Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 10 Nov 2024, 21:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 10:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur är det där ute, någon som är sugen på börja flyga RC-helikopter?
Alltså inte bara vispa runt med en liten 30cm leksak, eller ta insteget
och fastna med en 450-elikopter utan tänkt satsa på större helis,
alltså metanolare. Finns det intresse?

Att flyga liten heli är som att spela Candy Crush på en smartphone
och att flyga metanol-helikopter är som att spela FPS-spel på en
utrustad PC. 8)

Att flyga tex en T-Rex 450 är som att flyga ett EPO-flyg. Det är
enkelt, man tar med sig grejerna lätt i sätet på bilen och sätter i
en ack och flyger.

Är en helt annan nivå att ta ett steg till en riktig motor på ett
metanolflyg eller en metanolheli. Det kräver lite mer av en, men
det är bara ytterligare en inlärningströskel, sen är det bara ännu
skojigare! Har nog att göra med att metanol-grejerna är större
ocskå, känns som hobbyn verkligen tagit steget in i hobbyn
när man märker skillnaden mellan el och metanol (samt även bensin).

Gillar man inte skruva, ska man inte krascha.
Gillar man inte skruva ska man inte bygga en heli från scratch.
Gillar man inte skruva ska man heller inte flyga för mycket, för då måste man underhålla.

Går nåt sönder på en heli, byt delen och flyg igen. Är ju redan inställd.

Metanol-motorer på helis går på höga varv och sällan på tomgång, så
de stannar sällan och krånglar inte alls lika mycket som flygmotorerna
som fylls med smuts och gräs och är känsliga för temperaturer och
luftfuktighet. Jag har aldrig rört en metanolmotor på en heli när jag
en gång ställt in den, bara flyger (förutom en viss SuperTigre 34 på
en 20+ år gammal heli där delarna lossnade hela tiden).

Såå... stanna kvar i elträsket eller satsa på även nästa nivå i hobbyn? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 11:32 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Hmmm, frestande speciellt efter att jag sett den. Den e nice...kanske värt att nämna modell också ;)

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 11:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
En 450 är lätt att ha med i bilen och på fältet men när man blir lite äldre och synen sämre är det lätt hänt att man flyger lite för långt bort och tappar bort helin. Är lite så också med flyg att många gånger undrar man hur tusan folk kan flyga så långt bort med dom små flygen när man själv inte har en susning vilken väg flyget är. Bara att konstatera att små flyg och små 250, 450 inte är lätta att se om man inte flyger nära piloten. Vinden sätter också piloten på prövning så man borde också ha förstånd att bara flyga när det inte blåser. Större dom blir så stadigare är dom så jag ska försöka hoppa upp till en 500. Intresset ökar säkert bara det flygs mera med metanolhelikopter och det blir ett gäng som har roligt och nöter på. Just nu tycker jag det är samma personer hela tiden som är ute och flyger men jag tror det kommer att svänga bara vi håller gnistan uppe.

Lättast är det att börja med en liten 450 för att gå vidare upp till något större men det har stannat där för många. Kanske utbudet av beg heli är för litet eller så har man tränat för lite ännu med dom små helikoptrarna och känner sig inte redo att gå på en större.

Tvivlar själv att man är redo för en större :(

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 12:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JanS, syftar du på min Align T-Rex 450SE V2 som stod på hyllan?

450-helis är helt klart första bästa steget för att komma in i RC-heli-hobbyn.
Det är en vanlig storlek, en bra storlek. Det finns massor med helis där ute, de flesta är ovanliga och blir sällan populära.
Finns andra märken än Align, men om man vill få tips lokalt här på Åland så är Align bäst att satsa på vad gäller 450-size.
Det finns bättre 450-modeller (tex Logo) och även billigare (tex KDS och CopterX). Skippa allt som har med HK att göra.
Billigt skräp är långt ifrån nybörjargrejer. De är knepiga att få bra, de kräver mycket för att kunna flyga bra och satsar
man på billig elektronik, så ska man inte räkna med nån noggrannhet eller kvalitet heller. Är mycket roligare meka på nåt
man satsat lite mer på pga kvalitetsskillnaden.

