Mr X wrote:
Alltid en risk med publik och jag tycker inte att vi ska ha en massa folk springa runt.
Det är redan problem att hålla alla från banan så jag tycker inte vi ska lägga upp flygkvällarna i kalendern.
Håller med! Har ju redan sett hur våra flyg far lite hit o dit under start, flygning o landning. Det tar inte länge före en olycka händer i den här farten... Vet inte vem som bär ansvaret om pilotens flyg träffar en bil eller människa. Åskådare är ju på fältet på egen risk men piloten har också ett ansvar över att inte tappa kontrollen eller flyga över fordon o personer med sitt plan.
Vi skulle ju kunna vara lite klokare o hålla hårdare på reglerna istället för att vara efterkloka som så många ändå är på Åland!
Regler för modellflygfält vid H:land
Dessa regler är ej lagstadgade utan bara uttagna från andra klubbars regler i swe. Har sen modifierat det lite så det skall passa oss bättre.
1. Pilotrutor
Den pilot som är förste pilot att flyga för dagen väljer med hänsyn till rådande vindrikting lämplig pilotruta. Vald pilotruta markeras med ett tyngre föremål och är gällande tills den första piloten väljer att lämna över rutan till nästa flygare.
2. Frekvenser
Innan du sätter igång din sändare skall du förvissa dig om att ingen på fältet använder samma signal som dig själv. En lista över dom aktuella frekvenserna som används under dagens flygning skall alltid finnas till påseende i depån.
3. Motortest
Motortestande med mycket högvarvning får inte förekomma i depån. Uppklippt område mellan depå och flygfält skall användas.
4. Säkerhetsfraser ” Viktigt”
I förekommande fall skall följande säkerhetsfraser meddelas klart och tydligt till övriga piloter i pilotrutan:
1. ”Nödlandning” = Nödläge
2. ”Jag hämtar” = Hämtar modell
3. ” Banan fri” = Banan hinderfri
4. ”Landning” = Normal landning
5. ”Start” = Normal start
6. ”Jag taxar ut” = Taxning till banan
5. Helikopterflygning
All hovringsträning skall utföras i helikopterrutan. Ej på landningsbana eller i depån. All flyggning med Heli skall utföras från gällande pilotruta.
6. Rökning
Rökning är förbjuden i depå, pilotruta.
7. Åskådare
Åskådare skall uppehålla sig upp på grusvägen. Dvs aldrig i depån eller på fältet. Fordon skall heller inte parkeras ute på fältet utan lämnas en bit i från själva flygområdet. Småbarn MÅSTE vara under uppsikt av sina föräldrar!!
8. Gästflygning
Om du skall flyga ensam på fältet och är gästflygare MÅSTE du först kontakta följande: Thord Sjöblom Tel: 018/37990
Om andra modellflygare finns på fältet när du skall flyga måste du tydligt ta kontakt med dessa och få klart att det är ok att flyga, samt få läsa igenom reglerna för flygplatsen.
9. Bränsle
Spill av bränsle på marken är absolut förbjudet likaså nedskräpning av området.
10. Hundar
Medlemmar och besökare skall ha sina hundar kopplade inom själva flygområdet. Ägaren ansvarar själv för hundens förehavande.
11. Gräsklippning
Fullständing flygförbud råder så länge som gräsklipparen befinner sig ute på bansystemet.
12. Mobiltelefoner
Mobiltelefoner skall vara avstängda om sådan medförs till pilotrutan.