Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 20:43

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: någon som vet?
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 17:18 
mp.net beroende

Kör: Bil
Om man sätter grillgaller i fronten, får man ha nummerplåten bakom? Det försämrar ju sikten för polismyndigheten med att se reg. nummer (De e ju bara lite pluss för en själv de) så att dom inte kan läsa av nummret..
Men vad säger lagen? finns de någon lag på det att plåten måste synnas riktigt ? :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 17:32 
Ett enkelt JA den får inte skymmas på nåt sätt..Men man kan ju köra så länge tills dom säger till.har en bekant som har den bakom grillen och han har kört så länge nu.Blir du stoppad så säger du bara att du trodde det bara gällde att bara bakskylten måste vara synlig. :D

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 17:40 
mp.net beroende

Volvo mannen wrote:
Ett enkelt JA den får inte skymmas på nåt sätt..Men man kan ju köra så länge tills dom säger till.har en bekant som har den bakom grillen och han har kört så länge nu.Blir du stoppad så säger du bara att du trodde det bara gällde att bara bakskylten måste vara synlig. :D

Låter smart :twisted: , man kan ju låssas vara dum :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 19:46 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Dah!? "Ojdå, jag trodde det var 90 här?" säger den "korkade" på 70-väg och får böter...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 20:07 
MickeM wrote:
Dah!? "Ojdå, jag trodde det var 90 här?" säger den "korkade" på 70-väg och får böter...
jamen du..Fartbegränsningen står på skyltarna.Det kan man inte bortförklara.men besiktningslagen kan man inte begära att man kan innantill :D den kan ju inte ens gubbarna där själva :shock:

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 20:49 
mp.net beroende

Volvo mannen wrote:
MickeM wrote:
jamen du..Fartbegränsningen står på skyltarna.Det kan man inte bortförklara.men besiktningslagen kan man inte begära att man kan innantill :D den kan ju inte ens gubbarna där själva :shock:

instämmer.. Men de va de jag undrade: Står det bokstavligen i Ålands trafiklag att man inte får ha skylten bakom galler ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 21:05 
Motorportalare

Exakta lagen säger detta:

Given i Helsingfors den 22 september 1989

Förordning
om registrering av fordon

26 §
Registreringsskyltarna skall hållas i sådant skick att registreringstecknet kan läsas utan svårighet i trafiken.

(Kortade av paragrafen eftersom det var bara registerskyltarnas placering det är frågan om)

Så det är en tolkningsfråga.Syns den bra bakom galleret eller inte?På vår bekantas bil syns den rätt hyfsat ändå.Fast den är bra dold där bakom grillen.

Vi har mestadels samma regler på våra fordon som Finländska lagen har.

Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)

Profile  

Post subject: egen lag
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 21:25 
Medlem

åland har egen trafiklag. hadde en disput när jag reg besiktigade en mc från sverige. på åland krävde dom intyg på att den var godkänd i eu. men i resten av eu var den ok.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 21:29 
mp.net beroende

Vet när jag jobbade inom polisen ännu så skrev vi ner vad som var otillåtet på fordonet i registreringsbeviset när man fastnade i en kontroll. Om man var snäll vill säga :wink: Sen om det inte var åtgärdat tills man blev kontrollerad igen så fick man böter.

Iden med det är ju att man har ju samma reg papper så länge man har bilen i sina ägor.

Måste säga att det är mycket som polisen ser mellan fingrarna gällande styling på bilarna. Ser många bilar som kör omkring med 17" eller 18" fälgar fast dom inte får ha större än typ 16". Om dom nu inte har typbesiktat om bilarna, då är det ju ok.

Vet ni till exempel att det finns en gammal lag ännu på Åland som är helt bortglömd men den är i kraft ännu. Den lagen lyder att man inte får spela kort under barhimmel.

Profile  

Post subject: Re: egen lag
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 22:10 
Motorportalare

stefan wrote:
åland har egen trafiklag. hadde en disput när jag reg besiktigade en mc från sverige. på åland krävde dom intyg på att den var godkänd i eu. men i resten av eu var den ok.

Det var en nyhet för mig för även jag har regbesiktat en mc jag förde från Sverige.Jag krävdes inte på några intyg mer än regutdrag,köpebrev och tullhandlingarna när jag besikta den.Gjordes för nu 2 år sedan.

Trafiklagen är en sak men besiktningslagen är en annan sak föressten

Last edited by Annica on Sat 21 Apr 2007, 22:16, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 22:15 
Motorportalare

Todi wrote:

Vet ni till exempel att det finns en gammal lag ännu på Åland som är helt bortglömd men den är i kraft ännu. Den lagen lyder att man inte får spela kort under barhimmel.

Haha den var ju sjukt kul.Pitchturnering i morrn på gräsmattan hos oss i morrn :lol: Tipsa snuten :shock: :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 22:16 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Todi wrote:
Iden med det är ju att man har ju samma reg papper så länge man har bilen i sina ägor.

Jag har fått nya till två bilar de senaste åren... men de flyttar väl över
om det är nåt... antar jag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 22:51 
mp.net beroende

Garage änkan wrote:

Förordning

26 §
Registreringsskyltarna skall hållas i sådant skick att registreringstecknet kan läsas utan svårighet i trafiken.