Jag rekommenderar ingen att gå direkt på en 50-size-metanolheli. Dom är skrämmande om man bara flugit smskit förr som
tex allt som är mindre än 450-size. Men om man är trygg i hur man hanterar en 450-size-elheli i luften, då är det mycket
lättare komma igång med en metanolare. De flyger likadant, men stabilare och enda tröskeln blir då att den har en riktig motor.

Att gå från 450 till 500 är ett stort hopp det också, finns ju inget emellan, vilket är bra. Är vansinne med alla storlekar.
Jag premiärflög min 500 häromdagen och det är precis som att flyga en helistorlek mellan 450 och 600 (har flugit bägge).
500 är stabilare än 450, större och synligare, snällare och inte så yvig. En 500 är som en 600, men inte så stor. I övrigt
väldigt lika.

Align i sig är fullfjädrade 3D-helis jämfört med tex Raptor 50-helis som är stabilare och tyngre. Mycket hänger förstås
också på servona. Händer nåt direkt så är det svårare, de blir pigga med snabba servon. Ju mer varv på rotorn, desto
piggare. Ju mer utslag, desto piggare. Ju vassare motor, desto piggare. Ju lättare heli, desto piggare. Mycket sånt.

Att köpa ett kit och sen satsa på det bästa folk på andra forum rekommenderar, räkna med att få en vild heli. Det finns
en orsak till att heli-nördar föreslår dom snabbaste vildaste kvickaste noggrannaste digitala servona. Jo för att då kan
man flyga helvild 3D så bra som möjligt. Behövs det för att flyga runt lite? Dah, nej. Man kan lägga 2.000€ på en Align
600, men kan nog få en sån att flyga bra med enkla medel också för mycket mindre än hälften (nypris). Inte vill man
ha en 890hp motor i sin bil heller om man ska köra runt lite, ha en daily cruiser så att säga. Är smått meningslöst, blir
bara svårmekat, svårkört, osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 12:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Att köpa ett kit och sen satsa på det bästa folk på andra forum rekommenderar, räkna med att få en vild heli. Det finns
en orsak till att heli-nördar föreslår dom snabbaste vildaste kvickaste noggrannaste digitala servona. Jo för att då kan
man flyga helvild 3D så bra som möjligt. Behövs det för att flyga runt lite? Dah, nej. Man kan lägga 2.000€ på en Align
600, men kan nog få en sån att flyga bra med enkla medel också för mycket mindre än hälften (nypris). Inte vill man
ha en 890hp motor i sin bil heller om man ska köra runt lite, ha en daily cruiser så att säga. Är smått meningslöst, blir
bara svårmekat, svårkört, osv.


Helt sant och det tar tyvärr ett tag innan man förstår det.
Bra att du tog upp saken och luftade ämnet för hård metall är inte alltid bättre än mjuk plast.
Plast går sönder men metall böjer sig några millimeter och inte lätt att hitta var felet är.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 12:49 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Hej Micke, missförstod din första post eftersom du skrev intressekoll. Trodde du var ute efter att sälja den större Helin som du nämnde på fredagen.

Som tidigare sagt blir ett av de nästa projektena att bygga en elheli från scratch så att jag lär mej den tekniken bättre. Det lär bli en 450 men märke och modell blir ett senare problem.

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sant det om plast. Och lite mer att tänka på.

HK-plast går väääldigt lätt sönder.
HK-alu tål inte mycket.

Bra plast håller bra i en heli, det böjs, men det återgår alltid. Böjs det för mycket så går det av.
Metall, i detta fall aluminium, det spricker i HK-helis, men böjs i bättre helis.
Slutsats: Det är jobbigt laga HK-helis hela tiden. Och det är jobbigt hitta fel på böjda alu-delar i brahelis.
De jobbigaste felen på alu-helis är att hitta delarna som är liiite böjda som gör mycket. Tex bladhållaren. Är den böjd 0,5mm på en 450-heli så har man 3 grader fel på rotorbladet.

Nackdelen med en plasthelikopter, tex Align T-Rex 450XL (äldre modell) är att delarna sprutar när man kraschar. Köp nytt och byt ut.
Nackdelen med en aluhelikopter, tex Align T-Rex 450SE V2 (och nyare) är att de inte går sönder, några delar blir sneda (leta upp de sneda delarna och byt).


