Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 02:39

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 23:14 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorvalet va ju helt OK, ska vara .56-.82 4-takt (det sitter en .72 4-takt i den nu).
Propellervalet är ju avgörande för orken, typ. Fanns en fasligt massa propellrar som funkar på motorn.
Olika proppar = olika för- och nackdelar. Tror jag går in för långsamflygande Scale-kolumnen när jag väljer, tex 13x6 (en av fyra i bara den kategorin).

Men sen va ju både höjdroder och sidoroder sanslöst sega! Ej kollat skeven än. Men höjd och sido, deras stag släpade i som sjutton i "hålen". =) Men det är fixat.

CG kanske är avgörande på detta flyg, får väl testa mig fram.

Jag är ute efter att pysa runt en lugn kväll, så det låter ypperligt! :-D

Är inte Cuben lite känd för att vara en drake med sina stora vingar som vindfång? Stora vingar = låg vingbelastning. Måste väga flyget sen. Det kommer ju väga lite mer med gubben i, men kommer ordna sig med LiPo-valet. =) Tror jag... inbillar jag mig...

Trainers har V-formen, denna har ingen sån, tror jag, inte haft på vingarna än och sett.

Cubarna lär ju ska flygas med sidoroder, det tror jag inte blir nåt problem, jag använder sidoroder väldigt mycket när jag flyger depronflyg samt helikopter.

Är ju starterna man bävar lite för. Portern va ju taildragger också, men den höll man emot med sido lite grand bara så gick den rakt i starten. Landningen var ännu stabilare. Landningen med Cub ser ju lite rolig ut, väldigt hög stjärt. =)

Nåja, ska fixas vidare i veckan. Läst genom byggbeskrivningen, motorbruks samt ombordglöden ikväll, nästan allt. Man borde bygga istället för läsa. :-D

Mr X, jag minns dina ord när du flög den och flugit den. Haha! De var nästan som när du flög Dorniern! :mrgreen:

Atte... minns nåt vevande med armarna och flyget stack iväg en bit... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: tis 11 dec 2012, 00:01 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade ju de två filmerna! =)
När Mr X flög: http://www.rcaland.ax/filmer/2009/djake ... tycubs.wmv (högerklicka o ladda ned, 84MB, 4:41-7:28)
Viftande Atte: http://www.rcaland.ax/filmer/2009/djake ... inwind.wmv (högerklicka och ladda ned, 153MB, 0:15-0:25, 4:00-(4:24 :roll: )-5:18, 5:20-5:34, 5:38-6:01)
Fler filmer hittade jag inte med denna Cub flygande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 22 dec 2012, 01:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte, hade du ställt in kamdrevet rätt när du bytt axel?
Har nyss justerat ventilerna och kom att tänka på att du hade bytt nåt på motorn, eller hur det nu var?
Har den vart igång sedan dess?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 22 dec 2012, 10:45 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1624
Ort: Mariehamn
MickeM skrev:
Atte, hade du ställt in kamdrevet rätt när du bytt axel?
Har nyss justerat ventilerna och kom att tänka på att du hade bytt nåt på motorn, eller hur det nu var?
Har den vart igång sedan dess?


Kamaxeln är nog rätt ikuggad och ventilspelen var justerade efter vevaxelbyte och jag har för mig att jag körde motorn :roll: Att kamaxeln ligger rätt kan du checka när du drar runt motorn för att justerar ventilerna. Det är nog bara att slå igång den och se om den burrar som den ska 8)

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 22 dec 2012, 13:56 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte skrev:
MickeM skrev:
Atte, hade du ställt in kamdrevet rätt när du bytt axel?
Har nyss justerat ventilerna och kom att tänka på att du hade bytt nåt på motorn, eller hur det nu var?
Har den vart igång sedan dess?


