Projekt - Joysway 500 ROV-BoatJag har flugit multicoptrar och flyg med Pixhawk ett bra tag nu och tänkte prova på nåt nytt.
Eller ja, same same, men på vattnet.
Hittade en "bait boat", dvs fiske-betes-båt och jag
vet inte hur den är tänkt att användas, bryr mig inte heller då jag inte kommer använda den
för fiske. Man kör väl ut den med fiskelinan (kan ha två) i hållaren bakpå och sen öppnar man
luckan och släpper ut betet/maten.
Den såg så cool ut och passar utseendemässigt som en vatten-ROV (Remote Operated Vehicle).
Jag vet inte vad man ska kalla det när den kör själv. UAV är det ju inte, eller UAS. Får klura
och googla lite på det.
Den har två motorer, inget roder. Pixhawk stöder sån styrning. Den har LED-ramps så den ska
synas i mörket, blinkar vid low bat, lyser vänster höger vid svängar. Den är förberedd för
undervattenskamera som är nedsänkbara, ingen aning hur de tänkt, okej på den. Det finns
options som fish-finder-sonar också. Den drivs idag med en 9,6V 5000mAh NiMH-ack och
2.4GHz RC-sändare av samma modell man har till RC-båtar och -bilar. Kommer inte använda
det systemet. Wifi nåt option finns det också.
Torrkörde den på "bordet" och allt funkar finfint. Den går väldigt tyst. Den ska ju inte skrämma
fiskarna. Kanske jag testkör den nere vid vattnet vid tillfälle och ser hur den beter sig.
Det jag kommer göra är att plocka ur det som inte ska användas. Jag vet inte vad det är
för grejer man ska ha för att styra motorerna, men det löser sig. Finns fartreglage för ändamålet.
Kanske räcker med medföljande ack. Sen ska det i en Pixhawk med GPS/Compass, PM, RC-länk,
säkert nån videolänk också för att se rakt ner i vattnet. LED-ramper under vattnet. Tänkte man
kunde fota/filma rakt neråt. Ska bli sonar också, finns 110m-sonar-paket som funkar bra med Pixhawk.
Den "pingar" botten X-antal ggr i tidsenheten och loggar det i Pixhawken som sedan tas ut till
Excel och sen som CSV in i ett program jag sett att de använder för att skapa coola djup-bilder.
Måste väl ha lite FPV på den också på ovansidan.
Vad tror ni om detta? =)
Vad kan man ha för nytta av den?
Förutom sonar-mätt bottendjup och fota botten där det går.
Lite specifikationer på det som berör (bait-boat-joxet skippar jag):
- Hastighet: Sanslösa 1,2 m/s utan last
- Svängradie: 1 m
- Batteritid: 1,5h kontinuerlig körning med 5000 mAh-acken
- Last: Klarar utan problem 500 gram bete, så det jag ska ha i ska gå bra
- Längd: 556 mm
- Bredd: 240 mm
- Vikt: 1650 g (körklar utan last)
- Säkert nåt mer intressant...
Attachment:
IMG_2330.JPG [ 181.84 KiB | Viewed 12106 times ]
Attachment: