Dawson wrote:
MickeM wrote:
Dawson wrote:
MickeM wrote:
Dawson wrote:
Nu när man håller på o rustar upp bilen lite så tänkte jag höra efter lite.. Ska byta ut vänsterdrivknut och så ska jag byta bromsskivor fram och klossar..
Men nu till själva frågan..
Funderar på o testa på ventilerade bromsskivor men sånna med massor med små hål i.. vad gör dom för nytta? och vad kostar dom jämfört med vanliga ventilerade skivor ?
Har redan vetilerade skivor på civicen.. men jag tänkte ja sku prova en omgång sånna med hål.. Gör dom någon skillnad på bromsverkan?
Jag har ingen erfarenhet av borrat.... men de lär ska spricka lättare
fast vissa morrar när det sägs så. Därför köpte jag slitsat endast senast.
Okej.. kanske man sku höra med björn på Bo bil lite o se vad han rekomenderar då kanske.. skulle inga förväna mig att dom borrade skivorna kostar mycket mera också än bara vanliga ventilderade skivor..
Jag har ventilerat runt om. Sen om de är slitsade eller borrade eller
bägge båda är rätt blandat. Byter man från icke-ventilerat till ventilerat
måste man väl byta ok också.
Det tror jag, men är inte 100% säker på de... Vad har slitsade bromsskivor för skillnad jämfört med bara ventilerade då?
Det är väl förljande alternativ som finns (vad jag vet):
- oventilerad vanlig bromsskiva
- oventilerad slitsad bromsskiva
- (oventilerad borrad bromsskiva?)
- oventilerad slitsad och borrad bromsskiva
- ventilerad vanlig bromsskiva
- ventilerad slitsad bromsskiva
- (ventilerad borrad bromsskiva?)
- ventilerad slitsad och borrad bromsskiva
Ventilerade är ju fetare med spalt mellan skivorna.
Såå... är det skillnaden mellan oventilerad slitsad och ventilerad vanlig du
undrar om? Det har jag ingen aning om... sån koll har jag inte