Kamaxeln är nog rätt ikuggad och ventilspelen var justerade efter vevaxelbyte och jag har för mig att jag körde motorn :roll: Att kamaxeln ligger rätt kan du checka när du drar runt motorn för att justerar ventilerna. Det är nog bara att slå igång den och se om den burrar som den ska 8)

Härligt! =) Jo det finns två märkningar man kan se om kamdrev ligger rätt mot vevaxeln, men då måste man skruva bort en massa för att se dem. Ena ventilspelet va en bit över max (0.15 och ska va 0.03-0.1), så jag justera det på rätt, blev väl efter körningen. Brukar ge efter, det har det gjort på mina andra 4-taktare. Är väl typ det enda som är extrapill med fyrtaktare jämfört med 2-tattare. =) Jag har inte satt dit motorn än så jag passade på. Finemang! =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 23:02 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte-gurun... vad använde du för LiPos till ombordglödarn i cuben? 2S 450 eller större?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 10:18 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1624
Ort: Mariehamn
MickeM skrev:
Atte-gurun... vad använde du för LiPos till ombordglödarn i cuben? 2S 450 eller större?


Jag har för mig att accen jag använde är 2S och nåt mellan 2 och 3 Ah alltså åtminstone 5 ggr. större än 450 mAh. Accen är nu "inbyggd" i Cajsa Wargh" och det kräver lite demontering för att komma åt den men jag skall checka vid tillfälle.

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 14:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Efter en fixarstund är ännu mer klart! =)

Fixat: Alla servon inkopplade och allt i sändaren är i stort sett inställt klart.
All klädsel fixad och detsamma gäller allt som är målat. Motorn är på plats med allt
klart (slangar, noskåpa, ombordglöd osv). Tvinnat alla kablar. Vände förgasaren,
staget skulle gått ovanpå huven annars. =) Rätat ut stabben men konstaterat att
fenan är sned, inget att göra nåt åt, flyger nog ändå. Skeven är skeva, men dom
heter ju skev, så dom ska väl va skeva!? Haha! Tanknippel fixad med ytterligare
slang från tanken. Stag i vingarna vända, några var fel väg. =) Har även gjort och
satt in de två sakande stagen vid instrumentbrädet. Osv osv... en massa småpyssel
som tagit tid, det mesta behövdes ej göras för att flyga, men när man ändå håller
på!!! :-D Gillar flyget. Lite till nu, sen ska det hängas upp i taket tills våren kommer
för min premiär på Djäkenfältet.

Återstår: Lite sändarinställningar, köpa 30cm servokablar (TS vägrar ju svara i
sin tråd), köpa 13x6-träpropeller, fixa ackarna på plats (vad man nu ska välja), balansera
flyget alla vägar, lite kablage kvar att fixa snyggt, väga flyget (va ju tyngre än jag
trodde, men är iofs inte en 40-trainer heller), osv.

Bilaga:
IMG_5218.JPG
IMG_5218.JPG [ 49.69 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5219.JPG
IMG_5219.JPG [ 51.43 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5220.JPG
IMG_5220.JPG [ 59.94 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5221.JPG
IMG_5221.JPG [ 51.13 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5222.JPG
IMG_5222.JPG [ 55.44 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5223.JPG
IMG_5223.JPG [ 44.02 KiB | Visad 3275 gånger ]

Bilaga:
IMG_5224.JPG
IMG_5224.JPG [ 47.29 KiB | Visad 3275 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 13:55 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade en svaghet med min sändare (Futaba T10CP)... eller går det att komma runt?

Det gäller skevrodrena (Ailerons).
De skall ha olika roderutslag upp och ner.
Det är två skilda servon, höger på kanal 1 och vänster på kanal 6.
Kanalernas EPA (End Point Adjustment) kan justeras.

Utslagen skall vara:
Low Rate Up = 9,5 mm
Low Rate Down = 12,7 mm
High Rate Up = 22,2 mm
High Rate Down = 27,0 mm

Dvs inte symmetrisk mellan Low Rate och High Rate.

