Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRHBlev ett till flyg... eller flyg och flyg. Köpte mig en rulle ritningar på detta flyg och tänkte bygga mitt första scratch-bygge av plywood och balsa. Nu är det ju inte full-size-flygets ritningar, utan ritningar gjorda av Don Smith för ett RC-flyg. Har trynat på ritningarna ett bra tag och kommit fram till hur jag ska göra och har måttat upp vad jag behöver och ska beställa trä från MBS. Blir sen plankat och klätt. Elmotordrift, infällbara landställ och lampkit. 3D-printar detaljer. Motor-kåpor och cockpit finns att köpa färdiga till 132" (som är originalstorleken), men inte till 70", så de ska jag tillverka själv på nåt vis, skära ut i skum för pluggar och glasa eller 3D-printa.
Avbild av vad?Vill förstås göra en avbild av ett flyg som finns/funnits i krokarna. Detta är den med spetsiga nosen, finns även en trubbig variant också, inte tittat närmare på det, undrar om det var väderradar i nosen, Finnair har bägge. Men den enda jag hittar är OH-LRH, alla andra är trubbnosiga. Så det får väl bli den bara om det ska vara Finnair. Det finns Kar-Air också, men Finnairs lockar mer. Vet inte om just denna gått till Åland, men nån av dem har det. Dessa tog över efter DC-3orna. Finnair hade 8 st Convair i bruk inklusive CV-340 (OH-LRA ... OH-LRH). OH-LRH var den sista. OH-LRA förstördes av raketeld i Kambodja. Kar-Air hade två st (OH-VKN och OH-VKM), men bägge dom finns målade som Finnair också, de tog väl över dem.
Mer info (ni får köra Google translate):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Convair_MetropolitanSPECIFIKATIONER 1:1 Inte nödvändigtvis rätt info för det flyg jag bygger.
Grundar sig på 240, men 440 är en modifierad 340 som flögs första gången 6 oktober 1955. Största skillnaden mellan 340 och 440 är avgasrörens form samt ljuddämpande element, nog om det senare.
Vingspann: 32,11 m
Längd: 24,13 m
Höjd: 8,67 m
Antal tillverkade: 178 (153 för flygbolag) 50 kraschade, så 128 kvar då alltså och 2004 fanns det 31 flygdugliga.
Besättning: 2+2
Vingyta: 85,5 m2
Tomvikt: 14 200 kg
Max startvikt: 22 320 kg
Motorer: 2 st Pratt & Whitney R-2800 (2500 hk)
Max hastighet: 585 km/h
Räckvidd: 3550 km
Max flyghöjd: 7770 m
Kapacitet: 52-56 passagerare (54 har OH-LRH)
OH-LRHOH-LRH är en CV-440-98. Vad nu 98 innebär (står att det är en CV-440-61 på andra sidor), byggd 1958, serienummer 497 (av 178 då eller vad har de tänkt?), 54 sittplatser, Pratt & Whitney DW-CB-series-motorer. Levererad 31 december 1964. Finns numera lagrad/"de-registered" nånstans av Vision Air Haiti och regnummer HH-VAH (
https://www.flickr.com/photos/axel_j/4419780737 ). Har även varit reggad som N202RA, OH-VKN (Kar-Air), LN-KLV, C-GRNB.
RC-FLYGETDesign: Don Smith
Ritningar: Förminskade av Precision Cut Kits från 132" till 70".
Skala: 1:18
Vingspann: 1784 mm
Kul info: Calle har redan börjat bygga en Convair 440 Metropolitan han också, men den är större i skala 1:15 och runt 2,2 m i vingspann. Den är på en ritning från en firma i Finland som heter Wexfly och drivs av en Vesa.
Så, det blir två parallella byggen men olika ritningar och byggteknik. Men Calle bygger den trubbnosiga, så han har lite mer att välja mellan om han väljer att efterapa en förebild (lutar mot OH-LRB som finns utställd på Vanda flygmuseum).
Bild på OH-LRH: