Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 27 Nov 2024, 15:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 19:31 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
är det nån som ha funderat på o testa MegaSquirt?

det är ett insprutningsystem som man bygger själv. och sen kan mappa hur man vill o så.

vet ej exakt vad alla komponenter kostar totalt men jag ha sett att dom säljer färdigt ihop lödda för typ 2500 kr. man köper komponenterna från typ elfa o lite från USA tror ja de va

men det sku juh va roligare o löda ihop ett själv.

jag e jävligt sugen på o testa de men de sku juh va bättre om man va fler som byggde för de lär juh säkert dyka upp en massa problem

finns mer info här:<a href='http://www.ms-nordic.tk/' target='_blank'>megasquirt</a>

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 19:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Jag har ett liggande hemma men jag har inte hunnit montera det och testa ännu, fick det i somras just före jag flyttade till Sverige. Bestämmer du dig för att skaffa ett så lägg upp en projekt tråd! Förutom boxen behöver man lite olika givare (tror det var tre st, TPS, MAP och nån till tror jag det var). Det är lite pul med att få ihop det men sedan funkar det fint, dom bilar jag har sett med det har gått bra iaf.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 19:59 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
har en zetec motor som jag skulle kunna bygga det till o sen sätta i min escort-87. men har lite andra projekt jag håller på med nu. men kabelstammen skulle man juh kunna bygga klar iaf

det behövs: Vattentempgivare ,Lufttempgivare Gasspjälllägesgivare Tomgångsventil o mapsensor

beställde du de där kitet från USA eller?

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 20:02 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Ja de bilar jag sett med MS har gått som attans iaf =) Bäckis fick ju sin lilla bruks-e21a att leverera över 500 hk så. Visst är det inte samma som ett Autronic, men det ska nog funka för de flesta skulle jag säga. MS med MSD tändning är nog kanon tror jag! Det körde han iaf. MSD 7AL, matts rätta mig fall jag minns fel. Tror helt klart mer på att köra nytt sprut än piggy-back som ska förvränga orginalsignalen. Har inte visat sig funka så bra på BMW iaf. Haft svårt att backa tändningen tillräckligt o ibland har inte bilarna startat o så. Finsn en hel del läsning om det fall man söker på autopower.se bl.a.

Bäckis o Andreas hade mappat sprutet på en kväll (med bredbandslambda o avgastemp, matts?) o funkat kanon! Tar lite tid att löda ihop men jag läste om några som hade gjort det o inte sagt att det var så svårt, tog bara tid. Går ju att köpa färdigt också fall man nu vill det.

mvh,
Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 20:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det stämmer nog det du säger, Edvard. Har inte hört något om hur länge det tog för Bäckis att mappa det men jag har för mig att det går ganska enkelt. Om man ser till priset är det helt klart ett bra sprut. Dessutom går det ju att modifiera efter egna behov (om man är ingeniör dvs... ;) ).

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 21:47 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
egentligen så kan de väl inte styra tändning va? men att det går att lura det på nå vis så att man kan styra den så ha jag förstått det iaf.

jo man kan juh modifiera det hur mycket som hellst bara man vet hur man ska göra

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 22:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
MegaSquirt kan inte styra tändningen, det är rätt. Dock vill man styra tändningen använder man MegaSquirt 'n Spark. Spark delen är egentligen bara en utbyggnad på vanliga MS, man kan lika bra köra med MSD tändning. Prisskillnaden borde inte bli så stor, åtminstone är ett beggat MSD 6AL (eller 7AL, minns inte riktigt) billigt i staterna (ca USD 100).

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:09 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
det ska tydligen va ganska "enkelt" att få den att styra fords edis tändning och den sitter på zetec motorn.:D

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det vet du antagligen mera än mig om... Jag har inte tittat på tändningsdelen nånting alls, planerade att köra med MSD 6AL.

Kolla in <a href='http://msnordic.mine.nu/' target='_blank'>MSNordic</a> för MS forum på svenska. Det finns några killar där som verkligen kan MS.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 09:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-cossie+14 Dec 2004, 23:09 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (cossie @ 14 Dec 2004, 23:09 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> det ska tydligen va ganska "enkelt" att få den att styra fords edis tändning och den sitter på zetec motorn.:D [/quote]
Tycker mig ha läst det någonstans också. Men var tusan var det. Man glömmer alltid bort sånt där. Ska försöka komma ihåg att posta här fall jag sku råka springa över den tråden.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 09:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
matts få i ditt MS nu att vi får se fall det funkar bra!! =) Iofs kan vi ju försöka starta upp 2,8an med MS istället för med Haltechet. Bredbandslambda kan vi få tag på så att vi kan mappa upp det i grova drag iaf! Avgastemp vore ju rätt bra med förståss. Men life ain't perfect =)

Så kom hem ti kobben nu att vi kan få kolvarna i svarven! Kanske jag sku fara ut till haraldsby mekaniska o se fall de sku råka ha en 535 kam eller ngn annan M30 kam på någon hylla.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 13:21 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
bredbandslamda har jag.

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 19:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Många tycks ha bredbandslambda nuförtiden...

Edvard: Far ut till Haraldsby direkt! Nog kan vi ta mitt MS och sätta på 2.8an nog.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 21:36 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
bredbands lambda e de enda som gäller när man ska trimma...

vanliga vill ju int funka direkt...

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 21:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Har du också en bredbandslambda?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 08:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Civincen+15 Dec 2004, 21:36 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 15 Dec 2004, 21:36 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> bredbands lambda e de enda som gäller när man ska trimma...

vanliga vill ju int funka direkt... [/quote]
De gör väl va de ska iofs, visa över o underskott. Men det hjälper ju föga då man vill mappa ordentligt =)

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 20:50 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
vanliga lambor hänger ungefär med till 3000rpm sen blir det bara disko flipper flopp..... dom är ungefär lika nödvändiga att ha som en mätare som mäter batteri syre nivån.....

kan ju säga det med engång köp int! en vanliger med mätare som dom flesta säljer bortkastade pengar....

satsa direkt på bredbands! mycke exaktare och dom funkar.... dom är ju helt klart dyrare! men det är de värt!

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 21:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Jag hade tänkt köra med smalbands med mätare i kupén men jag skippar den och kör på avgastemp istället då. Problemet med bredbands är ju att man inte kan ha den ikopplad hela tiden. Jag har själv inte en bredbands men som tur är har jag tillgång till en, men men... Det är väl fortfarande ett tag tills man behöver en, har lite annat som skall göras först..

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 21:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Går MS att koppla till lambda förresten? På samma sätt som Autronics autotune funktion? Så att den mappar själv alltså.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 21:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+16 Dec 2004, 21:06 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 16 Dec 2004, 21:06 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Går MS att koppla till lambda förresten? På samma sätt som Autronics autotune funktion? Så att den mappar själv alltså. [/quote]
nej. Inte vad jag vet iaf. Det var ngn som försökt fixa det tror jag men jag undrar om inte processorn var för svag eller hur det var.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group