Bygget fortsätter!Monterade på landstället provisoriskt i fall det måste bort igen före premiärflygning med skalet.
När jag vet hur det ska vara så ska det fästas ordentligt.
Helikopter-mekaniken ska fästas i kroppen bak och fram under mekaniken (senare även på sidorna för stadgan).
Det kom med plywood-bitar för detta.
Efter lite testande så kom jag fram till respektive höjd på vardera för att bommen ska komma på rätt ställe inne i skalets bom.
Limmade ihop dem, målade dem och förstärkte med skruvar.
Attachment:
IMG_3784.JPG [ 246.09 KiB | Viewed 5942 times ]
Och sen fäste jag dem i mekaniken.
Får fästa dem i skalet senare, får ligga löst till stjärten är klar monterad så jag får den i rätt höjd och rätt i sidled.
Men hur ska jag komma åt att skruva fast bakersta skruvarna?
På enda sidan går det fritt uppifrån med låång mejsel.
Men på andra sidan är det ett servo i vägen.
Klurigt...
Attachment:
IMG_3785.JPG [ 127.53 KiB | Viewed 5942 times ]
Eftersom jag rotationsvänt huvudrotorn samt att stjärtrotorn ska vara på helikopterns vänstra sida, så fick jag spegelvända en del.
Och när man sätter stjärten åt andra hållet så kommer inte kontrollarmen på rätt, så den måste spegelvändas.
Originaldelen ser ut typ så här:
https://www.align.pl/eng_pl_T-Rex-500-5 ... 7286_1.jpgAlign har förstås ingen sån spegelvänd del men MicroHELIS hade en som jag beställde tidigare, se delar ovan.
Monterade ihop den och satte den på plats, tajt, men inte så det kärvar, fungerar finfint med inget glapp.
Slidern som är på stjärtrotoraxeln styrs av en kula, det är den som syns i hålet.
Attachment:
IMG_3783.JPG [ 137.57 KiB | Viewed 5942 times ]
Det kom med en vinklad/förhöjd stjärt till skalet, men den var remdriven och min helikopters stjärt är axel-driven.
Så jag måsta köpa en vinklad stjärt för axeldrift.
Med remdrivna stjärten kom det korta bom-röret med i rätt längd, men med axeldrivna stjärten så var detta rör för långt.
Monterar jag korta röret så ser allt bra ut och hamnar på rätt ställe, staget blir rätt längd också.
Attachment:
IMG_3787.JPG [ 187.29 KiB | Viewed 5942 times ]
Och monterar jag in detta i stjärten så ser det riktigt bra ut!
Stjärtrotorn kommer där den ska vara samt staget går fritt.
Det finns möjlighet att justera detta sen före slutmontering.
Attachment:
IMG_3788.JPG [ 155.42 KiB | Viewed 5942 times ]
Attachment:
IMG_3789.JPG [ 154.77 KiB | Viewed 5942 times ]
Men, ett problem återstår.... axeln som går i detta korta rör är för lång, måste kortas av.
Det är gjord av aluminium och har urfrästa spår i ändorna.
Skulle axeln vara 31 mm kortare skulle den passa perfekt.
Alternativet är att stjärtrotorn sticker upp långt ovanför stjärten, inte snyggt.
Så nu är frågan, ska jag kapa av axeln på mitten och ta ur 31 mm där och skjuta in bitarna i ett rör som har exakt samma innerdiameter som axeln har ytterdiameter?
Röret har jag redan, ThunderTiger Raptor 50 Titan har bomstag som har rätt mått och jag har ett böjt liggandes som kan användas.
Eller ska jag föra axeln till tex Holmbergs (andra förslag?) och de får fräsa spåret längre in på axeln och se till att den blir identisk som tidigare?
Har bara en axel, måste bli rätt med en gång. Hm...
Attachment:
IMG_3786.JPG [ 224.36 KiB | Viewed 5942 times ]