-Trots att publikområdet var för litet förra gången så fanns det fördelar med det. Dom flesta tittar ändå på bilarna och trängs vid dom avspärrningarna, vilket gör att man inte behöver ha ett så brett område, då blir det ett mindre område att städa, vilket underlättar för funtionärerna.
-Ha många sopisar utställda. Även om inte alla sopor kommer dit, så kommer det mera dit om det finns flera ute.
-Det var jättebra att ha det avspärrat från räddningsfordonen och framåt. Jag tyckte att det kändes säkrare, det var lättare att hålla koll att ingen gick i vägen och förarna uppskattade det.
-Det skulle vara bra om alla som fotograferar utanför publikområdet har västar, dde flesta hade det, men det var ett par som kom senare som inte hade det. Bara för enkelhetens skull, dels se man dem bättre, och då vet man vad dom gör utanför avspärrningarna.
-Iom att man använde grusvägen som parkering så ledde det till att stora delar av publiken gick över åkrarna, och inte genom depån, vilket åtminstone för mig tycktes leda till mindre stress i depån? Men parkering är alltid ett problem i Gottby, vilket leder in på:
-Parkering. Den här gången borde det finnas tillgång till åkrar för parkering, men fortfarande behövs området kring gamla butiken och dagiset hållas lite koll på, med tanke på crewbilar och funktionshindrade. Kanske det skulle vara idé att alla crew-bilar fick en papperslapp där det står "CREW" och har ett område enbart för sådana, nu verkar det ibland (för det mesta) som vilda västern om de mest attraktiva platserna, sen ankomna åskådare har ibland parkerat in crewbilarna.
-Tänkt mycket på att fixa vatten (och mat) åt funktionärerna. Förra gången var jag tvungen att gå till närbelägna hus och tigga till mig ett par liter vatten och sen själv springa upp med det till funktionärerna vid "banan klar" (undrar vad tiden blev på 201m?
)
-Om nån har tillgång till stora kartongark så skulle det vara bättre att täcka över vägskyltarna med sådana. Silvertejp och alldeles för små plastpåsar har redan lett till att reflextejpen på skyltarna tagit skada. Och en stege, ska jag klättra upp på skyltarna en gång till lär det inte bara vara pungen som kommer ikläm denna gång.
-Många funktionärer, den absolut svåraste punkten. Det gäller att få folk som verkligen ställer upp. Senaste gång var det två stycken som hade lovat mig att dom skulle komma, som sen inte gjorde det med: "Jag orkar inte, jag ska vara fuller" som orsak, vilket gjorde att jag hamnade i kläm och fick mera att göra. Men det skulle fortfarande vara jätteviktigt att få många med, för desto fler man är, så då finns det större chanser till pauser där man kan gå och titta på racet.
-Uppstädningen efteråt. När racet är slut så försvinner alla ruskigt snabbt. Och det är nästan alltid samma gäng som städar upp efter kalaset. Jag personligen skulle gärna se att det var obligatoriskt att alla förare också hjälpte till med att städa (utom de som har färjor mm att passa) Nästan alla, även funktionärerna vill också fara och festa, och om alla hjälper till så går det mycket enklare och snabbare, och då får alla fara snabbare och ha skoj.
Det var några av de funderingar som har dykit upp i mitt huvud under de streetracen.