"Premiärdag" 5 augusti 2011Laddat och packade in allt i bilen o for iväg till Djäkenfältet.
Fixade allt klart för start på gräset.
Men då va blyacken för startmotorn trött?! Så den orkade inte dra runt motorn. Men suck...
Attachment:
IMG_4013.JPG [ 151.54 KiB | Viewed 6874 times ]
Nåja, drog fram bilen och så ordnade det sig! =) Motorn på helin startade rätt snabbt men stannade
som en kall motor gör, men sen fick vi inte igång den igen. Hm! Vi kom fram till att det nog var glapp
i en gammal kontakt för glödströmsförlängningen och fixade det.
Attachment:
IMG_4014.JPG [ 104.11 KiB | Viewed 6874 times ]
Men då va den ju dränkt... när vi väl kommit så långt att den började tända o starta igen, ja då for
remmen av... Ska det inte sluta med knäppheter?
Attachment:
IMG_4015.JPG [ 83.44 KiB | Viewed 6874 times ]
Hur som så va det ju kört att få igång den mer denna dag. Istället för att packa ihop allt i den fina
sommardagen så började vi meka på fältet. Vi kom fram till att det var hiskeligt massa pyssel att
byta rem!!! Vi hade flera alternativ.
- Alternativ 1: Ta ur all mekanik ur skalet (vansinne, tar ju 6h minst).
- Alternvtiv 2: Lossa kopplingsklockan och skjuta in remmen, men det gick inte... trångt.
- Alternativ 3: Dremla ur botten lite och sänka ner motorn, äh, tog i överallt!
- Alternativ 4: Lossna kopplingsklockan, sänka motorn och i med remmen.
Vi hade allt klarmekat på plats, men pga att vi inte hade alla verktyg, så gick det inte göra det klart
för rembyte. När vi slaktade så gick en skruv av i en viktig del i rotorhuvudet. Suck. Allmek fixar.
Såna här remmar är svåååra få tag på på Åland. Ingen har eller kan få tag på. Bra! Tur det finns
internet och webshops.
Attachment:
IMG_4016.JPG [ 96.01 KiB | Viewed 6874 times ]