(Kortade av paragrafen eftersom det var bara registerskyltarnas placering det är frågan om)

Så det är en tolkningsfråga.Syns den bra bakom galleret eller inte?På vår bekantas bil syns den rätt hyfsat ändå.Fast den är bra dold där bakom grillen.

Precis, sen är de ju en lokningsfråga det där.. men e de så att gallret inte är så tätt så kan de ju va möjlig.. Btw, när jag ska besikta nästa gång.. s ska ja ha plåten där.. på skojjs skull så får man se vad som säger..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 23:07 
Motorportalare

Dawson wrote:
Garage änkan wrote:

Förordning

26 §

Precis, sen är de ju en lokningsfråga det där.. men e de så att gallret inte är så tätt så kan de ju va möjlig.. Btw, när jag ska besikta nästa gång.. s ska ja ha plåten där.. på skojjs skull så får man se vad som säger..

Pröva du.I annat fall ta med extra skruvar så du kan snabbt montera den på rätt plats utifall de säger blankt nej till brickans placering bakom grillen.
Försöka duger.Vinna eller försvinna.Har man inte testat vet man heller inte.....

Pssst i många fall ser man knappt regnummret bak på bilar då de har dragkrok som skymmer sikten.

Profile  

Post subject: Re: egen lag
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 23:22 
Inventarie

Garage änkan wrote:
stefan wrote:

Det var en nyhet för mig för även jag har regbesiktat en mc jag förde från Sverige.Jag krävdes inte på några intyg mer än regutdrag,köpebrev och tullhandlingarna när jag besikta den.Gjordes för nu 2 år sedan.

Trafiklagen är en sak men besiktningslagen är en annan sak föressten

Det stämmer ganska bra för på mc började det först 98 eller 99 att skriva i reg.bevist att den är godkänd i EU. Vissa serier av en mc var bara godkända att säljas i Tyskland. Äldre mc behöver inte det här beviset. Intyget till honda fick jag från Tyskland för 100e men om man kör HD kostade det 700 euro tror jag det var.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 21 Apr 2007, 23:22 
mp.net beroende

Exakt.. måste testa o se va dom säger där.. så tar man med sig extra skruvar o rättar till de annars så :idea:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 22 Apr 2007, 21:05 
Ny

Pssst i många fall ser man knappt regnummret bak på bilar då de har dragkrok som skymmer sikten.[/quote]

Fick back på det för många år sedan, noterade att bilen bredvid hade kulan lika högt, men dom fick ingen anmärkning...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 23 Apr 2007, 13:48 
Motorportalare

Garage änkan wrote:
Pssst i många fall ser man knappt regnummret bak på bilar då de har dragkrok som skymmer sikten.

farmarn wrote:
Fick back på det för många år sedan, noterade att bilen bredvid hade kulan lika högt, men dom fick ingen anmärkning...

Tja det är nog från besiktningsman till besiktningsman hur noga de är.
Ena kontrollerar det och den andra ork inte bry sig om smådetaljer.

Minns ett år då vi besikta en av våra dåvarande bilar.Den gick prickfritt igenom.Dagen efter for bromsarna. :roll:
Ett år besiktade jag med extraljus, andra året föll dessa dem inte på läppen..Osv osv...

En bekant besiktade en importbil nyligen.Den hade fel på än det ena och än det andra som var standard på bilen.

Han for dit efter en vecka då han kom från sjöss och lyssnade vad de egentligen menade då dessa tillhörde bilens utrustning mm.Näää då vart den godkänd igen fast han inte gjort ett dugg åt dessa saker.Ex hade han helt röda bakljus som de först backade på åt honom.Sen var det godkänt plötsligt.
Säkerhetsbälterna var i fel höjd :?: :?: :?: Ja fråga inte mig hur det ligger till men en del av sådana här fel fick han.

Att fara till besiktningen är som öppna en julklapp.Endera innehåller den glad överraskning annars en sak man gott o väl kunnat leva utan. :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 23 Apr 2007, 15:02 
Veteran

Kör: Helst Kawasaki
alltså är det lika bra att vara säker och inte lägga på massa onödiga saker före så man kan vara på den säkra sidan ;)

(kom från rätt käft) :?

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 23 Apr 2007, 16:02 
Rutinerad medlem

Garage änkan wrote:
Dawson wrote:
Garage änkan wrote:

Förordning

26 §

Pröva du.I annat fall ta med extra skruvar så du kan snabbt montera den på rätt plats utifall de säger blankt nej till brickans placering bakom grillen.
Försöka duger.Vinna eller försvinna.Har man inte testat vet man heller inte.....

Det där med att fixa till saker snabbt på plats funkade inte för mig... Hade vita parkeringsljus monterade vilka tydligen sku måsta vara gula. Besiktningsman sa det direkt och då sa jag att ja hade vanliga gula i handskfacket och att ja kunde byta nu med en gång om de va så (tar ju max 2min på en gammal ford ;P ) Men han sa bara att: "nej det behövs inte". sen när ja fick protokollet så hade han kruxat i att det var fel färg på parkeringsljuset iaf å sa att de sku måsta fixas tills nästa gång....!? Okej tack för den :P Med de e no som nån sa, att det beror helt på vem man får!

Så enkla grejer som går snabbt att fixa kommer ja ti göra lagligt i fortsättningen för den där speciella dagen :P , så slipper man att det står i protokollet ett år frammåt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours