Välkommen! =)
Det är en liten svacka i RC-fronten för de flesta just nu, gäller väl allt, folk har mycket på gång med allt.
Men Djäkenfältet i Hammarland är i skick och vi är några som flyger där lite nu och då när vädret vill.
Jag hör till en av dem som är "heligalna" på Åland så det är självklart kul med en till intresserad.
Priserna för helikoptrar och FPV-grejer har inte direkt sjunkit, men det har kommit mer och mer billiga
grejer som man får vad man betalar för. En rejäl heli kostade förut en viss summa, det gör den fortfarande.
Men det finns massor med bugdetmärken osv. Ibland är det bättre satsa på lite hävare grejer för att
slippa skräpet som äter upp tiden man har så gott om.
Detsamma med FPV. Det är många som köper
billigt idag och sen undrar de på forumen varför de har så dålig bild eller störningar osv. =) Med det
menar jag inte "köp dyrt" utan att risken att du tröttnar på hela hobbyn ökar för att du stöter på problem.
Det finns väldigt prisvärda grejer där ute. Och vill man hosta upp lite slantar så finns det riktigt bra grejer
för bara några tusen €.
1. Simulator... RealFlight (dummysändare ingår så man slipper slita på sin riktiga) är populär, lite mer spel och nöje
men stort. Phoenix är väl kanske lite bättre för heliflygare (kräver kabel + sändare). Finns några till. RF kostar väl
runt 200€ och Phoenix runt 100€ med kabel. Ingen koll på dem och multikoptrar, kan man flyga heli så behöver
man inte flyga simulator. =)
2. Sändare... Beror på vad det får kosta. Spektrum DX8, Futaba T8FG, eller nåt sånt. För dyra? Spektrum DX7
eller mja... Futaba 7an är ju så gammal. Men om du ska satsa på att hålla på med hobbyn, köp inget temporärt,
det är så jobbigt programmera om en ny sändare. Köp sändare som täcker ditt behov. Ju färre kanaler är inte
bara färre kanaler, det är färre funktioner också.
3. Simulatorflyger du några timmar så kan du säkert hantera ett RC-flyg om nån trimmat in, startar och landar
RC-flyget åt dig. När du kan starta och landa själv utan problem i simulatorn (några timmar till) så är det en
bra början. Heli, mycket flera timmar. =) Du märker. Vissa lär sig snabbt, andra håller på ett tag. Jag flög heli
i simulator 15h före jag hovrade min första metanol-heli, hade inte vågat flyga runt så mycket första tankarna.
Är bra kunna flyga runt sig själv i simulatorn lite med helistjärten emot sig innan man provar på hovring på fältet.
Du kommer märka dina begränsningar rätt bra i början. Jämför med RC-bil, släpp gasen så är allt lugnt. Gör du det
med flyg eller heli så kraschar du, därför är det bra att kunna flyga före man tar upp kärran, speciellt om du gör
det utan hjälp. Du måste ju kunna landa! =)
Sen är det ju det där med FPV. Då ska det sändas videobild och ska man vara laglig så är endast 25mW 5.8GHz
samt 10mW 2.4GHz tillåtet här... Det finns mycket kraftigare grejer och det finns helt andra frekvenser. Vissa
av dem totalförbjudna här.
Är det helikopter du är sugen på eller är det multikopter? (såg nu att du började prata om DJI)
Multikoptrar är sanslöst mycket lättare att flyga än en helikopter. Lättare än flyg till och med. Speciellt om du
använder DJI-grejer.
Dom är ju självstabiliserande och håller sig flygande själva om du orkat läsa och tweaka
ett tag.
DJI gör bra grejer. Dock kan de anses va rätt dyra med vissa saker. Som tex DJI Naza som kostar 300€ och inte
gör så mycket mer än KK2 för 30€. =) DJI Wookong är mumma. Ska du filma? Fota? Snabbflygning eller glida runt?
Bara FPVa med live-view från kameran på multicoptern? DJI är mer för den som inte vill joxa på en massa utan
vill igång fortare. Finns ju iofs nån ny Naza M som är lite enklare och billigare.
Är väl DJIs frames som är fruktansvärt hållbara?
Annars finns ju TBS Discovery som är riktigt bra. Samt en lite vildare variant som heter QAV400. Jag har kikat på
samtliga och är sugen på nån av de två senare, just för att jag vill flyga fortare. F450 är mer glida runt.
Phantom, är inte det den där vita lilla grejen? Den som är RTF (Ready To Fly)? Den är för de som inte alls vill
meka o trixa utan bara flyga och filma. Är väl till och med komplett paket med allt, om man så vill.
Beror ju också på om du gillar skruva o meka, eller bara flyga. =)
Vad tänkte du börja flyga med?
Goggles... Fat Shark funkar bra OK. De är inte bra, men de funkar. Stör mig på att tekniken inte kommit längre där.
Vissa kör med liten skärm med mörk badhandduk över huvet. =)
http://www.getfpv.com/ samt
http://www.onedrone.com/store/ lär ska vara bra också.
Hur som helst, fråga på. Du hoppar in på ett rätt så smalt område som ändå är enormt. =)
Det finns så mycket kombinationer av grejer beroende på vad man är ute efter.
När man tex skaffar RC-flyg så ska man veta att vissa flyg flyger dåligt. Då ska man inte ge upp utan fortsätta klicka på Köp!
Hoppsan va man skriver. Tur man använt tangentbord förr. =)