Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 22 Dec 2024, 08:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Fri 05 Aug 2011, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Premiärdag" 5 augusti 2011

Laddat och packade in allt i bilen o for iväg till Djäkenfältet. :-D Fixade allt klart för start på gräset.
Men då va blyacken för startmotorn trött?! Så den orkade inte dra runt motorn. Men suck...
Attachment:
IMG_4013.JPG
IMG_4013.JPG [ 151.54 KiB | Viewed 6874 times ]


Nåja, drog fram bilen och så ordnade det sig! =) Motorn på helin startade rätt snabbt men stannade
som en kall motor gör, men sen fick vi inte igång den igen. Hm! Vi kom fram till att det nog var glapp
i en gammal kontakt för glödströmsförlängningen och fixade det.
Attachment:
IMG_4014.JPG
IMG_4014.JPG [ 104.11 KiB | Viewed 6874 times ]


Men då va den ju dränkt... när vi väl kommit så långt att den började tända o starta igen, ja då for
remmen av... Ska det inte sluta med knäppheter?
Attachment:
IMG_4015.JPG
IMG_4015.JPG [ 83.44 KiB | Viewed 6874 times ]


Hur som så va det ju kört att få igång den mer denna dag. Istället för att packa ihop allt i den fina
sommardagen så började vi meka på fältet. Vi kom fram till att det var hiskeligt massa pyssel att
byta rem!!! Vi hade flera alternativ.
- Alternativ 1: Ta ur all mekanik ur skalet (vansinne, tar ju 6h minst).
- Alternvtiv 2: Lossa kopplingsklockan och skjuta in remmen, men det gick inte... trångt.
- Alternativ 3: Dremla ur botten lite och sänka ner motorn, äh, tog i överallt!
- Alternativ 4: Lossna kopplingsklockan, sänka motorn och i med remmen.
Vi hade allt klarmekat på plats, men pga att vi inte hade alla verktyg, så gick det inte göra det klart
för rembyte. När vi slaktade så gick en skruv av i en viktig del i rotorhuvudet. Suck. Allmek fixar.
Såna här remmar är svåååra få tag på på Åland. Ingen har eller kan få tag på. Bra! Tur det finns
internet och webshops. ;-)
Attachment:
IMG_4016.JPG
IMG_4016.JPG [ 96.01 KiB | Viewed 6874 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 21:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FILM!

Lite film från testerna och premiären 23 oktober 2011. :-D
http://www.youtube.com/watch?v=tLKgkmYiAhY&hd=1


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Fri 19 Feb 2016, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har tagit fram denna, tänkte se över de två stora problemen den hade senast.
1. Gyro! Orignal-mekaniska borde bytas ut till ett piezo.
2. Skakande stjärt vilket kan bero på att flexaxeln inte är rak.

Helin är från 1988 så den har ju några år på nacken.
Då blir plastdelar sköra och förstås så gick en sådan sönder.
Att få tag på en ny är inte det lättaste, men det kan finnas liknande grejer...

Man står alltid mellan valet: Hyllvärmare eller flygas?
Den har ju redan flugit, så det kanske är att ge upp och ge tiden till nyare skapelser, måste fundera på saken.
Men den flög ju inte bra, så det stör ju lite. ;-)
Allt är annars i metall så det är inga problem hålla den vid liv, är bara vissa plastdelar som spökar.

Attachment:
IMG_1015.JPG
IMG_1015.JPG [ 69.54 KiB | Viewed 6605 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Borde ju gå att 3D-printa den övre delen (väldigt hållbar plast) eller göras i aluminium och sedan gänga i ett stag med kullink på änden och göra ersättare till dessa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Borde ju gå att 3D-printa den övre delen (väldigt hållbar plast) eller göras i aluminium och sedan gänga i ett stag med kullink på änden och göra ersättare till dessa.

