Hur är det där ute, någon som är sugen på börja flyga RC-helikopter?
Alltså inte bara vispa runt med en liten 30cm leksak, eller ta insteget
och fastna med en 450-elikopter utan tänkt satsa på större helis,
alltså metanolare. Finns det intresse?
Att flyga liten heli är som att spela Candy Crush på en smartphone
och att flyga metanol-helikopter är som att spela FPS-spel på en
utrustad PC.
Att flyga tex en T-Rex 450 är som att flyga ett EPO-flyg. Det är
enkelt, man tar med sig grejerna lätt i sätet på bilen och sätter i
en ack och flyger.
Är en helt annan nivå att ta ett steg till en riktig motor på ett
metanolflyg eller en metanolheli. Det kräver lite mer av en, men
det är bara ytterligare en inlärningströskel, sen är det bara ännu
skojigare! Har nog att göra med att metanol-grejerna är större
ocskå, känns som hobbyn verkligen tagit steget in i hobbyn
när man märker skillnaden mellan el och metanol (samt även bensin).
Gillar man inte skruva, ska man inte krascha.
Gillar man inte skruva ska man inte bygga en heli från scratch.
Gillar man inte skruva ska man heller inte flyga för mycket, för då måste man underhålla.
Går nåt sönder på en heli, byt delen och flyg igen. Är ju redan inställd.
Metanol-motorer på helis går på höga varv och sällan på tomgång, så
de stannar sällan och krånglar inte alls lika mycket som flygmotorerna
som fylls med smuts och gräs och är känsliga för temperaturer och
luftfuktighet. Jag har aldrig rört en metanolmotor på en heli när jag
en gång ställt in den, bara flyger (förutom en viss SuperTigre 34 på
en 20+ år gammal heli där delarna lossnade hela tiden).
Såå... stanna kvar i elträsket eller satsa på även nästa nivå i hobbyn?