Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 21:28

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Oct 2006, 08:29 
Besökare

Cambudgie wrote:
Nåå mi16 hittat vilken låda som lirar bäst me basen?

Det börjar närma sig vinter nu och tid ska spenderas i garage :wink:

Jag svarar fast du fråga någon annan, 30liter slutet säger jag. Men vill du få mest tryck och buller då går du in på mds hemsida och kollar deras portade förlag. De brukar va duktiga på sånt.

Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 08:29 
Rutinerad medlem

Hur går de för dig med byggandet Cambudgie ??? Lite bilder kanske ??

De e alltid lika kul att se hur andra bygger, tycker jag o bilen har du ju lagt up i showroom så de sku vara kul att se lite mer o närmare på insidan av bilen.

//robba

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 09:16 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Just det Cambudgie... det borde finnas möjlighet att ha fler bilder i
ShowRoom... måste kluras ut något bra där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 13:05 
mp.net beroende

Kör: Bil
NismoRobba wrote:

De e alltid lika kul att se hur andra bygger, tycker jag o bilen har du ju lagt up i showroom så de sku vara kul att se lite mer o närmare på insidan av bilen.

//robba

Jo, det är nog "klart", för tillfället iaf. Det är så fruktansvärt kallt ute nu så man vill inte spendera mera tid än nödvändigt i kylan så det ligger nog på sidan ett tag.
Men så här är läget, jag byggde baslådan och kopplade ihop allt snabbt o slaffsigt (som kanske syns på bilden i showroom) så att jag åtminstonne har ljud. Men vi snackar nu fiat tipo med en generatorkapacitet på ca 80-90A, själva bilens elsystem drar 40-45A alltså är det bara 40-45A kvar till ljudanläggningen, bara det ena steget som jag har kräver 120A vid full belastning så därför blir det inte att spela så mkt högre ju mera jag vrider på,, jag behöver en större generator/mera kräm helt enkelt.
Sen så har jag för klena kablar som också ska uppgraderas vid tillfälle.

Det spelar nog helt okej,, men långt ifrån vad maxkapaciteten skulle vara.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 15:57 
Besökare

Cambudgie wrote:
NismoRobba wrote:

//robba

Jo, det är nog "klart", för tillfället iaf. Det är så fruktansvärt kallt ute nu så man vill inte spendera mera tid än nödvändigt i kylan så det ligger nog på sidan ett tag.
Men så här är läget, jag byggde baslådan och kopplade ihop allt snabbt o slaffsigt (som kanske syns på bilden i showroom) så att jag åtminstonne har ljud. Men vi snackar nu fiat tipo med en generatorkapacitet på ca 80-90A, själva bilens elsystem drar 40-45A alltså är det bara 40-45A kvar till ljudanläggningen, bara det ena steget som jag har kräver 120A vid full belastning så därför blir det inte att spela så mkt högre ju mera jag vrider på,, jag behöver en större generator/mera kräm helt enkelt.
Sen så har jag för klena kablar som också ska uppgraderas vid tillfälle.

Det spelar nog helt okej,, men långt ifrån vad maxkapaciteten skulle vara.

Spelar du musik med bilen eller max SPL? I vilket fall som helst är flera batterin att rekomendera, gärna djupurladdnings också.

En rätt bra tumregel är att minst ett batteri/1000w om du försöker få max effekt ur stegen. Svårt att säga om strömmen räcker så alltid bra att överdimensionera lite.
Jag kör 33mm2 från batteriet fram till det jag har bak och det fungerade nog bra även om jag hadde för få batterin till förra anläggningen

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 17:42 
mp.net beroende

mi16 wrote:
Spelar du musik med bilen eller max SPL? I vilket fall som helst är flera batterin att rekomendera, gärna djupurladdnings också.

En rätt bra tumregel är att minst ett batteri/1000w om du försöker få max effekt ur stegen. Svårt att säga om strömmen räcker så alltid bra att överdimensionera lite.
Jag kör 33mm2 från batteriet fram till det jag har bak och det fungerade nog bra även om jag hadde för få batterin till förra anläggningen

Jag kör bara musik i bilen.
Jo, jag har funderat på det där med flera batterier, men ja kom fram till att du bara får mera/längre speltid utav det, eller får du mera Ampere oxå?
Är det inte generatorn som ser till det och feta kablar så du inte får någon förlust?

Så enligt din tumregel så borde jag alltså ha ca 4-5 st batterier för att få ut maxeffekt, hmm :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 17 Apr 2007, 09:43 
Besökare

Tja det skadar inte med flera batterin kan man säga, inte så roligt med blinkade lampor och en generator som ligger på högvarv och jobbar helatiden, det förkortar bara livslängden på den.

Det är ju förståss sällan du nyttjar max effekten ur stegen till musik men du kan ju bra testa hur spänningen ligger när du spelar med bilen igång på tomgång, sviktar den tokmycket så testa lägg in ett batteri till tills den e relativt stabil. När ja körde 2 batterin i min bil så dippade volten från 13.4-10,9 vid djupa bastoner så det hadde nog inte skadat med ett batteri till där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 17 Apr 2007, 11:14 
Motorportalare

Det du borde ha gjort när det dippa så mycket var att använda en kondensator. Jag använder kondensator och har aldrig haft problem med ostabil spänning, eller blinkande lampor.

Risken med att ha två batterier är att de måste vara likadana, eller separeras från varandra med en dosa, annars kan dom äta upp varandra. Det finns dosor att köpa på tex Kalmers, men dom är så dyra att lägger du till 20€ så har du en kondensator som fungerar bättre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 09 May 2007, 16:09 
Besökare

En kondensator hjälper tillfälligt ja, förutsatt att du inte har alldeles för mycket effekt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 09 May 2007, 16:25 
mp.net beroende

Jag har en kondensator redan på 0.5f Hur mycket det nu hjälper vet jag inte.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 10 May 2007, 10:53 
Motorportalare

Det hjälper mer än du tror. Du sparar på både batteri och steg genom att ha kondensator.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours