Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 22 Dec 2024, 04:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 23:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hehe, jo nu va den nästan flygklar. Den har vart på fältet idag. Vi körde
in motorerna lite. OJOJOJ va det låter najs med två motorer!!! :shock:
Taxade runt en del och lät motorerna pluttra på osv. Sen sa JS "ta upp
den en liten liten sväng" eller nåt sånt... så jag gjorde det. Så nu har
det flugits 2-motorigt!!! :D Inte långt, men flugit ;-)

Bilder från idag:
Image
Image

Och sen började det ösregna!!! Och sist in i bilen kom P38 :D (står på snäll tork nu)
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 01:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Och nu flyttar flyget till min hangar :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 01 Apr 2011, 21:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Måste snart börja titta över det här flyget också, såg att en prop var sönder och ena motorn hade lite väl mycket lutning till höger.
Ett flyg före på byggbordet men efter det åker P-38 upp.

Bra att ha info.
These are the recommended control surface throws:
High Rate Low Rate
ELEVATOR: 3/8" [10mm] up 1/4" [6mm] up
3/8" [10mm] down 1/4" [6mm] down
RUDDER: 5/8" [16mm] right 1/2" [13mm] right
5/8" [16mm] left 1/2" [13mm] left
AILERONS: 3/8" [10mm] up 1/4" [6mm] up
3/8" [10mm] down 1/4" [6mm] down

The C.G. is located 4" [102mm] back from the leading edge of the wing.
This is where your model should balance for the first flights. Later, you may wish to experiment by shifting the C.G. up to 1/4" [6mm] forward or 1/4" [6mm] back to change the flying characteristics. Moving the C.G. forward may improve the smoothness and stability, but the model may then require more speed for takeoff and make it more difficult to slow for landing. Moving the C.G. aft makes the model more maneuverable, but could also cause it to become too difficult to control. In any case, start at the recommended balance point and do not at any time balance the model outside the specified range.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 02 Apr 2011, 18:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tycker mig minnas att motorerna skulle peka 4 grader åt sina håll. Vi hade nån hemgjord vinkelmätare för att få till det. Har du inte det, då lär den hamna i spin när ena motorn stannar. Med dom där motorerna ska den kunna flyga med bara en, vi valde 25or istället för de svagare också för just den skull, enligt rekommendationerna. =) Lycka till. Den flög fint tyckte jag. Stabilt o lättstyrd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 02 Apr 2011, 20:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Den där hemgjorda vinkelmätaren tror jag visar lite fel för ena motorn är minst 15 grader och så har den bara ett blad på propellern :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 02 Apr 2011, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Den där hemgjorda vinkelmätaren tror jag visar lite fel för ena motorn är minst 15 grader och så har den bara ett blad på propellern :lol:

Hahaha! :D Å fasen, hörru då kan du nog ha lite rätt att ena motorn pekar lite fel. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 20:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Så där nu har man börjat och det första var att rengöra flyget för det var mera svart än silver.
Imponerande hur mycket flyget väger men så sitter det 70 gram bly där bak.
Skruvade loss den undre delen och hittade en ack som det var 4,7 volt i så den laddades ur och är nu på laddning.
Finns lite rum att flytta acken ett steg längre bak vilket jag kommer att göra i hopp om att slippa lite bly.

Saker som måste införskaffas är ny spinner till högra motorn och båda propellrarna måste bytas.
Det saknas också en mutter till högra motorn som håller propellern på plats.

Ska titta på vikten hur mycket en aluspinner väger mot en i plast, kanske att det blir två nya i plast vi får se.

Info: OS 25LA - 9x5, 9x6, 10x5

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Vägde flyget och vågen visade mäktiga 2500g

Specifikationer:
- Vingspann: 1270 mm
- Längd 933 mm
- Vingyta: 27 dm2
- Vikt: 1810-2270 g

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo den vart tung! Förstår ej varför, vi använde ju delarna som kom med o motorerna. =) Men man kunde säkert använda mindre servon än Standard. Och så lite mindre lim, men som den är nu så är den hållbar. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jo den vart tung! Förstår ej varför, vi använde ju delarna som kom med o motorerna. =) Men man kunde säkert använda mindre servon än Standard. Och så lite mindre lim, men som den är nu så är den hållbar. ;-)

Ja det är ett stadigt flyg och man känner att det inte är ett ARF

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 19:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hehe... Den är tillbaks! ;-)

Med tanke på vikten ovan så ska jag se hur mycket lättare man kan få flyget med fortsatt användning av metanol.
Kärran flög ju fint. Men ska även se om det kanske är el man borde satsa på om det går att få ner vikten.

