Gäller att anteckna så minns man bättre och har det sparat samt att nån kanske läser och lär sig nåt också.
MotorkraftMed de kraftigare motoralternativen flyger DC-3'an riktigt bra, men inte skalalikt. Den kommer lyfta
på kort sträcka och stiga som en typiskt övermotoriserad modell. Men, man kan ju alltid flyga med
lite mindre throttle (risken ökar att motor stannar?). Men man har istället en säkerhet om nåt håller
på gå fel, vilket man ofta ser när folk hamnar i stall och försöker gasa sig ur det med katastrofala följder.
En tvåmotorig kärra flyger som en enmotorig, så länge som bägge motorer går lika bra. En bra sak jag
läste i manualen är:
"How often do you lose an engine on your single engine models?
You'll lose one twice that often on a twin!".
MotorbortfallOm en motor stannar så blir det genast lite problematiskt. Om höger motor stannar så kommer vänster
motor att trycka nosen mot höger. På fullskala flyg så använder man sidorodret för att styra emot detta
och justerar hastigheten med den ensamma motorn. Använd INTE rodret på denna DC-3'a! Om man
flyger för sakta och ger fullgas med den ensamma motorn kommer motorn att gira flyget mer än rodrena
klarar av att hålla flyget flygande.
Hur som, när man står på marken så är det svårt veta vilken motor som mitt i allt givit upp, man kanske
inte ens vet det i tid. Det man märker på denna DC-3'a är att vingen på den sidan där motorn stannat
kommer sjunka/falla en bit och nosen girar åt samma håll, som att flyga in i turbulens. Så lite svårt är
det att veta från marken vad som skett och vad man ska göra. Men de har ju klurat på detta och lyckats
få flyget att flyga helt OK på bara en motor, så man behöver inte göra något speciellt vad gäller spakandet
när man tappat en motor, så länge som du håller hastigheten uppe (vilket få har gjort i filmer jag sett,
de gasar på och svänger och har sig och det går inte). Har du valt en kraftig motorsetup så kommer den
tappa lite hastighet, men kan ändå flyga (jag har sett film på det och det funkar tydligen). Du bör i alla fall landa.
Med svagare motoralternativet kommer flyget att sakta av rätt mycket och du måste landa direkt, men håll
farten uppe genom att dyka/sjunka så flyget inte går för långsamt på en motor, det är just det som inte funkar.
Samma som jag läste i manualen för GP P-38 Profile. Med lilla motorvalet, håll hastighet och landa direkt.
Med stora motorvalet, flyg på men landa helst före nåt händer. Det är hastigheten som ställer till det alltså.
Hur som helst, om du har svaga motorsetupen, dra av gasen och håll hastigheten genom att sjunka och glid
ner för landning, vart du nu hamnar. Det är detta jag tycker kan va svårt, har en motor stannat? Hinner man fatta?
Tydligen ska man hänga med bara. =) Nu är denna version av DC-3 rätt förbättrad för att klara motorbortfall men
det gäller ändå att ha ögonen med sig. Men med starka motorvalet så kan du fortfarande flyga på bäst du vill, bara
du inte flyger så pass sakta att motorn tar över sidorodret. Sidorodret stallar långt före en vinge gör det på två-
motoriga flyg när en motor lagt av! Håll upp hastigheten är det som gäller. Men om du hamnar i, som de kallar det
i manualen "a beautiful snap roll" så är det bara att dra av gasen, dyk och plana ut för landning omedelbart.
Jag har faktiskt gjort detta med enmotoriga flyg förr, man hann om man var typ "3 träd upp". Med riktiga flyg ska
man inte skeva emot utan styra med sidorodret efter man dragit av gasen, men det är omöjligt hinna uppfatta och
reagera åt rätt håll med en RC modell när man står på marken.
Andra flygegenskaperMotorerna är lågt placerade jämfört med centrum. Detta orsakar en ändring i pitch (stigning?) när man gasar på.
Flyget stiger när du drar på och man måste ge lite dykroder. Detta går säkert att mixa, men det kan ju inte funka
om man gasar långsamt, då dyker flyget istället? Ju kraftigare motor, desto större reaktion.
Har man inte infällbara landställ så ska man ha tankarna i nacellerna. Men med infällbart så måste tankarna placeras
i mitten av vingen. Det gör att det är en bit för motorn att leverera bränsle. Äldre motorer har svårare med detta
jämfört med nyare motorer (säger de 1999). De motoralternativ de föreslagit har inte haft problem, men de har
märkt att motorn på fallande vingen i en sväng kan tappa varv några hundra rpm. Flyger girar svagt i och med detta,
"sladdar i kurvorna" helt enkelt. Märks inte på elflyget.
De rekommenderar att man köper tex Hobbico TwinStar (
http://users.conwaycorp.net/david.irwin/TwinStar.jpg )
och träningsflyger med det flyget med de motorer man ska ha på DC-3an så man får dem inkörda och
kan flyga. Ska man måsta skaffa ett till flyg?
Träningen jag får med HobbyKing DC-3'an så är nog
bra vad gäller den speciella starten som flyget har. Det vill stiga rejält när det släpper från marken. Och med
flaps beter det sig tydligt med stigning. Och landningarna är bra att öva på. I övrigt flyger den som vilken
enmotorig kärra som helst. Motorbortfall däremot kan va lite annat. RealFlight har ju funktion för att tappa
en motor mitt i allt, får väl öva på det.
I övrigt är nästa steg att börja bygga stabben.