Senaste nyttPå kommande
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
25 julResultatEckerölinjen Rallysprint
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tor 14 dec 2017, 04:22

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 16:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25885
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kikat vidare lite på val av motor.

2-takt metanol blir ju rätt fula. De går bäst om cylindern står rakt upp så förgasaren blir på rätt jämfört med tanken.
Dessutom har de en enorm pipa som inte är så skalalik. De låter inte så vackert heller. Ska vara .25-.40-size (4.0-6.5cc)
så en OS Max 46AX är ju för stor.

Metanol-Wankel-motorn verkar ju passa fint under kåpan, men de har lika stor dämp som 2-takt metanol, lite fult det.
Och sen låter de ju som ilskna trimmade bilmotorer med sitt rappa varv, vet inte om det är något jag vill ha. Svåra att
få tag på också. Det finns OS .30 (5.0cc), men var? Finns väl inte nya? Eller? Manualen det står om dem i så är från 1999.

Borstlösa elmotorer vet jag att flera använt, dels för att de är osäkra på metanol-motorer och dels för att det ÄR mer driftsäkert,
men det låter ju inte vackert ett dugg och jag har ju redan en el-DC-3a som viner på. Mjah. Tåls att tänkas på. En fördel är ju
att man kan ställa in så motorerna är motroterande, men det såg jag att nån gjort med 4-takt också. Man kan ju ha en ljud
modul också... Och så vill man ju inte ha gråa vassa ickeskala-lika 2-bladiga APC-proppar.

4-takts metanol-motorer skulle vara bäst, det har inte så skrymmande pipa och de låter bäst. De rekommenderar .40-.52
kubiktums motorer (6.5-6.5cc enligt manualen, men de menar nog 6.5-8.5cc), men får man tag på såna idag? Jag gillar
OS för de går bra och är inte lika törstiga som Saito. Andra motorer vet jag inte om jag ska ge mig in på?! Förslag på nån
bra fyrtaktare? Metanol är väl inte på väg att försvinna? Kanske kommer nån illa-låtande bensinmotor snart, eller nåt annat,
man vet ju aldrig hur länge detta bygge tar...

Större motor rekommenderas för att klara av att flyga om ena motorn dör, så en .52 fyrtakt är bättre än en .40 fyrtakt.
Väger lite mer, men har mer kraft. Man kan ha andra propellrar och dra av gasen lite mer om man ska skalaflyga.
OS har väl .40 men den finns väl inte längre. Sen kom .48 och den finns väl inte heller längre? Sen kom .52 och den är
jag osäker på, idag finns .56? Men om ena motorn dör, vill jag då flyga med en motor och spaka rätt så jag inte kraschar
(hur vet jag vilket är rätt håll om flyget är där uppe i luften nånstans?), eller vill jag ha elektronik som drar av gasen på
den andra så jag kan glida ner till marken kontrollerat?

Blir att börja kika på vad andra har för motorer. Och vad som finns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 20:18 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25885
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flaps
DC-3'an har delade flaps, en stor i mitten och två mindre på sidan om dem. Man kan skippa dem,
men klart jag ska ha flaps. EPO-DC-3'an jag flyger så gör de stor nytta med. Utan flaps behöver
man längre startsträcka och högre landningshastighet.

Skala-fena med roder
Man kan välja mellan två olika roder, vanligt rakt standardroder på standardfena, eller så väljer
man skala-likt och då är det lite special, som jag väljer förstås.

Propellrar
De är ju 3-bladiga i verkligheten, så varför skulle jag välja nåt annat? =) De har testat prototypen
väldigt mycket så de har kommit fram till vilka propellrar som ska vara på vilka motorer.

Skalariktigheten
De har haft som mål att hålla den fullt ut, men eftersom flyget är ett litet RC-flyg så har de labbat
sig fram till lite korrigeringar som de har gjort för att få flyget att flyga bra.
1. Kordan vid vingspetsarna har ökats med 8% för att få ner stallningarna
2. Vingprofilen ändras längre ut på vingspetsarna för att få ner stallningarna
3. Vingspetsarna har en skevning (washout) på 2 grader för att få ner stallningarna
4. Motorgondolerna (nacellerna) har förlängts med en halv tum för att få rum med infällbara landsställ
5. Motorgondolerna har flyttats en halv tum utåt för att ge större avstånd till propellerspetsarna
6. Fenans (vertikala stabilisatorn) yta har ökats med 25% för att klara en motor bättre
7. Stabilisatorns yta har ökats med 23% för att förbättra stig- och sjunk-egenskaperna
8. Motorerna är vinklade utåt 4 och nedåt 6 grader per motor för att klara motorbortfall bättre


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
InläggPostat: tor 07 dec 2017, 01:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25885
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gäller att anteckna så minns man bättre och har det sparat samt att nån kanske läser och lär sig nåt också. :roll:

Motorkraft
Med de kraftigare motoralternativen flyger DC-3'an riktigt bra, men inte skalalikt. Den kommer lyfta
på kort sträcka och stiga som en typiskt övermotoriserad modell. Men, man kan ju alltid flyga med
lite mindre throttle (risken ökar att motor stannar?). Men man har istället en säkerhet om nåt håller
på gå fel, vilket man ofta ser när folk hamnar i stall och försöker gasa sig ur det med katastrofala följder.
En tvåmotorig kärra flyger som en enmotorig, så länge som bägge motorer går lika bra. En bra sak jag
läste i manualen är:
"How often do you lose an engine on your single engine models?
You'll lose one twice that often on a twin!"
.

Motorbortfall
Om en motor stannar så blir det genast lite problematiskt. Om höger motor stannar så kommer vänster
motor att trycka nosen mot höger. På fullskala flyg så använder man sidorodret för att styra emot detta
och justerar hastigheten med den ensamma motorn. Använd INTE rodret på denna DC-3'a! Om man
flyger för sakta och ger fullgas med den ensamma motorn kommer motorn att gira flyget mer än rodrena
klarar av att hålla flyget flygande.
Hur som, när man står på marken så är det svårt veta vilken motor som mitt i allt givit upp, man kanske
inte ens vet det i tid. Det man märker på denna DC-3'a är att vingen på den sidan där motorn stannat
kommer sjunka/falla en bit och nosen girar åt samma håll, som att flyga in i turbulens. Så lite svårt är
det att veta från marken vad som skett och vad man ska göra. Men de har ju klurat på detta och lyckats
få flyget att flyga helt OK på bara en motor, så man behöver inte göra något speciellt vad gäller spakandet
när man tappat en motor, så länge som du håller hastigheten uppe (vilket få har gjort i filmer jag sett,
de gasar på och svänger och har sig och det går inte). Har du valt en kraftig motorsetup så kommer den
tappa lite hastighet, men kan ändå flyga (jag har sett film på det och det funkar tydligen). Du bör i alla fall landa.
Med svagare motoralternativet kommer flyget att sakta av rätt mycket och du måste landa direkt, men håll
farten uppe genom att dyka/sjunka så flyget inte går för långsamt på en motor, det är just det som inte funkar.
Samma som jag läste i manualen för GP P-38 Profile. Med lilla motorvalet, håll hastighet och landa direkt.
Med stora motorvalet, flyg på men landa helst före nåt händer. Det är hastigheten som ställer till det alltså.
Hur som helst, om du har svaga motorsetupen, dra av gasen och håll hastigheten genom att sjunka och glid
ner för landning, vart du nu hamnar. Det är detta jag tycker kan va svårt, har en motor stannat? Hinner man fatta?
Tydligen ska man hänga med bara. =) Nu är denna version av DC-3 rätt förbättrad för att klara motorbortfall men
det gäller ändå att ha ögonen med sig. Men med starka motorvalet så kan du fortfarande flyga på bäst du vill, bara
du inte flyger så pass sakta att motorn tar över sidorodret. Sidorodret stallar långt före en vinge gör det på två-
motoriga flyg när en motor lagt av! Håll upp hastigheten är det som gäller. Men om du hamnar i, som de kallar det
i manualen "a beautiful snap roll" så är det bara att dra av gasen, dyk och plana ut för landning omedelbart.
Jag har faktiskt gjort detta med enmotoriga flyg förr, man hann om man var typ "3 träd upp". Med riktiga flyg ska
man inte skeva emot utan styra med sidorodret efter man dragit av gasen, men det är omöjligt hinna uppfatta och
reagera åt rätt håll med en RC modell när man står på marken.

Andra flygegenskaper
Motorerna är lågt placerade jämfört med centrum. Detta orsakar en ändring i pitch (stigning?) när man gasar på.
Flyget stiger när du drar på och man måste ge lite dykroder. Detta går säkert att mixa, men det kan ju inte funka
om man gasar långsamt, då dyker flyget istället? Ju kraftigare motor, desto större reaktion.
Har man inte infällbara landställ så ska man ha tankarna i nacellerna. Men med infällbart så måste tankarna placeras
i mitten av vingen. Det gör att det är en bit för motorn att leverera bränsle. Äldre motorer har svårare med detta
jämfört med nyare motorer (säger de 1999). De motoralternativ de föreslagit har inte haft problem, men de har
märkt att motorn på fallande vingen i en sväng kan tappa varv några hundra rpm. Flyger girar svagt i och med detta,
"sladdar i kurvorna" helt enkelt. Märks inte på elflyget.
De rekommenderar att man köper tex Hobbico TwinStar ( http://users.conwaycorp.net/david.irwin/TwinStar.jpg )
och träningsflyger med det flyget med de motorer man ska ha på DC-3an så man får dem inkörda och
kan flyga. Ska man måsta skaffa ett till flyg? :shock: Träningen jag får med HobbyKing DC-3'an så är nog
bra vad gäller den speciella starten som flyget har. Det vill stiga rejält när det släpper från marken. Och med
flaps beter det sig tydligt med stigning. Och landningarna är bra att öva på. I övrigt flyger den som vilken
enmotorig kärra som helst. Motorbortfall däremot kan va lite annat. RealFlight har ju funktion för att tappa
en motor mitt i allt, får väl öva på det.

I övrigt är nästa steg att börja bygga stabben. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
InläggPostat: fre 08 dec 2017, 10:37 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25885
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mjah, att nästa steg skulle vara att börja bygga stabben var väl iofs rätt tänkt.
Men till stabben behövs rätt delar och för att hitta dem var inte det lättaste.

Som tur var så hade jag märkt upp allt i genomgången (allt var med!), men
att leta delar varje gång i "högen", no way! Det var bara att gruppera upp allt.

Varje bit är nämligen ämnad till en viss del av flyget för att delarna ska räcka
till jämnt ut. Det är inte bara en sorts ribbor, skivor och "bräden" utan en massa
olika i olika material (mjuk balsa, hård balsa, plywood av olika varianter, furu
(tror jag det är), osv samt i olika format.

Enligt listan med allt som ska ingå så är det 454 delar i lådan, men där ingår även
ett drös skivor med stansade bitar så antalet delar är bra många fler. Hähä... Nå,
allt är grupperat nu efter de 20 grupper av delar som bygglistan bestod av. Så nu
är det lätt hitta.

En grupp är... just det, delarna till stabben! :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
InläggPostat: fre 08 dec 2017, 11:09 
Offline
Rutinerad medlem

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 214
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ja nu är det bara resten kvar ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010