Rita upp den så har jag att testa med om nån vecka när printern kommer hem :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Borde ju gå att 3D-printa den övre delen (väldigt hållbar plast) eller göras i aluminium och sedan gänga i ett stag med kullink på änden och göra ersättare till dessa.

Rita upp den så har jag att testa med om nån vecka när printern kommer hem :)

Det ska jag göra!
Går det att göra det i massiv plast som verkligen håller jämfört med den där sprödda plasten från 1988 :-D?
Det viktiga är att hålen blir bra (måste väl borras) och på rätt ställen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 13:02 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Borde ju gå att 3D-printa den övre delen (väldigt hållbar plast) eller göras i aluminium och sedan gänga i ett stag med kullink på änden och göra ersättare till dessa.

Rita upp den så har jag att testa med om nån vecka när printern kommer hem :)

Det ska jag göra!
Går det att göra det i massiv plast som verkligen håller jämfört med den där sprödda plasten från 1988 :-D?
Det viktiga är att hålen blir bra (måste väl borras) och på rätt ställen.

Jo man kan tillverka den med högsta upplösning och 100% infill så den inte fyller figuren med hålrum. 0,1mm nogrannhet

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 17:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Går det att göra det i massiv plast som verkligen håller jämfört med den där sprödda plasten från 1988 :-D?
Det viktiga är att hålen blir bra (måste väl borras) och på rätt ställen.

Jo man kan tillverka den med högsta upplösning och 100% infill så den inte fyller figuren med hålrum. 0,1mm nogrannhet

Låter bra! TinkerCAD som gäller? Det kan jag...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 17:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Går det att göra det i massiv plast som verkligen håller jämfört med den där sprödda plasten från 1988 :-D?
Det viktiga är att hålen blir bra (måste väl borras) och på rätt ställen.

Jo man kan tillverka den med högsta upplösning och 100% infill så den inte fyller figuren med hålrum. 0,1mm nogrannhet

Låter bra! TinkerCAD som gäller? Det kan jag...

Världens bästa program :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Thu 18 Aug 2016, 19:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aktuellt fortfarande med 3D-print?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Fri 19 Aug 2016, 06:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Aktuellt fortfarande med 3D-print?


Jag avbröt ordern på skrivarn när dom börja bråka om fraktkostnader på en "Free worldwide delivery" annons

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Fri 19 Aug 2016, 11:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Aktuellt fortfarande med 3D-print?


Jag avbröt ordern på skrivarn när dom börja bråka om fraktkostnader på en "Free worldwide delivery" annons

Aha, så du ska inte ha en 3D-skrivare? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Fri 19 Aug 2016, 11:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Aktuellt fortfarande med 3D-print?


Jag avbröt ordern på skrivarn när dom börja bråka om fraktkostnader på en "Free worldwide delivery" annons

Aha, så du ska inte ha en 3D-skrivare? =)

Jodå fast inte just nu.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Sun 23 Oct 2016, 11:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade en firma i Sverige som säljer lite delar och hittade de delar jag söker. :-D Härligt!
RCSweden!!!

http://webshop.rcsweden.com/sv/helikopt ... -link.html
http://webshop.rcsweden.com/sv/helikopt ... m-set.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 10:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna har jag restaurerat för flera år sedan och den har flugits. Motorn är lite rå än (knappt inkörd) och gyrot är inte det bästa, gammalt och inexakt. Är också en gammal raritet totalt sett. Problemen med denna heli är att vissa plastdelar har blivit sköra med tiden och några är slut. Det finns nya att köpa i Sverige. Det är mycket metall och det bästa skulle vara att gå över helin och byta ut allt plast på ny plast (inte så mycket egentligen) och få tag på en bom så jag kan flyga mekaniken utan skal. Den har axel bak till stjärtrotorn. Vid senaste flygningen så skakade stjärten vid vissa varvtal så saker och ting började lossna och flög av. =) Skalet har inga skador, men delarna måste skruvas tillbaks, med nya skruvar. Nån del ska limmas tillbaks. Det bästa är att uppgradera elektroniken också. Tror denna får vänta på byggyta så jag får se hur jag gör. Vad gäller målning av skalet så hade förra ägaren ett ultimatum att om den målas ska den målas vit med ljusblå ränder som de brukar ha, minns inte exakt, men absolut kan jag göra det. Det handlar om den äldre färgsättningen som fanns förr (80-talet). Typ denna men ljusblå!? http://212.183.30.61/RC%20Helicopters/J ... Ranger.jpg

