När jag testflög denna APM-quad häromdagen så funkade det mesta som jag ville, men inte allt så det blev inte som det var tänkt.
Dvs resultat som dög.
Jag tänkte först lägga ner tid på att få bort propparna ur bilden.
Men jag struntade i det, det var så mycket annat som skulle klaffa så det var säkert nåt annat viktigare som inte skulle fungera.
Nåja, jag flög 5 ackar.
Det blåste runt 5 m/s och 8 i byarna.
Jag använder bara mobilen med appen Tower och hade ingen dator med.
Stabilize funkade kanon.
Stabilize Super Simple funkade kanoners (höll fullt sidoroder/gir och flög runt den i full fart kors och tvärs, roterande).
Jag testade auto takeoff och det funka bra, den stack iväg med nästan fullgas till 20 m typ och stannade där.
Autoland funka också bra, lite snabbare än RTL autoland.
Skulle prova Follow me, men glömde bort det.
Loiter var lite oredigt och då började jag fundera WTH! Funkade ju klockrent senast.
Kan det va blåsten? Nej, den flög mycket mer irrationellt än det.
Den ville stiga, sjunka, vara lite oredig hit o dit lite ryckigt, fara iväg en sväng och inte komma tillbaks utan bytte plats.
11 satelliter hela tiden (man ser det i checklistan i appen).
Oftast funkade Loiter bra, men kom det en vindpust så måste den ha fått håret i ögonen eller nåt och började yra på.
Och så testade jag Circle Mode, det var intressant. Jag började med nosen mot norr och sen lät jag den rotera medsols med kameran rakt in mot mitten. Det gick bra tills den kom i västläge (nosen österut), då började den sjunka ca 20 meter rätt snabbt tills den hade nosen rakt söderut, sen när det kom till östläget (nosen västerut) så började den stiga igen 20 m. Eller i stort sett kan man säga att den nog följde en cirkel, men den lutade väääldigt mycket.
Kompasskalibrering? Ja det hade jag glömt. Och kunde inte göra i appen (där kan man bra kalibrera Level och riktningarna för IMU, dvs accelerometrar och gyroskop)... jag som inte hade dator med. Det som skiljer sedan senast är ju att GoPron är i nosen (den stör magnetfältet vet jag) och acken är flyttat ca 8 cm bakåt för balans, vilket inte räckte, så quaden var nog lite framtung hela tiden.
I övrigt funkade 2 sekunders timelapse riktigt bra. Blev en massa bra bilder när jag testade ta ca 100 bilder.
Och propparna, ja dom syntes som svarta streck i foton, men som grå dimma i film. Det var fotona jag skulle använda.
Och solen stör lite när man fotade mot den, men kanske inte så mycket som jag trodde.
Så en gimbal hade ju vart bra.
Inga bilder från detta flygtillfälle för 3D mapping.
Nedan en bild på hur det SKA se ut, följt av en bild hur det oftast vart...Som ni ser så ska ju bilen vara i mitten och det ska tas en massa bilder medans quaden roterar runt objektet och tar bilder.
Den ska flyga på flera höjder och sen ska dessa bilder läggas ihop till ett 3D-objekt. Kul!
Attachment:
GOPR2438b.JPG [ 223.86 KiB | Viewed 8474 times ]
Attachment:
GOPR2456b.JPG [ 167.39 KiB | Viewed 8474 times ]
För att få Circle Mode att funka så behöver jag nog byta till Ixus + balansera quaden bättre + kompasskalibrera!!! Nya tag.
Och så har jag gjort! - Ixus på plats och inställt att fota var 0,8 sekund, så det blir lite bilder. 16GB SD & 20MP -> 7MB/st = 30 minuter.
- Allt balanserat
- Kompasskalibrerat inomhus
Återstår: - Kompasskalibrering utomhus
- Flyga när det inte blåser för att få bort en till faktor
Håller tummarna!