FatShark Trinity FSV2412Har använt mina FatShark HDO-goggles varje år, men häromveckan fick jag på Lennokit syn på headtracker till dem som jag letat länge (tidigare). Nåja, efter mycket strul med tullen och posten så fick jag äntligen ut det lilla kortet och kunde montera det i mina HDOs. Han som sålde kortet har varit riktigt bra support för att få igång dem fort. Satt igår kväll visserligen några timmar och monterade, kopplade upp allt samt testade och felsökte och försökte förstå mig på allt. Men bra gick det.
Kortet har ett 3-axligt gyro.
Är ett litet kort man monterar in (två kontakter på kortet) bakom en lucka på HDO.
Sen kopplar man en trainer-kabel mellan min Futaba T14SG-sändare och kontakten under HDO.
Det är allt man kopplar i den änden.
Jag såg på en film som säljaren skickade som han hittat på YouTube, kikade på den, kort, men räckte långt.
Sen kopplade jag tre servon (två på en 2-axlig gimbal + ett löst servo) till kanal 5, 6 och 7 på en Futaba-mottagare (och ett batteri för att testa).
I sändaren gick jag in i Trainer-menyn och aktiverade funktionen.
Sen ställde jag in just kanal 5, 6 och 7 till Normal och till just dessa kanaler samt lät dem vara på 100% utslag till en början.
Och så dedikerar man en on/off-switch till funktionen.
Sen anslöt jag acken till HDO.
Höll in HT-knappen på HDO, dubbelpiper och allt är aktivt.
Ett servo rörde sig som det var tänkt...

... men inte de två andra.
Här började det som tog tid...
För det första hitta en manual.
Tydligen kan man gå in i en meny (som med fartreglage som piper igenom olika parametrar).
Jag lyckades banne mig inte komma in i menyn.
Sen mitt i allt så funkade alla servon efter en massa tryckande.
Då insåg jag och "min support i fastlandet" att jag nog lyckats ta mig in i menyn och aktiverat läge 1 som är just dessa kanaler och att använda samtliga tre PAN, TILT och ROLL.
Nåja, allt funkade nu.
Men menyn... bra komma in i den när jag ska ändra "scalingen" eller va det hette för servona, typ gain.
Sen fick jag tipset att stänga av RC-sändaren.
Då funkade menyn direkt, dvs att hålla in HT-knappen och ansluta acken, släppa HT-knappen, sen var det bara att lyssna på pipandet och agera därefter.
Woah!
Hur som, allt funkar som det ska!
Nästa steg... vilken gimbal ska jag använda?
3-axlig måste jag ju ha!
Antingen en 3-axlig servo-gimbal (har ingen, kanske finns att köpa, eller så designar jag en egen och 3D-printar).
Eller en 3-axlig gimbal med stabilisering för de tre borstlösa motorerna, vissa såna har ingångar för extern styrning, hmm.
Välja ut en kamera...
Och sen klura ut var jag ska montera denna gimbal med kamera.
En plan har varit att använda i RC UL-flyget Aerosport 103
download/file.php?id=13028Dvs byta ut huvudet.
Men kanske testar på nåt EPO-flyg först.
Trinity passar många FatShark-modeller och han i fastlandet har ett till kort samt även ett externt för andra headset eller vad man nu har.
Attachment:
IMG_5220.JPG [ 178.68 KiB | Viewed 2289 times ]
Attachment:
IMG_5219.JPG [ 271.69 KiB | Viewed 2289 times ]