STATUS 14 juli 2020: Denna står på golvet och flyttas nu och då. :-) Tror att nästa steg är att plocka ut mekaniken och se till att få hem en bom så jag kan få helin att flyga som pod n boom före jag flyger den i skalet. Jag ska även uppgradera lite linkar till något modernare för de gamla Kalt-linkarna börjar bli spröda, en är ju av, finns nya, men de är gamla fast ouppackad förpackning (på en firma i Sverige). Kan hända att axeln är böjd från en hård landning förre ägaren gjorde då stjärten gick av delvis eller helt och lagades. Stjärten vobblade kraftigt när jag flög för flera år sedan. Kroppen ska målas i standard Long Ranger färgschema, den vita med ljusblå ränderna (krav från förre ägaren). ;-)

STATUS 6 december 2020: Passligt vinterprojekt att plocka ur mekaniken och ägna vintern åt att jaga fram en bom..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna heli är lite av ett dilemma. Men jag tror jag försöker med att få ur mekaniken, se över delarna och fixa till annat för delen som spruckit pga ålder. Se över all annan plast. Få tag på bom och bygga den som pod-n-boom-heli så jag får köra in motorn och testflyga den ordentligt före den ska in i skalet igen. Skalet ska målas enligt förra ägarens krav. Är sen nöjd om den flugit en gång. En Kalt Baron 60 är inte så vanlig längre om man säger så.

Sommar-status 2023!
Jag hade planer på att plocka ner den och få igång mekaniken med bom (som saknas) och bara köra in motorn och få allt att funka bra före jag stoppar in den i skalet igen. Men en knepig plastdel var sprucken i rotorhuvudet. Så alternativen är väl fortfarande att få mekaniken att flyga som den är original för att det är den roliga utmaningen. Den andra är att uppgradera diverse till lite modernare grejer så den är lite mer driftsäker, inte så original eller märkvärdigt längre i så fall. Det tredje är att elkonvertera men behålla mekaniska. Det fjärde är att byta ut mekaniken till elektrisk, dvs behålla skalet. Så hm hm... Skulle i alla fall vilja få den målad så som förre ägaren vill ha den (det var kravet om jag tog över den, inga problem). Men man vill ju inte göra skalet snyggt förrän man vet hur mekaniken ska sitta fast och allt sånt, beroende på mekanik.

Sommarstatus 2024:
Ja vad är mest rätt... En nybörjare skulle säkert (?) tvinga igång den och ta upp den i luften för att märka att gyrot och vibrationerna överraskar och skrota kort därefter. Nä, inte sälja. Vad gäller skalet ska det i alla fall målas som förre ägaren ville. Men mekaniken är ett gissel... Den HAR flugit med mekaniken. Det enda som måste göras igen OM den ska flygas med gamla mekaniken är att få bort vibrationerna, troligen från vind stjärtbomaxel och byta gyro samt byta ut plastdelen som är sönder i rotorhuvudet. Och före skalet ska flyga med gamla mekaniken så måste mekaniken fungera bra, utanför skalet. Så planen är väl att få ut mekaniken, få den fungerande och välflygande, oavsett. Men om den ska in i skalet igen, mja... där kanske jag borde hitta en modernare elmekanik med FBL-huvud. Är .60-size helikopter... så 700- eller stretched 600-mekanik borde funka. Tåls att tänkas på. Jag har en heli på "helibordet" i taget för att fokusera på en i taget och få klar, så den är ju i kön, om man säger så.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group