Attachment:
IMG_5126.JPG
IMG_5126.JPG [ 74.42 KiB | Viewed 12677 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Du har ju alltid pratat om ett flyg med dubbla maskiner så nu har du ett igen :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 20:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Premiärfilmen från 14 juli 2008 (finns ej på tuben tyvärr, 104MB, flera har den säkert redan i datorn... eller haft):
http://www.rcaland.ax/filmer/2008/djake ... 14_p38.wmv

Och första riktiga turen 6 augusti 2008 (115MB, men nästan 30 min lång)
http://www.rcaland.ax/filmer/2008/djake ... 06_7up.wmv

Finns säkert nån till film nånstans. JS flög ju också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 21:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den va ju tung. Vägde ju mer än den borde.
Så nu har jag plockat den slät och då väger den 1266 gram.
Dvs hela flyget med landställ.
Elektronik och motorer bortplockade, som enligt nåt inlägg längre upp skulle väga 2500-1266 = ca 1234 gram.
Alltså 2 motorer med tankar samt spinners och proppar, 6st servon, 6st skarvkablar, strömbrytare, ack, mottagare, ackvarnare, avgasslang...

Så hur få lättare om man ska köra metanol?
Landställ vill man ju ha kvar... =) Och det är skum-däck så dom väger ej mycket.
Men det finns 6st standard-servon som väger 44 g per st. Miniservon borde räcka, kanske inte till noshjulet. Där sparar man ca 25 gram per servo, 5st = 125 gram.
Motorerna behöver man ju.
Nåt mer kan man ju knappast ta bort?! Eller?
Aluspinners iofs, räcker med plast.
Det var en stor 35MHz-mottagare i flyget, den byter man till en 2.4GHz, lättare.
Så kanske man får ner vikten till 2300 gram (vet ej om det var fulltankat).
Flyget kunde flygas med 2st OS .16LA också. Svagare men väger mindre.

Och elkonverterar man så ska två servon bort och ersättas med två ESC.
Plus motorer + propellrar. Samt byta ut 3 servon till miniservon.
Tankarna och dess innehåll bytas ut till en 3S-ack (2200, men 1600 kanske räcker, hade ju 2200 i Twinstar som vägde 1.6 kg iofs).
Så... 1266 + 44 (standardservo) + 3x18 (miniservon) + 170 (ack) = 1534 g
Och då saknas ännu 2st ESC + 2 motorer + 2 proppar + 2 spinners + mottagare. Vad kan det väga månne?

Motorerna behöver ligga i metanol ett dygn. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 21:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Mindre vikt i nosen betyder också mindre bly där bak så där kan man spara mycket.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 28 Oct 2012, 21:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Mindre vikt i nosen betyder också mindre bly där bak så där kan man spara mycket.

Justja, i de 1266 g ovan så är alla blyvikter borta. 75 gram. Det har nog vart mer förr vet jag. Hur som helst så har du rätt. Men i nosen fanns bara två servon, resten av vikten va nog i motorerna och dom är ju framför CG. Ett motorpaket med tom tank väger 360 gram. Och en eluppsättning måste ju väga mindre än det och dessutom hamnar acken mitt i kroppen och då blir den längre bak. =) Så blyvikterna borde man hoppeligen slippa. Gäller att placera mottagaren på rätt ställe bara.

Men nog måste tillverkaren ha snålat om dom kunnat få flyget flygklart på bara 1810 gram!!! 2270 låter lättare, med metanol i alla fall.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 05 May 2013, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman, du undrade i säljestråden... den väger 1266 gram tom utan elektronik o sånt (se ovan).
Vingspannet är 1270mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 05 May 2013, 14:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Machman, du undrade i säljestråden... den väger 1266 gram tom utan elektronik o sånt (se ovan).
Vingspannet är 1270mm.

Hade riktigt tänkt skriva att infon fanns ju här redan. :)
Snyggt flyg. Jag skulle behöva ett lite tyngre flyg som man kan flyga även då det blåser lite. Mina 1,2m 3D flyg är som asplöv i blåst för att inte prata om min röd-vita trainer som inte kommer ner i motvind. ;)

Vilken prisnivå hade du tänkt dig för tomt flyg?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 05 May 2013, 15:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Äuhm, jag va ju lite otydlig i min säljes-annons... =) Tänkte ju behålla den o elkonvertera den.
Men om du nu bums vill ha den så nog kan den säljas. :-)
Men den går ju inte att vika ihop så att skicka den är kanske inte det lättaste...
(är ju byggkväll i kväll och hade tagit fram den för att stryka klädseln o småpyssla lite med den... :mrgreen: )


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 18:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Samtliga 5 servon är på plats och alla servokablar samt linkage draget klart.
1365 gram väger flyget nu och det som saknas är:
- ack (vilken man nu kan använda, 3S 2200 hoppas jag).
- 2 st motorer
- 2 st ESCs
- 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs)
- 2 st spinners
- 1 st mottagare (Futaba 617)
Har suttit .25 metanolare på flyget förut (skulle ha .15-.25 metanol-2-taktare).
Vill ju inte ha nåt tungt flyg. Det ska enligt bruksanvisningen väga 1800-2270 gram om jag minns rätt (med metanol det senare antar jag).
En 3S 2200 väger ju 180 gram, och då återstår vikt på ca 255-725 gram för motorer + ESCs + props + spinners + mottagare om man ska följa tillverkarens vikt.
Vingspann 1270mm.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group