Jag har T-motors MT2212-13 980KV (4S) på ena och på andra har jag DJI 2212-9 920KV (3S) på andra. Är ej säker vilken av dem som var -13 eller -9.
På den tyngre TBS Discovery lär 2216 vara bra. Dina 2836 låter rätt maffigt och kräver större ackar osv. Det går helt klart, fördelen blir att quaden orkar bära mer vikt. =) Så jag har inte svar på din kommande fråga om 2836 är för stort för en liten 450-quad. Vet inte vad mina motorer väger per st, men 70 gram per motor låter tungt?
Om en motor drar 23A så måste fartreglaget vara större än det med marginal. 30A OPTO-ESCar gjorda för multirotor är säkert lagom. Den där fjutte-grejen till 4-i-1 ESC du skickade länk på så lär brinna för du nått trätopparna (bara 12A juh). Skulle de ha vart Futaba hade de hetat Fssst!

Klurigt välja grejer. Men ESCarna väljer man efter motorn. Det är motorer som är det kluriga. När du har byggt den klar med dina grejer så vill du med din ack kunna hovra på halvspak. Dvs något du finjusterar med propellrar. Ju större propellrar desto ostabilare quad om varvet blir för lågt. Så det gäller ha bra varv och ändå hålla allt på rätt. Jag har 8x4.5" på min 4S-DJI F450-quad och 9x4.7" på min 3S-DJIF450-quad.
Större motorer = mer vikt + drar mer ström + behöver större ackar + mindre flygtid.
DJI F450 kan setuppas inom ett stort spann. Det GÅR att ha större motorer, större ESCs, större ack, större proppar, mer last. Men jag valde ovan för jag ansåg att kraften i tex quaden jag flög med hos dig (nästan samma prestanda med GoPro) räckte bra för mig. =) Flög med 3S 2200 30C. Den hade DJI-motorer och 30A ESCs.