Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 15 Jun 2025, 17:04

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Vpower
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 03:52 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
E det jag som varit tappad bakom en sten. När har Select börjat med Vpower? Va just dit och på stolpen stod det Vpower istället för 99-oktan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 04:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
så det i måndagens tidning tror jag det va , så det har nog inte varit sålänge, sen i tisdags kanske..

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 07:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Inom den senaste veckan har dom nog börjat med det. Förra veckan hade dom iaf tömt 98 oktan tankarna för att rengöra dem och sedan fylla med V Power.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 08:59 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 14 Sep 2004, 14:31
Posts: 39
Location: Mariehamn
Vad kostar vpower?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 09:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Tanka och berätta om det blir mera power.
Vi spånade lite i den här tråden om vpower
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=625

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 12:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
kanel wrote:
Vad kostar vpower?

Det står säkert här :roll:
http://www.motorportalen.net/?page=bensinpriser


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 13:02 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 14 Sep 2004, 14:31
Posts: 39
Location: Mariehamn
Mmm precis.
Nå, blir väl att åka och kika själv då bara...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 09:54 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 11:27 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
ElvisAhlgren wrote:
Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?


:?: :roll:

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 11:28 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
kanel wrote:
Vad kostar vpower?


Såg att den ca 1,45 imorse.. Så helt billigt är det ju inte. Kanske inte värt att tanka bara för vardagskörning :)

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 13:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Elin wrote:
ElvisAhlgren wrote:
Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?


:?: :roll:


Eftersom jag är snål och bilen går bra utan vpower bensin så fortsätter jag tanka på billigaste macken som har lägsta priset i närheten av Mariehamn.

Bilen jag har ska man inte behöva köra fortare med heller.

Tror ärligt talat jag knappast får ner bensinförbrukningen i min bil tack vare vpower.
Får nog modifiera in en annan maskin i den isåfall. :P
Ingen bensintörstig V8 som idagsläget.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: intressant
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 08:14 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Testade Vpower på skoj i min vanliga standardbil med 2litersmaskin för några år sen när v-power kom till sverige, men någon märkbar skillnad mot att köra på 95 kunde inte jag märka i alla fall...

Sen vill jag minnas att motorentusiasterna klagade på att den vpower som såldes i tyskland höll ett snittoktantal på 100,5 medan den svenska soppan låg på 99,7 i snitt

Sedan des har för-eller eventuella nackdelar debatterats flitigt på typ garaget, lazzat, autopower, och de flesta märkesforum som jag har läst. Och kontentan är väl att du minst borde ha en turbo/kompressormaskin med relativt hög trimningsgrad för att soppan ska göra nytta.

Rätta mig om jag har fel, men oktantalet är väl ett mått på bensinens självantändningsförmåga?, och har väl inget att göra med energiinnehållet, varför en 99+ -soppa borde vara bra för motorer med känsliga knacksensorer...

Har för mig att teknikens värld gjorde ett bänktest med en 911 turbo som kördes i diverse cykler på 95, 98, och V-power, där det visade sig att effektuttaget (vevaxel eller hjul? minns ej vilket), var något mindre än fabriksangivet med 95 oktan, samt ungefär 10 hk extra när den kördes på V-power.

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 07:47 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
okatntalet avgør hur bensinen antænds. Ju lægre oktan desto lættare antænds den onkontrollerat. Høgre oktan ger en mer kontrollerad førbrænning vilket resulterar i bættre prestanda.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 09:48 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
För att kunna dra nytta av bensin med högre oktantal behöver man en bil som kan anpassa sig efter oktantalet, alternativt en bil som från början är byggd för högre oktantal. Att tanka högre oktantal innebär inte automatiskt mera effekt, eftersom tändning och bränslemängd fortfarande är densamma som för lägre oktan. Har man däremot en nyare bil med databox (lambda, knacksensor etc) så kan datorn anpassa motorn att gå på högre oktan genom att ställa om tändningen och sänka bränslemängden på i synnerhet lägre varv. Då får man en lägre bränsleförbrukning.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jepp
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 09:55 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Väl talat fabben, det var nog det jag ville komma fram till.

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 10:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Vpower borde vara ett ganska bra drivmedel till chippade bilar för dom kräver en högre oktan för att inte spika.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 11:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Såå, då har vi rett ut det, nu till den stora frågan, hur mycket dyrare är v-power än vanlig 95 och 98?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 12:08 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Ca 10 cent dyrare /liter än 95?

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har en annan fråga... Är V-Power bra för motorn?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Jul 2007, 15:23 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Enligt shell så ska den innehålla mer additiver än vanlig 95... Tydligen anpassat för sprut och bränslesystem som jobbar under hårdare belastning...

Enligt div. andra forum är det ingen som har några negativa erfarenheter iaf.

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group