Vad för heli-storlek och drift har du tänkt skaffa? Elektrisk? Metanol? Bensin? (rekommenderar inte bensin redan) Skaffa inte mindre än 450-size, de blir inte billigare och de är inte "fullständiga" helis så det blir inte lika roligt (anser jag).
Finns ett drös storlekar...
Vad gäller el så är det 450, 500, 550, 600, 700 som är vanligast idag. Siffran 450 brukar för endel tillverkare ha att göra med motorstorleken. 450 är jäkligt bra nybörjarstorlek och kan flygas i tex Godbyhallen. 500 är en perfekt mellanmodell, överkomliga ackar. 550, 600 och 700, då börjar det skena iväg i kostnader på ackar och helin börjar bli stor för att vara el-heli och dessutom farliga för att vara nybörjarmodeller.
Vad gäller metanol så är det 30, 50, 60 och 90 som är vanligast. Siffran står för antalet kubiktum på motorn, dvs 50 = .50cui, dvs 8,2cc. 30 och 60 är nog helt borta idag vad gäller nya maskiner. 30 och 50 är samma heli, men 50 har typ längre bom, längre rem, större blad, större motor. Samma med 60 och 90. 50 anser jag vara bästa instegsmodellen i metanol-världen idag. 90-size är törstiga, 3 dl på knappt 10 minuter, 5 liter kostar typ 37€.
Jag brukar rekommendera att köpa ett kit så man får bygga helin från grunden. Tar mer tid och man är tvungen att lära sig, men det är bra den dagen man måste underhålla, reparera efter krasch osv.
Det är inte sjukt svårt med helis, det går att få dem att flyga med enkla medel samt utan att vara för överambitiös, men är man intresserad och vill vara noggrann så är det jäkligt intressant hobby med helikoptrar. Dom är avancerade och när man förstår dem mer och mer så flyger den bara bättre och bättre och man litar mer och mer på den och sig själv. =)
Såå vart lutar det? Du kan ju alltid skaffa en heli du vill ha och bygga på den, medans du köper en annan för att öva och lära dig på.
Fråga på, det finns mycket "köp inte!!!" där ute.
|