PhotoShip One 2XPT-riggen monterad på Raptor 50!För det första så har jag nu testat riggen som så på bordet och allt funkar som jag begriper. =)
Men jag tänker inte börja med att sätta systemkamera och nya gyroriggen på stora bensinhelin
direkt, utan har nu monterat bort den från bensinhelin och monterat den på min ThunderTiger
Raptor 50SE V2 som jag flugit mest med. Dvs en 50-size metanolheli. Så stativet är på den nu
och jag kommer flyga med GoPro på den eftersom den är lättare med sina 97 gram jämfört med
en systemkamera på 1,5 kg. Blir alltså styrbar, gyrostabiliserad fotorigg från en sändare med
hjälp av FPV och så styrs helin från en annan sändare. Ett nöt som jag är så lyckades jag ju
programmera och ställa in allt från ... SAMMA sändare!!! Hur puckad får man vara?! Måste ju
vara två sändare.
Hur som, riggen passade ju inte på Raptorn, så jag
fick hjälp av mictor här på forumet så vips
hade man rejäla fästen som passade klockrent. =) Stort tack! Här nedan lite bilder på delarna
och när allt är monterat.
Bakre fästena för fotoriggen så var för breda så nya i mässing gjordes. Dessutom stadgades det upp.
Attachment:
IMG_4292.JPG [ 48.79 KiB | Viewed 10596 times ]
Attachment:
IMG_4294.JPG [ 44.04 KiB | Viewed 10596 times ]
Plåtarna för främre fästet. Tre lägen.
Attachment:
IMG_4295.JPG [ 77.2 KiB | Viewed 10596 times ]
Attachment:
IMG_4296.JPG [ 75.5 KiB | Viewed 10596 times ]
Här ses den där jädra läppen som sticker fram där batteri och mottagare skall sitta.
En tumregel med grejer på en helikopter är "Håll allt så nära CG som möjligt!". Så riggen
med gimball ville jag ju förstås ha så när som möjligt. Jag kapade bort läppen.
När man roterar gimballen så ska den ju inte ta i helin.
Attachment:
IMG_4297.JPG [ 44.33 KiB | Viewed 10596 times ]
Riggen på plats, lite småjusteringar kvar. =) Riggen ska luta lite. Why?
Helins rotor snurrar medurs sett uppifrån, då vill kroppen moturs pga motmomentet,
dvs stjärten vill till helins höger. Därför är stjärtrotorn där och "blåser" tillbaks stjärten
åt vänster så den står still. Men eftersom stjärten blåser åt höger så kommer hela
helin att vandra till vänster. Därför tiltas hela rotordisken lite åt höger. Men eftersom
rotordisken vill vara plan (då man tex hovrar) så kommer kroppen kanske att luta
lite. Ställbart... Står man bakom en RC-heli så ser man att rotordisken lutar åt ena
hållet och kroppen är rak. Jag har för mig att denna heli stod rätt rakt trots allt.
Attachment:
IMG_4298.JPG [ 79.3 KiB | Viewed 10596 times ]
Här är all elektronik på "plats" men kablage och sånt ska nog fästas lite annorlunda.
Dessutom är inte kamera och FPV-grejer där.
Attachment:
IMG_4299.JPG [ 88.71 KiB | Viewed 10596 times ]