Förvånad över hur lite man hinner med fast man har 6 veckor semester...
Tog upp Majan på bordet och tänkte göra den klar... kom inte långt!
Tänkte max-min-programmera motorn och kolla att break är av med nya ESCen.
Rätt snabbt kom jag på att jag inte fick ström till mottagaren för att jag valde att skaffa en OPTO-ESC till motorn.
Och så hade jag ingen 8A+ UBEC/SBEC... så det måste beställas, om inte nån har en till övers?
Ska också löda dit en 12V UBEC, dvs 4S -> 12V för LEDsystemet samt eventuell kamera och sånt.
Måste surfa fram nån 3-bladig propeller också. Dels för att de är mindre i diameter men också för att de vibrerar mindre, OM de är bra balanserade.
Skulle byta tillbaks fjädern i noshjulet, men den fjädern verkar jag inte hitta igen så får se hur det funkar med nuvarande 4 kilos fjäder, som är för klen.
Sen är det bara balansera (har ju flyttat fram vingen)!
Så nästa flygning blir även den RC-flygning!
Dvs testa propellrar och faktiskt flyga med 4S-setup för första gången.
Sen blir det testflyga med RVJET-GoPro-gimbal-domen i nosen (kanske börjar med FatShark FPV-kameran.
Och sen APM/Pixhawk med PMU, GPS/Compass, Telemetri, OSD, AirSpeed-sensor, osv.
Sen är ju frågan hur länge man flyger med detta och om den orkar med mer vikt, för i så fall ska jag klämma i mer än 8000 mAh som det är nu.
Tror jag ska försöka klä vingar och bygga lite fairings, dvs bygga bort luftbromsar, titta tex på vingens framkant ovanpå kroppen.
Eftersom rekordet med en Maja är 126km under en tid på ynka 2 h 46 min 40 sec... med en 2,2 m Maja vägande 3,25 kg och använde 21600 mAh LiPo!!!
Nu väger ju min Maja redan 3244 gram (med landställ, utan APM-kit, utan gimbal-dome med kamera och utan 13600mAh ack som ovan)... men på något sätt så tycker jag att jag borde få en flygtid som är längre än vad jag haft hittills i alla fall... med 2200 mAh som jag flugit med.
Minns ej tiden dock. Vikten i sig är helt OK enligt Bormatec.