Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 22:37

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Fälgpaj av Nordson Import
PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 23:05 
Rutinerad medlem

Nu e ja förbannad!!

Var å lämnade in bilen idag för däcksbyte till Nordson Import eftersom både Esso å Select hade semesterstängt. Jag hade egna däck med som jag hade köpt tidigare i våras på internet, så det var bara för han att byta till dom nya!

När jag kom å hämtade bilen så reagerade ja först på det ruskigt höga priset! 107,60€ för att sätta på 4 däck!!!! Men ja var väl tvungen att betala det. Min kompis ringde direkt till Rollic å frågade vad dom tog för pris, å de va 10€/däck med balansering och montering å allt!! Dålig deal tänkte jag, aldrig hit mer.

Sen när ja kom till bilen så kikade ja lite mera på däcken, å då såg ja att fälgarna var helt sönderskrapade med både färg- och lacksläpp runt yttre fälgbanorna!!! Jag som har varit så försiktig med mina 17" Toora Competitzione å inte gjort en ända repa på dom, å nu kommer en firma och förstör dem....

Jag gick genast in och påpekade att det såg för jävligt ut, men han började skylla på att däckena var så hårda att han knappt hade fått på dem över huvud taget. Att det var däckens fel att det hade blivit så. Sen visade han sin däckmaskin å sa att maskinen aldrig tar i fälgbanan och att han jobbat med att kränga däck i 25 år så han visste vad han höll på med.....

Ändå har fälgarna tydliga skrap- och tryckmärken efter en maskin längs fälgbanorna och han ville inte alls ta på sig att det var hans fel. Min kompis höll på å flög i tak å sto å tjafsade ett tag å fick till sist fram en prisreducering. Men det skulle han inte ha tid å göra nu utan de sku vi få göra imorrn......

Så imorrn ska vi först till Rollic å visa upp fälgarna å höra vad dom har att säga om saken. Sen tillbaks till Nordson och först reda upp priset och sen att han ska fixa fälgarna i samma skick som dom var när jag lämnade in dom, eller köpa nya åt mig!

Lämnar man in nåt så ska man få tillbaks de i samma skick när man hämtar ut det! Och när han nu säger att han hade 25 år på nacken så borde han väl ha förstått, att om däcken var så hårda som han sa, förstått att: det här kan inte jag göra med mina grejer, det får nån annan ta över. Men han vålda å gjorde slut på fälgarna ist. Sen sa han oxå att han inte hade gjort slut på fälgarna. Fälgarna var hela men färgen och lacken hade lossnat...... Som om jag skulle vilja ha dom då då? Dom ser ju för jävliga ut.

Det är ju ingen ursäkt heller att däckena var hårda! Han har gjort sönder mina fälgar!! Det måste ju vara han som är ersättningsskyldig!?

Och dessutom så ruskar det i ratten när man kör på 90-väg, märkte jag nu på kvällskvisten, vilket det inte gjorde innan jag lämnade in dom!! Så har fälgarna blivit sneda eller är det dåligt balanserat!?

Samma om du lämnar in en bil på verstad å får tillbaks den med värsta repan i lacken å lacken är borta på nåt ställe, som det inte var när man lämnade in den, så kan dom ju inte bara säga: Men plåten är ju hel! Det är bara färgen och lacken som är borta! Utan då får dom ju ta in och fixa det eftersom det är dom som har orsakat skadan! Och det är jag ganska säker på att andra firmor skulle göra! Och det har jag dessutom erfarenhet av att dom gör!

Så vad tycker ni?? Är detta acceptabelt? Hur ska man gå till väga? Vem har rätt? Är det Komsumentombudsmannen nästa om han inte ger sig?

Jag finner det inte acceptabelt på en enda fläck jag!

Tacksam för lite hjälp och stöttning!

//Sebastian Englund

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 00:00 
mp.net beroende

Kör: Bil
Helt rätt av dig, dessa firmor som beter sig så här vidrigt ska absolut hängas ut. Det är bra att folk får reda på hur vissa firmor beter sig.

Jag hoppas verkligen att firman ersätter dig med helt nya fälgar och ett par extra däck för besväret som plåster på såren om firman ska ha nån trovärdighet kvar hos oss.
Det är nog billigare än att ha en sådan här stämpel på sig och förlora massa kunder. För vem vill handla där när det går till på det här viset?

Till firmor som läser det här:
Är en kund nöjd berättar han det kanske vidare till en kompis eller två, är en kund missnöjd SPRIDER man det vidare så att inte andra råkar ut för samma sak.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 05:17 
mp.net beroende

Kör: VW
vad är det för däck du köpt på internet då, så man vet att man inte går o köper samma märke ??

har själv varit med om att nya däck inte gått o balanserat ordentligt utan man har fått köpa nya andra istället.... (fälgarna har varit ok)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 08:11 
Rutinerad medlem

Nordson är erkänt jobbig att ha att göras med... gjorde precis som du och lämnade dit ett däck för påfälgning när jag hade lite panik en gång, och fick betala hutlöst för det...

f.ö kan jag rekommendera dackonline.se om man vill handla däck på nätet.. köpte 4 nya kumho 225/40/18 därifrån för ca 1 år sen och de levererades från tyskland till sthlm på mindre än en vecka :-)

Dom har även en finsk sajt och det borde ju int va omöjligt att beställa hit tycker jag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 11:52 
Avancerad medlem

För mej låter det självklart att han skall stå för renovering eller nya fälgar. Borde inte drabba honom så hårt heller tycker jag. Borde han inte som yrkesman ha försäkring mot sådanna händelser?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 12:07 
Motorportalare

Han är helt klart ersättningsskyldig. Om han har gjort sönder dem så är det han som ska rätta till det. I Sverige så får firman enligt konsumentköpslagen tre gånger på sig att fixa dem, efter det så kan du gå till en annan firma och dom som klanta sig får stå för räkningen. (detta gäller i sverige, men åland och Finland har mycket lika lagstiftning på denna punkt)

Jag skulle kontakta konsumentombudsmannen, tror det är Inger Lyyski. Annars konsumentrådgivningen på tfn 22589

Har själv haft problem med Nordson, men jag gjorde aldrig nåt åt det eftersom det inte resulterade i någon ekonomisk skada för mig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 12:20 
Rutinerad medlem

Har inte hunnit prata med han idag ännu pga av lite andra ärenden och att han hade lunchstängt. Blir vid 4 tiden idag ist.

Däremot har vi varit till Rollic och bett dom titta på skadorna, och dom är helt överens med oss att det inte kan få se ut sådär! Och dom sa även att märkena på fälgarna är gjorda av en maskin som har legat emot och skrapat bort lacken! Dom tyckte även att priset var åt h**te för högt. Men det får jag väl ta eftersom vi inte kom överens om nåt pris före..... Men fälgarna ska han få ersätta iaf!

Vi ringde även till tidningen och frågade om dom hade lust att skriva ett reportage ifall han inte vill ge med sig, och dom var på!

Så vi får hoppas allt går bra nu bara!

Jag bifogar några bilder på skadorna oxå!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Quote:
Cambudgie
InläggPostat: ons 15 aug 2007 01:00 Rubrik:
Helt rätt av dig, dessa firmor som beter sig så här vidrigt ska absolut hängas ut. Det är bra att folk får reda på hur vissa firmor beter sig.

Jag hoppas verkligen att firman ersätter dig med helt nya fälgar och ett par extra däck för besväret som plåster på såren om firman ska ha nån trovärdighet kvar hos oss.
Det är nog billigare än att ha en sådan här stämpel på sig och förlora massa kunder. För vem vill handla där när det går till på det här viset?

Till firmor som läser det här:
Är en kund nöjd berättar han det kanske vidare till en kompis eller två, är en kund missnöjd SPRIDER man det vidare så att inte andra råkar ut för samma sak.

Visst är det ju så! Han har ju garanterat tappat lite kunder på detta om han inte reder upp det på ett bra sätt!

Quote:
vwrob
InläggPostat: ons 15 aug 2007 06:17 Rubrik:
vad är det för däck du köpt på internet då, så man vet att man inte går o köper samma märke ??

har själv varit med om att nya däck inte gått o balanserat ordentligt utan man har fått köpa nya andra istället.... (fälgarna har varit ok)

Det är ett par kinesare och dom heter TNG UHP Star Performer 215/40 R17. Jag läste lite tester om dom innan ja köpte dom, och dom hade lika bra egenskaper som vilket däck som helst! T.ex ett Michelin som jag då jämförde med (Köpte dom i maj). Och angående balanseringen så bryr ja mig egentligen inte för det är jag van med från andra däck :P

Quote:
Clarkson
InläggPostat: ons 15 aug 2007 09:11 Rubrik:
Nordson är erkänt jobbig att ha att göras med... gjorde precis som du och lämnade dit ett däck för påfälgning när jag hade lite panik en gång, och fick betala hutlöst för det...

f.ö kan jag rekommendera dackonline.se om man vill handla däck på nätet.. köpte 4 nya kumho 225/40/18 därifrån för ca 1 år sen och de levererades från tyskland till sthlm på mindre än en vecka Smile

Dom har även en finsk sajt och det borde ju int va omöjligt att beställa hit tycker jag.

