Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: lör 07 dec 2019, 01:59

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
InläggPostat: ons 15 maj 2019, 20:25 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höll ju på glömma själva styrningen av gimbalkameran...

Den kommer alltså titta rakt ner.

1. Sen vill man kunna styra framåt/bakåt och vänster/höger (då räcker 2-axlig kamera).
Då känns det lättast att uppåt i bilden = framåt i flygriktningen.
Och då ställer jag in så att kameran ser så långt fram det går utan att flygkroppen är i vägen.
Samma bakåt, vänster och höger.
Simpelt!
Om servo-gimbal som har kanske 90-120 graders vinkel (45-60 åt vardera håll + att kameran har sin FOV så räcker det bra).

2. Men vill man även kunna vrida kameran så måste man ha en 3-axlig kamera.
Samma sak här med framåt/bakåt och vänster/höger vad gäller hur långt man kommer utan att flygkroppen är i vägen.
Är ju servo-gimbal här med, så bilden räcker bra till åt alla håll med 90-120-servo (45-60 åt vardera håll och FOV på kameran räcker bra till också).
MEN, här blir det ju så att man kanske kommer stöta på stoppen när man vrider på kameran och sen börjar köra framåt/bakåt samt vänster/höger...

Kanske det senare blir för krångligt att styra? Eller blir det mer effektiv spaningskamera? Hur vill man se?

Alternativ 3 är att kameran alltid tittar max upp mot flygkroppen och max rakt ner. Sen vrider man kameran så man ser åt något av alla hållen, här skulle det vara 360-graders servo (dvs rundsvängande utan ändläge), men då ska ju bilden överföras också på något vis. Annars kommer man gå i botten tex rakt bakåt. En nackdel med detta alternativ är att om man följer något som man flyger emot och sedan flyger över, så måste man vrida kameran när man flyger över det, man kan ju inte följa det eftersom botten är rakt ner. (med alternativ 2 kan man följa objektet som står still på marken, men när man flugit över det så kommer man ha himlen i bilden i nederkant...

Hoh hoh...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
InläggPostat: mån 10 jun 2019, 20:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorfästet i detta flyg är en svart plastcylinder och inne i den finns det fyra korta st fästen för skruvar för motorn.
Motorn kan fästas med tex 4 skruvar i en av konstellationerna.
MEN, dessa hål mellan motor och fästen i cylindern är inte i närheten av varandra.
Så jag funderar på hur jag ska fästa motorn...
Det kom inte med ett motorfäste (kors).
Vad göra?
Det kommer ju aldrig med stora korsmotorfästen med större motorer jag köpt.

Det är ca 45 mm diagonalt mellan hålen i cylindern.
Och det är 25 mm diagonalt mellan hålen i motorn.

Bilaga:
IMG_2591.JPG
IMG_2591.JPG [ 170.24 KiB | Visad 108 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010