Djäkenfältet 24 mars 2014Jag va där o flög premiärflög ett UAV-ortofoto-flyg (åt en lokal firma som börjat lite med flygfoto).
- Flög först som vanligt RC-flyg, flög helt OK, märktes att det var lite tyngre.
- Testade sen självstabiliseringen och den funkade finfint.
- Testade också loiter (cirkla runt en punkt) och det blev fina cirklar, men de lutade, så det tåls att tänka på. Dessutom flög den lite mer mot fullgas i detta läge åt söder, varför vet vi inte. Varje varv kom närmare och närmare marken.
- Testade RTL (Return To Launch) och det funkade fint, den lade sig sen i loiter (cirkla runt startpunkten) tills man tog över.
- Testade även flyga efter waypoints några ggr och det gick också bra. Lugnt o fint gled den fram punkt efter punkt för att sen avsluta med loiter igen.
Flög 3 ackar. I en av starterna så lossnade motorklockan från axeln på elmotorn!? Men propellern satt fast i axeln som den skulle, så det blev inte så hög fart utan gnissel och skrik. Landade, fixade och upp igen. 4 landningar varav en va hur fin som helst. =) Kändes som framgång och loggar etc skulle kontrolleras (man kunde följa med all flygning live på en dator på marken).
Men lyckan kompenserades bort på slutet... Hade flugit klart en waypoint-sträcka och skulle vara klara för dagen, flyget gick in i loiter när den var klasr. Men den kom bara närmare och närmare marken för varje varv med mer och mer gas. Märkligt tyckte vi, så jag slog över till manuellt läge och skulle ta över och landa, men jo nä! Nästan fullgas fortsatte flyget och höjden reagerade inte. Whaat!? Smack i åkern i en inte så snäv vinkel trots allt. Flygkroppen blev helt mos i nosen (30 cm skador). Typiskt. Allt verkar dock helt förutom flygkroppens nos. Slött... laga eller ny kropp blir nästa. Eller uppgradera. Det slöa var ju att kameraattrappen (en Canon som vart i backen förr så den var stendöd sedan tidigare), den försvann nog ner i Nilen. =) I det stora hela framgång, men även bakslag. Men va tusan, snart är vi uppe igen.

Hade ju vart kul förbättra lite (det enda som skulle ha behövts förbättrats på flyget var att sätta gångjärn på rodrena och inte som det var nu, tejp och EPO). Resten av förbättringarna skulle ha vart i programvaran och flygruttningen. =)
Orsak till krasch? Flyget hade för hög fart neråt under en loiter. Slog över till manuellt läge. Gav höjd (stig) för att få den bort från "marken", men det funkade ej, så jag drog av gasen helt, men där vete sjutton om jag verkligen hann det, för det hördes inte så. Så, antingen funkade inte kontakten mellan RC-sändaren och flyg, eller var höjdrodret för svagt så det klarade inte av att ge stigning i den höga farten. Rätt mjukt roder så det är helt möjligt. MEN, det finns loggar i flyget (svarta boxen) så det ska inom kort gå att klura ut vad som hände och vad jag gjorde och vad som orsakade allt. =) Intressant. Men ändå ett nerslag... flyget va ju så fint och i så gott skick och allt funkade juh... GAH!
Karlsson var där och flög Calmaton med skramlande motor också. =) Börjar få några flygtimmar på den skulle jag tro.
Jag hade också med en fixad DJI-quad jag hade tänkt testflyga efter lite ändringar, men det hann jag inte.
Dock hann jag flyga lite FPV med min tricopter.

Det funkade rätt bra, förutom att få bort lite vibrationer.
Gick bra att starta, flyga och landa med FPV. Mer sånt!!!
Attachment:
IMG_6192.JPG [ 102.9 KiB | Viewed 7346 times ]