JanS
Nä tråden handlar nog om att kolla om nån är sugen på metanolheli, som tråden heter. =)
Jag rekommenderar att bygga en 450-heli om man ska flyga en sådan mer än bara prova på. Man lär sig massor.
Man ska köpa helikopter som man får tag på reservdelar till, annars är man körd och tröttnar på den modellen (det finns nog delar, men åtkomsten varierar).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sat 28 Dec 2013, 01:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ingen som är sugen på metanolhelis?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 13:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Jo!
Men... garaget överfyllt med flyg och tiden räcker inte till :cry:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sami S wrote:
Jo!
Men... garaget överfyllt med flyg och tiden räcker inte till :cry:

Sälj nåt flyg / flyg ihjäl dem... och köp en heli! De tar mindre utrymme. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 27 Jan 2014, 20:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
Jo nog vill man ju ha metanolheli men jag ska nog lära mig lite me lillflaxarn först.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 27 Jan 2014, 21:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jo nog vill man ju ha metanolheli men jag ska nog lära mig lite me lillflaxarn först.

Nu har det gått en timme, dags klicka på köp av metanolheli nu? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 27 Jan 2014, 21:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
Hehe jo de sku va en ide...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 18:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förvånad över att ingen flyger metanol-heli på Åland.
Och om nån flyger så är det väl nån som ingen av oss känner till?!
Jag har ju några stycken och målet med dem blir väl att göra alla flygklara
och sen ställa dem i ett förråd, låta dom bli gamla, sjunka i värde så man slutligen får kasta dem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 15:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm. Kan man konstatera att det är en stoor svacka i metanol-heli-flygandet?
Bara jag som flyger... och det gör jag knappt för man hinner inte flyga allt man har.
Alla vill bara stöpsla i batteriet och flyga sin friggo och sen gå in och dricka kaffe efter en ack eller två.
Hoppas svackan snart har nått botten och det börjar hända nåt, att intresset kommer tillbaks, annars är det bara att konstatera att det är kört.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 15:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
Jag tappade heli intresset ganska totalt efter blodbadet av CopterX:en. Nu flyger jag bara med min lilla Kines

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 16:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jag tappade heli intresset ganska totalt efter blodbadet av CopterX:en. Nu flyger jag bara med min lilla Kines

Tycker risken att skada sig är större på el-flyg jämfört med elhelis. =) Men jopp, en sådan grej kan få många att sluta...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 16:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Jag tappade heli intresset ganska totalt efter blodbadet av CopterX:en. Nu flyger jag bara med min lilla Kines

Tycker risken att skada sig är större på el-flyg jämfört med elhelis. =) Men jopp, en sådan grej kan få många att sluta...


Visserligen. Jag var bara dum och tänkte inte på grundregel nummer 1 när jag mekade. Ha INTE motorn inkopplad när du ställer in radion....

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 19:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Jag tappade heli intresset ganska totalt efter blodbadet av CopterX:en. Nu flyger jag bara med min lilla Kines

Tycker risken att skada sig är större på el-flyg jämfört med elhelis. =) Men jopp, en sådan grej kan få många att sluta...


Visserligen. Jag var bara dum och tänkte inte på grundregel nummer 1 när jag mekade. Ha INTE motorn inkopplad när du ställer in radion....

Grundregel nr 1 = Var försiktig, läs på, tänk igenom allt flera ggr, veta vad du gör osv. =)
Det där med motorn funkar inte, det har jag med glömt, men jag har alltid vart garderad när jag kopplar i acken. ;-) Som tur är.
Man lär av sina misstag fast andra gjort dem. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intressekoll metanolhelikopter!
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 19:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Grundregel nr 1 = Var försiktig, läs på, tänk igenom allt flera ggr, veta vad du gör osv. =)
Det där med motorn funkar inte, det har jag med glömt, men jag har alltid vart garderad när jag kopplar i acken. ;-) Som tur är.
Man lär av sina misstag fast andra gjort dem. =)


De där va inte bara en regel :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group