Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 11 Jul 2025, 13:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Jan 2007, 13:29 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Jan 2007, 17:34 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Thu 06 Oct 2005, 12:45
Posts: 269
tummen wrote:
Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D


"stupränna, vägtrumma", vad kommer härnäst?

skidtunnel kanske :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 16:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
tummen wrote:
Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D


Nej jag kör inte med sugrör..

Det kommer annat grenrör och 2.5" hela vägen från grenröret.. Sedan kommer det en japs!

Stupränna vet ja väl int om ja sku kalla det..
Det är en vanlig japsdämp på 4"

Sen finns d ju dom där riktigt hårda killarna också som kör 1.5" från cylindrarna med en 4.5" japs på slutet..

Tror det är mera dom typerna ni syfta på (?)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 16:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Offtopic:

På så små motorer som det här handlar om så är det helt onödigt med 2,5" hela vägen. Det blir bara dyrt och låter burkigt utan att ge extra effekt.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 17:15 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
På en lite mer upp hottad Honda sugmotor bör man nog ha runt 2,5 tum hela vägen eller 2,25tum som dom vanliga amerikanska/japanska märkena har...
Men de ju min åsikt.. :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 17:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag skulle också vilja lägga in ett veto här:
Jag bytte ut avgassystemet från katten och bakåt, och det gör faktiskt en del i effekt, i alla fall enligt rumpdymon. Har nu i vinter tagit bort sista "strypbrickorna" (dvs ett lite maffigare grenrör), så med lite tur ska det bli lite mera snurr i den nu!

Vi som inte har fegsnurror så måste leta i var enda mörk vrå för att hitta dom där små bortsprungna hästarna! ;)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 17:31 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Lol :D (fegsnurror)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 17:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
:D ;)

Ett lånat uttryck av en mycket bra vän.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 19:05 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
På sugmotorer är det första biten från avgasventilen som spelar mest roll. Dvs ett väl avstämt grenrör kan locka fram mycket extra kraft, vidare kopplat till ett lagom stort avgassystem i övrigt med fullflödesdämpare.
Genom att byta ut endast den sista delen kan man få bort lite motstånd från de sista dämparna, och därigenom få något ynka mera toppeffekt, men samtidigt så kan man råka utför att bilen drar sämre på lägre varv.

Skulle vilja länka till en rolig tråd på zatzy så slipper jag förstöra säljtråden: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=54049

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 19:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
De finns mycke olika funderingar på va som e rätt å fel när de gäller avgassystem..

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 20:21 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 22:57
Posts: 61
Location: åland
ja håller för 3" hela vägen bak utan dämp


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 20:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Jag håller med Tantgrön!

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Men jag hörde runt lite på hondaklubben som vanligt och där körde de flesta med 2" och dom påstod att det var det bästa för CRX'erna.
Så du har en poäng där imellan ;)

Så blev lite fundersam nu på om man sku ta och sätta dit ett 2" ist (?)

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 21:00 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Tack för bra länk fabben, kul läsning!

Jag tror säkert att det finns lika många teorier om vad det ska vara för avgassystem som det finns bilentusiaster. Vissa tror på så låtta andningsvägar som möjligt, andra förespråkar motstånd.

Personligen så vill jag ha så lite i vägen som möjligt för avgaserna, men får därmed också leva med en lite bullrigare kupé. Men det låter ganska gött också... :wink:

Buumi: Dra på bara, då har du lite att "växa" i! :D

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Jan 2007, 21:45 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
TantGron wrote:
Tack för bra länk fabben, kul läsning!

Jag tror säkert att det finns lika många teorier om vad det ska vara för avgassystem som det finns bilentusiaster. Vissa tror på så låtta andningsvägar som möjligt, andra förespråkar motstånd.

Personligen så vill jag ha så lite i vägen som möjligt för avgaserna, men får därmed också leva med en lite bullrigare kupé. Men det låter ganska gött också... :wink:

Buumi: Dra på bara, då har du lite att "växa" i! :D


hehe ;)

Ja, det kan nog ligga nåt i det du säger!
Vi får väl se vad det blir. Det är debatt om det här på klubben nu 8)

Men som sagt, får väl se vad jag hittar på.
Sry Cgale för all OT! :P

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 00:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag vet inte riktigt vad ni pratar om, får läsa igenom det om jag
missat diskussionen... men har man en avstämd pipa / avgas-
system på en sugmotor så får man mer effekt ur den än om den
har ett avgassystem som får andas fritt. Vet inte varför, men det
går väl att fundera ut som allt annat och så är det skillnad på
2-takt och 4-takt, antar jag, eftersom det även inte går att ha
en turbo på en 2-takt. <--- ;)

Tror föresten man får en hint om man blåser i ett smalt sugrör,
sen i ett lagom och sen i ett stort. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 01:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
2-takt, 5 Cylinder Turbo ... och snöskotrar har 2-takt turbo
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 12:13 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
Visst går det att ha turbo på 2-taktare, som t.ex. fartygsdieslar, dock så använder man fläktar för att få upp ett tryck då man startar dom.
Denna lilla pjäs sitter på 108,920 hk vid 102 rpm (som är max varvtalet!) och har den lagom stora volymen av 1,556,002 cu eller 25,480 liter. Däremot kan den vara lite små trång att få in i bilen när den väger 2300 ton och stor som ett lägenhetshus. :wink:
Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 16:57 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
BuuMi wrote:

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.


:) Jag sa "kan" inte "kommer" att tappa effekt på låga varv.

My50cents: Jag tycker det är onödigt att köpa simons rör om du ändå tänker bygga dit det själv och har någorlunda hum om vad ett avgassystem är för något.
Köp rör på Flygfyren eller Biltema, billigare blir det också.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 17:04 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag och mina s***ns fingrar kan inte låta bli det här nu, det börjar bli intressant!
Kanske det går att klippa den här tråden så att den som ville sälja japburkar får ha tråden ifred?

Jag har absolut ingen kunskap om detta, men som novis så måste man få lägga fram teorier:
Det som jag som hondaförare vill är att ha en motor som kommer upp i varv så hastigt som möjligt, då tycker jag att ju mindre motstånd den har, ju snabbare åstadkommer den det?

Och uppenbarligen finns det flera bilar som drar fördel av det eftersom man ofta ser streetrace rör med enbart headers?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 17:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Fabben wrote:
BuuMi wrote:

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.


:) Jag sa "kan" inte "kommer" att tappa effekt på låga varv.

My50cents: Jag tycker det är onödigt att köpa simons rör om du ändå tänker bygga dit det själv och har någorlunda hum om vad ett avgassystem är för något.
Köp rör på Flygfyren eller Biltema, billigare blir det också.


Jag tänkte också först på Biltema men hitta inga rör där :(

Har jag kollat dåligt eller?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group