MONTERING - CMPro Lancair 360/MK2 5015 juli 2019 fick jag tag på detta RC-flyg som mellanlandat hos Jussi efter att ha varit förvarat i väst ett tag. En modell
jag alltid gillat pga dess utseende. Vad gäller egenskaperna är den antagligen lite för snabb, men den är ju liten och
den har inte flaps vilket originalet har samt större modeller. Så det gäller att bygga den lätt. Den är ju en avbild av ett
riktigt flyg så jag tänkte försöka hålla den lik ett riktigt flyg. Och det är väl inte så mycket mer än att utseendemässigt
hitta en liknande propeller, spinner snygga till cockpit och få dit en pilotfigur. I övrigt vet jag inte än vad jag mer ska göra.
Har redan motor, återkommer gällande den, en 4-takts Saito.
OriginaletDetta flyg har Callsign N27RM och det finns på riktigt, men det är inte med detta färgschema, det har dom klantat till sig på.
Det Callsignet finns på den som ser ut som USAs flagga (
http://www.airport-data.com/aircraft/ph ... 35096.html ) som de flesta
säkert sett om RC-modell i webshops förr överallt. Originalflyget är ett 2-sits enmotorigt experimental flyg och har en
6-cylindrig boxer (eller om det är en 180 graders V-motor), en Continental IO-550.
Specifikationer RC-modellTillverkare - CMPro (China Model Production)
Modell - Lancair 360/MK2 50 Blue-White
Konstruktion - Målad glasfiberkropp och vingar samt roder i trä (klädda) samt vingspetsar, noskåpa, hjulkåpor av glasfiber
Vingspann - 1500 mm
Längd - 1168 mm
Vikt - 2500-2800 (2900 g) (25-26 kg enligt Nitro Models
)
Vingyta - 33,2 dm2
Vinglast - 78-81 g/dm2
Vingprofil - NACA 0014
Motor - 2-takt metanol .40-.46 eller 4-takt metanol .50-.63
Lite bilder på flyget tills jag kommer med egna:
https://www.nitroplanes.com/newcmpla3650.htmlPlaner...Rengöra och gå igenom hela flyget och se vad som behövs samt montera ihop och flyga.