Jag har också hört dåliga saker om Nordson så jag ville egentligen inte fara dit....Men Esso hade ingen personal där och Select hade semesterstängt. Och det var för långt å gå från Rollic så de vart så där sen. Sen så var det just från dackonline.se som jag köpte dom, och det funkade klockrent! Inga bekymmer alls!

Bra att ni e på min sida! Att ja int e helt ute å cyklar! Ja kommer skriva här hur det går sen när vi ha fått det uppredet! Men fortsätt skriva vad ni tycker om saken ändå bara!

//Sebastian Englund

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 14:01 
mp.net beroende

Kör: Bil
Ingen vacker syn dom där skadorna iaf. Han som gjort det där verkar nog vara lite sämst.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 19:43 
Rutinerad medlem

Quote:
Och dessutom så ruskar det i ratten när man kör på 90-väg, märkte jag nu på kvällskvisten, vilket det inte gjorde innan jag lämnade in dom!! Så har fälgarna blivit sneda eller är det dåligt balanserat!?

Anlitade samma företag då jag skulle flytta över däck från 17"are. Efter ett par timmar började det skaka i ratten så jag stannade och såg att alla 4 hjul höll på att lossna.

Dessutom var priset 95€ då och samma ingrepp på Rollic kostade häromveckan 35€ (15" iofs)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 21:14 
mp.net beroende

Kör: VW
Fabben wrote:
Jag skulle kontakta konsumentombudsmannen, tror det är Inger Lyyski. Annars konsumentrådgivningen på tfn 22589

det e väl helt gratis o få råd därifrån tror jag....
och det e ju bara en rekommendation man får därifrån, inget firman måste följa.. men det brukar göra susen om man varit via konsumentombudsmannen först och det inte händer nåt och om man sen går till tidningarna... 8)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 22:25 
Medlem

ojojoj såg inge vidare ut de där... jag skulle vara duktigt tokig på han... men som en sa här tyvärr så e de ju känt att han inte e lätt att ha å göra med... hoppas verkligen att de löser sig för dig

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 23:20 
Rutinerad medlem

Sådär ja. Då var man och pratade med han en liten stund efter 4 idag då....

När vi kom in så hade han slängt fram 40€ på disken å sa att han kompenserade på det sättet, och att det tyvärr var allt han kunde göra........! Tack de va ju väldigt snällt av dig, tänkte vi och tog inte pengarna. Vi hade innan kollat upp på nätet vad fälgarna kostar i dagsläget, och det är 2075kr styck från bythjul.com. Så 40€ i kompensation för förstörda fälgar som kostar över 8000kr?? Njae...... Okej man kan väl inte riktigt tänka rakt av så, men ni förstår principen.

Dessutom visste han inte vad Toora var för märke ens, sa han igår! Han hade aldrig hört talas om det! Och han som sa att han hade hållit på med fälgar å däck i 25 år!?!? Vi sa att det var ett kvalitetsmärke i samma stil som OZ-racing, vilket det är, som han är återförsäljare av, och att mina fälgar kostade 2000kr styck. Det sa han att inte stämde.......!? Okej!? Kunde han det märket nu mitt i allt då och vad dom kostade? Men han hade inget internet så vi kunde inte visa det för honom.

Så sen fick jag hjälp av min kompis å prata eftersom han är lite bättre på det än vad jag är. Så han sa att: "Det finns 2 alternativ! Det första är att du ersätter skadorna på fälgarna eller så går vi till konsumentombudsmannen plus att du kommer att få ett samtal från tidningen imorron!"

Sen frågade han mig om jag hade kvitto på fälgarna när dom var köpta. Och jag sa att jag kan få fram kvittot från när dom är köpta nya från affären! Å då sa han att han skulle köpa nya fälgar åt mig om jag kom in med kvittot till han.

Nu är min fråga! Vad ska han med kvittot till?? Det kan ju inte han behöva! Försöker han lura mig, och vill betala mig den summan som står på kvittot eller? Det spelar väl ingen roll vad jag har betalat för grejerna!? Han ska ändå ersätta med likadana grejer som han har förstört!? Lät lite skumt tyckte jag sen efteråt när han ville ha kvitto...kom inte på det medans vi var där. Vad tror ni?

Ska prata med konsumentombudsmannen på måndag, eftersom han/hon hade semester just denna vecka, och höra riktigt vad det är som gäller!

Quote:
Han som gjort det där verkar nog vara lite sämst.

Haha! :) Bästa citatet jag hört på länge! :P

Quote:
Anlitade samma företag då jag skulle flytta över däck från 17"are. Efter ett par timmar började det skaka i ratten så jag stannade och såg att alla 4 hjul höll på att lossna.

Bäst att kolla att alla däck sitter fast då hör jag! Får passa på att kika att det är rätt rotationshåll på alla oxå! :P

Quote:
ojojoj såg inge vidare ut de där... jag skulle vara duktigt tokig på han... men som en sa här tyvärr så e de ju känt att han inte e lätt att ha å göra med... hoppas verkligen att de löser sig för dig

Nej det gjorde ju inte det! :( Jag vart ju ledsen jag! Här har man varit så försiktigt med dom och inte gjort en repa på dom och så händer det här!!! :evil:

Jaja, får se vad det blir med kvitton hit och dit nu. Jag tror inte ja tänker lämna in dem åt han, han kan ju inte behöva dom till nåt! Får se vad ombudsmannen har att säga på måndag efter semestern bara! Jag hoppas iaf att det löser sig på ett vettigt sätt!

Fortsättning följer! :P

//Sebastian Englund

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 14:01 
Avancerad medlem

Jag har gjort affärer en gång med Nordson o aldrig mer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 14:14 
Veteran

Kör: Helst Kawasaki
tråkigt när sånt där s*** händer :/

verkar som det inte är någon som är nöjd med Nordson..
det är inte jag heller :P

tycker det är för dyrt.
bara för att fälga om ett crossdäck tog han 15€

på Rollic 8€

Nej, som Roope sa:

Aldrig mer Nordson!

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 14:26 
Avancerad medlem

Jag verkar ha haft tur när jag har handlat där. Köpt nya fälgar där två gånger, samt nya däck till dem en gång. Alla gånger har det funkat bra... Men det verkar nästan som om det har vart ett undantagsfall!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 14:33 
Avancerad medlem

är det inte rollic som säljer toora? e väl bara att fara dit och få ett kvitto på vad dom kostar då?

ha köpt begangnade fälgar med däck på från nordson 1 gång och dom hade dom slipat ur inne i fälgen för dom va så vinda så dom int gick att ballansera. funkade tills jag skulle lägga på nya däck.

orkade int bry mej nå mer om de för dom va int så dyra men om jag skulle ha en firma skulle jag int täckas sälja sånna fälgar

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 14:50 
Rutinerad medlem

Peabe wrote:
Vi sa att det var ett kvalitetsmärke i samma stil som OZ-racing, vilket det är,

Jag är ledsen men jag kan inte hålla med dig här... Toora hör väl till den klassen fälgar som tillverkas i samma fabrik och får olika tillverkares namn på beroende vem dom säljs av.
OZ e nog i en klass för sig ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 15:10 
Rutinerad medlem

Bilmacken säljer Toora fälgar!

40€ är väl i lite sämsta laget, hade han tänkt att du skulle köpt sprayfärg från Sparis och "lappa" i själv där skadorna är....

Konstigt att en sån filur som Nordson kan hålla på ännu fastän det verkar vara så många missnöjda med hans arbete...
Kanske som han sade att han hållit på i 25 år, men kanske han inte krängt SÅ många gummin på den tiden :roll:

Nja, hur som helst så hoppas jag att det löser sig med dina fälgar.

Säger bara: "Sicket röppelhuve han dära Nordson e" på riktig Åländska. :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 15:49 
Besökare

Bilmacken kränger också däck till ett bra pris

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 16:11 
Rutinerad medlem

Johan L wrote:
Bilmacken kränger också däck till ett bra pris

Instämmer helt med föregående talare, jag köper alltid mina däck på Bilmacken!
Både prismässigt bra och Världens bussigaste service! :D

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours