Börjat klä...EPO-flyg kan låtas va som de är, eller målas, eller kläs.
Eftersom denna var så sliten så har jag reparerat den och även testat "foam filler", så den blev inte vacker, men slät.
Därför tänkte jag måla eller klä.
Ska måla ett annat EPO-flyg jag reparerat på samma sätt, så det fick bli klädsel på denna.
Har visserligen klätt EPO-flyg förr, men man kan ju alltid bli bättre?
Som vanligt gäller att ju slätare yta, desto bättre blir klädseln.
EPO sväller av värmen, men vad händer med spacklet?
Jag klädde undersidan (nästan klar) och tog en dålig bild så ni knappt ser, men jag förklarar.
Det blir aldrig helt blank slätt, det går, men då sitter inte klädseln fast.
- Orange'a ringen: Så ska det se ut. Man ser riktigt dåligt på bilden. Men det EPO-kulorna sväller av värmen och sen krymper allt igen. Kvar blir "EPO-mönstret". Om det inte är kvar, då sitter som sagt klädseln inte fast. Om du värmer för mycket så blir EPO-mönstret väldigt tydligt och det är inte vackert, då har även klädseln värmts för mycket också.
- Blå ringen: Om man råkat få för mycket klädsel och försöker krympa den mer än den egentligen klarar, då blir det veckigt. Det ser bra ut när man värmt klart, men när det svalnar ser det ut så där. Har värmt för mycket så EPO-kulorna blir söndersmälta också.
- Gröna ringen: För mycket klädsel, värmt för lite.
- Röda ringen: Ser perfekt ut när klädseln är på plats, men sen veckar den sig här och där. Jo, för flyget är mjukt och ligger på sina winglets. Såå.. värm mer bara, senare. Undersidan är klädd, men inte ovansidan. När bägge sidor är klädda så drar klädseln i ytan och då jämnar det mesta ut sig.
- Nosen är inte klädd.
Tips, använd remsor om det blir för mycket böjar bägge vägar.
Attachment:
IMG_5294.JPG [ 291.72 KiB | Viewed 859 times ]