Två sätt att importera bil.
Den blåögda (flera än ni tror gör så här)
Åker till Sverige köper en bil med ett kvitto på A4 av Svenne Skummis och kommer hem utan reg.bevis. Skiter i att betala för förflyttningsskyltarna till bilen och hoppas det går bra. Om han förmodligen lyckas få ÅF-skyltar har han inga pengar. Troligen är bilen en importbil och skatten blir högre. Den blåögde funderar nu på varför det gick så här illa men glömmer att det kan gå värre tex en olycka med oförsäkrad bil.
Lycka till.
Smarta typen
Åker till Sverige köper från en bilfirma för att vara på den säkra sidan eller om han köper privat kollar noga vem som är ägare till bilen och att chassinummer och reg.bevis stämmer. Kollar att bilen är svensk såld för att slippa högre skatt vid importen. Har reg.beviset i original i handen vid importen och hostar upp 20 euro i tullen. Kör lycklig hem med försäkrad bil och tycker att det är lätt att importera bil.
Du kan skriva ut blanketten färdigt för ÅF-skyltarna här
http://www.tulli.fi/se/06_Etjanster/01_ ... 8_r_06.pdf
Några goda råd!
En ålänsk bil är bättre än en tysk bil, en välskött tysk bil är alltid i bättre skick än en välskött svensksåld bil med samma mätarställning och ålder. Detta beror på att tyskarna sköter sina bilar med en annan stolthet än svenskarna. Priset på begagnade bilar är lägre i Tyskland men inte alla bilar utan vissa kan vara billigare i Sverige. Kolla efter bil här hemma via datorn tex.
http://www.mobile.de eller
http://www.autoscout24.de
Titta nu lite på
http://www.blocket.se. Du ska inte bara kolla dessa länder utan om du vill ta en längre tripp så går det att köpa bil i alla eu-länderna men momsen skiljer sig beroende från vilket land du köper bilen i så tänk på det när du räknar ut priset på bilen. Gå nu till
http://www.tulli.fi/se/03_Privatpersone ... /index.jsp och titta på hur mycket skatt du måste betala. Om du vet värdet på bilen i Finland går det att få ett riktvärde via tullens bilskatteräknare. Flyttbilar som har tagits från ett land utanför EU måste du räkna med att betala hela momsbeloppet vid importen, även vid köp av bil från Finland. Titta lite på tullen sida om bilbeskattning
www.tulli.fi. Läs motorfordonsbyråns info om bilimport
http://www.mfb.ax/import.htm. Glöm nu inte att registreringsbevisen skall vara i original, kopior godkänns inte.
Vilka är då EU länder.
Belgien,Cypern (grekcypriotiska-delen)
Danmark,Estland,Finland,Frankrike,Grekland,Irland,Italien,Lettland,Litauen,Luxemburg,Malta,Nederländerna,
Polen,Portugal,Slovakien,Slovenien,Spanien,Storbritannien,Sverige,Tjeckien,Tyskland,Ungern,Österrike.
Den som överväger att själv importera en bil gör klokt i att utvärdera sin egen förmåga att granska bilen. Det lönar sig att noga ta reda på bestämmelserna och föreskrifterna om besiktning, registrering. Lika viktigt är det att bekanta sig med bestämmelserna om bilskatt och moms. Det lönar sig att på förhand ta reda på vad importen totalt kommer att kosta, inklusive skatt, innan man köper bilen vilket är ganska svårt men en riktlinje går det att få. På bilköp utomlands tillämpas lagstiftningen i det land där bilen köpts. Om man köper en bil i en bilaffär i ett EU-land och senare har anledning att reklamera köpet, är det alltid säljaren man ska kontakta. Köparens rättskydd är svagast när säljaren är en privatperson eller en säljare på gatan utomlands. I tvistemål tillämpas då i allmänhet lagstiftningen i det land där varan är köpt och tvisten avgörs av en domstol i detta land. En rättegång kräver tid och pengar.
Lycka till med bilköpet.