Problemet:
Man kan inte använda Dual Rate!!!
Den justerar för bägge samtidigt.
Om jag justerar med dual rate så blir det olika utslag upp och ner på de bägge skeven.
Så det går ju inte.

Så lösningen blir väl att göra det symmetriskt mellan Low och High Rate och från början ställa utslagen med EPA. Men då går det inte att få samma värden och man måste utgå från nåt lämpligt värde så att man i alla fall minimum har lägsta möjliga max-roderutslag = maxutslag för Low Rate.

Eller hur brukar ni göra när ni flyger med olika utslag (måste ju va det så flyget inte stiger när man skevar åt nåt håll) och även använder Dual Rate? EPA först och sen Dual Rate på det, vad det nu blir (som är nackdelen i det hela)? =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 14:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm... en teori som kan stämma, eller?

Utgå från D/R Low och High = 100% samt EPA = 100% på bägge skevkanaler.

Höger skev (kanal 1):
- Aktivera D/R High med switch (100% på max)
- Ställ EPA till high rate max-värdena på både up och down.
- Slå om till D/R Low med switch
- Ställ ner D/R-värdena på up och down tills Low Rate-lägena är rätt.
- Klart!

Vänster skev (kanal 6):
- Aktivera D/R High med switch (100% på max som ska va det hela tiden)
- Ställ EPA till high rate max-värdena på både up och down.
- Slå om till D/R Low med switch
- Rör inte D/R-värdena, då nitar man höger skevs low-rate-lägen!!!
- Klart!

Har ställt in det så nu, men det skiljer lite.
High rate-lägena för bägge skev är korrekt (22 upp och 27 ner).
Low rate-läget för höger skev är orört så det är rätt (10 up och 13 ner)
Men vänster skev verkar ha mindre utslag på low rate än höger roder (10 up och 10 ner)!?

Skyller på binding... :mrgreen:


Ah... hittade att ailerons (om man aktiverat flaperons) kan använda fyra olika rate-lägen. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 16:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Klarbyggd!"


Den va ju byggd förr, men nu är motorn på plats,
allt inställt och lite tillsnyggad mm. =)

Återstår:
- Bestämma mig för vilka ackar som ska användas
- Vänta på att TS hör av sig om kablarna för skeven (2st 30cm) så jag får göra klart kablaget för skeven
- Prova ta bort CA från klädseln bara jag beställer debonder
- Ta hem en träprop (13x6) man kan även ha följande för skala-flygning: 13x8, 14x6 samt 15x4... kanske nån av dem är bättre?!
- Balansera om (är nu exakt med 10g extra i nosen med en 4-cell NiMH och en 3S 500mAh där de ska vara
- Balansera sidvägen
- Ställa in Sullivan ombordglöden och få motorn att gå finfint på fältet! =)

Hänga upp den måste jag ju göra, men hur och med vad? Hänga snören
runt vingbaserna? Där nånstans är ju CG så det borde va lättast...

Vikten hamnade på 3.470g med allt (3,2-3,4kg enligt bruks).

Motorn (Saito FA-72G är på 11,8cc och 1,2hp, ska ha 20% olja och
10-15% nitrometan) varvar 2.000-12.000 rpm så maxvarv ska ställas in på
max 11.700rpm vid fullgas på marken (tur man har tachometer, men dom
brukar inte funka så bra på vissa proppar). Men sen är det ju fråga om vilken
propeller man väljer också.

Högskruven var 1 + 7/8 varv (Fabrik = 2,5 varv).

Lågskruven vet jag inte vad var, den råkade jag skruva ut, men skallen
ska vara "flush with the throttle arm housing" och det vet jag inte exakt vad
dom menar med, men antagligen är throttle arm housing den svarta plastarmen
som är på throttle-axeln? Under denna arm finns ju också en yta. Hm. Nåja, man
lär väl märka när man skruvar in skruven för att ställa lågvarvet.

Skala? Denna är semiskala, men för att få den att se mer skalalik ut så måste man
nog göra en del: ta bort avgaspipen, måla eller byta ut roderhornen, "smutsa ner"
den eller byta klädsel (för blank), göra nåt åt stagen på stjärten, byta ut sporrhjulet,
göra nåt åt stab-bultarna, dörren ser lite fake ut, 4-taktsmotorn sticker ut, propeller-
navet i nosen liknar inte alls, cockpit, osv... så nä. =)

Lite bilder:

Bilaga:
IMG_5235.JPG
IMG_5235.JPG [ 59.93 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5238.JPG
IMG_5238.JPG [ 43.11 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5237.JPG
IMG_5237.JPG [ 56.38 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5225.JPG
IMG_5225.JPG [ 42.3 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5240.JPG
IMG_5240.JPG [ 60.22 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5232.JPG
IMG_5232.JPG [ 59.56 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5226.JPG
IMG_5226.JPG [ 58.97 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5227.JPG
IMG_5227.JPG [ 54.28 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5228.JPG
IMG_5228.JPG [ 38.32 KiB | Visad 3263 gånger ]

Bilaga:
IMG_5231.JPG
IMG_5231.JPG [ 86.52 KiB | Visad 3263 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 18:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Bara att konstatera att den där kan ju inte flyga för det är en cub :cry:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 23:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När man ser filmerna så undrar man hur det ska gå med denna... :roll:
I en film så flög den jäkligt fort fast det inte var fullgas... (jag hörde min röst i filmen "vad har du för propeller? 15 gånger 15?") :-D
Och så stannade motorn och den landade i åkern och blev jordig...
Och i en annan film så va det något som läckte för det var metanol överallt under flyget...
Och så stannade motorn igen men landades i alla fall på banan...
Bäst jag börjar med att taxa... ;-)

EDIT: Dessutom så var ju pontonerna på den förut, som aldrig användes, vars fästen jag byggde bort (se sid 2).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 23:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kom på att jag borde flyga denna, för om det skiter sig så kan jag använda motorn till Bush-Cessnan så slipper nån sälja sin motor åt mig. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: fre 15 maj 2015, 20:57 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade rätt mottagare och allt verkar vara klart och det återstår nog bara att dorva
in kablaget så det inte är i vägen för servona samt ladda lite ackar (2200 2S LiPo för
ombordlöd samt 2300mAh NiMH för servon).

Flyget har alltså inte flugits sedan 2009 om jag förstått infot rätt i forumet... för då
flög Atte med den.

Så i morrn ska motorn igång. Och går det bra så taxar jag. Och går det bra och allt
är rätt (vind, magkänsla, motorgång, osv)... då blir det flyga!!! :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 16 maj 2015, 12:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En undran om Sullivan ombordglöden som är i Cuben...

Den ansluts till Throttle-kanalen (med three-pin connector som det står i manualen).
Servot ansluts till utgången.
En kabel jordas mot motorn.
En annan kabel ska till glödstiftet.

Man ska inte mata ombordglöden med samma ack som RC-mottagaren är på.
För den har egen matning (blir 2S LiPo 2200mAh i denna).

Det intressanta... Ombordglöden funkar fast man inte ansluter ombordglödens ack.
Den får alltså ström från RC-mottagaren.

Frågan: Är själva glödningen ändå helt åtskild med annan ack fast ombordglödaren lyser upp utan glöd-acken?

Atte har flugit med denna och jag har inte ändrat något. Men ändå... Logiken existerar inte.

Manual: http://www.sullivanproducts.com/m060instructions.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: lör 16 maj 2015, 16:17 
Offline
Inventarie

Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:50
Inlägg: 5247
Ort: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM skrev:
En undran om Sullivan ombordglöden som är i Cuben...

Den ansluts till Throttle-kanalen (med three-pin connector som det står i manualen).
Servot ansluts till utgången.
En kabel jordas mot motorn.
En annan kabel ska till glödstiftet.

Man ska inte mata ombordglöden med samma ack som RC-mottagaren är på.
För den har egen matning (blir 2S LiPo 2200mAh i denna).

Det intressanta... Ombordglöden funkar fast man inte ansluter ombordglödens ack.
Den får alltså ström från RC-mottagaren.

Frågan: Är själva glödningen ändå helt åtskild med annan ack fast ombordglödaren lyser upp utan glöd-acken?



Atte har flugit med denna och jag har inte ändrat något. Men ändå... Logiken existerar inte.

Manual: http://www.sullivanproducts.com/m060instructions.pdf


Jag fick i nerverna och monterade bort min! Rätt justerad maskin och friskt stift så går den ändå!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: sön 17 maj 2015, 09:43 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Cuben ... inte flugen än.

Till nästa gång:
- Byta ut drivack för RC från NiMH till LiPo (har redan UBEC o allt klart, men ska få rum med acken också), stör mig lite på LiPo + UBEC istället för NiMh... de väger så mycket mer.
- Testa om glödaren ger ut ca 1.2V (samt testa hur matningen fungerar eftersom glödaren verkar lysa fast man inte anslutit rätt ack
- Skaffa starterstick (fingergumminåntingvaddomnuheter)
- Få Fältlådan klar
- Komma ihåg ta med batteri, eller skaffa "trådlös" starter

Vad gäller motorn (Saito 72):
- Lågvarvsskruv-varv? Satte den "flushed" enligt manualen förut, men det verkade ej rätt?
- Högvarvsskruv-varv? Vid 2,75 varv ut så gick motorn bra på fullgas, men inget annat gick bra då. Va ska den va?
- Tanken och klunkar med slangar. Jag brukar vara väldigt noggrann med dessa för man vill inte ta ut tanken igen med tanke på vilket jobb det är. Så jag är fortfarande 100% säker på att den är rätt, men något kan ju ha rört sig?! Njae... tveksam. Men får väl kolla ändå. Jag brukar rita pilar på vad som ska vara UPP och märka slangarna på två sätt samt märka utgångarna ur tanken på två sätt.
- Ventilspelet satte jag enligt manual så som jag gjort tidigare med ventilspel på fyrtaktare, kan ej tro att det blev fel då det var rätt förut. Men kollar om det rört sig.
- Är det rätt bränsle?

Fast det haglade tips på att man borde ha OS och inget annat, elskit är bäst, 2-takt är bäst, bensin är bäst osv... så vill jag gärna ändå ha mer tips på hur jag får upp min Cub i luften med en Saito 72 i nosen (några sa förut att de var bäst, men de orden lyste med sin frånvaro igår). ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: sön 17 maj 2015, 10:07 
Offline
Inventarie

Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:50
Inlägg: 5247
Ort: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM skrev:
Cuben ... inte flugen än.

Till nästa gång:
- Byta ut drivack för RC från NiMH till LiPo (har redan UBEC o allt klart, men ska få rum med acken också), stör mig lite på LiPo + UBEC istället för NiMh... de väger så mycket mer.
- Testa om glödaren ger ut ca 1.2V (samt testa hur matningen fungerar eftersom glödaren verkar lysa fast man inte anslutit rätt ack
- Skaffa starterstick (fingergumminåntingvaddomnuheter)
- Få Fältlådan klar
- Komma ihåg ta med batteri, eller skaffa "trådlös" starter

Vad gäller motorn (Saito 72):
- Lågvarvsskruv-varv? Satte den "flushed" enligt manualen förut, men det verkade ej rätt?
- Högvarvsskruv-varv? Vid 2,75 varv ut så gick motorn bra på fullgas, men inget annat gick bra då. Va ska den va?
- Tanken och klunkar med slangar. Jag brukar vara väldigt noggrann med dessa för man vill inte ta ut tanken igen med tanke på vilket jobb det är. Så jag är fortfarande 100% säker på att den är rätt, men något kan ju ha rört sig?! Njae... tveksam. Men får väl kolla ändå. Jag brukar rita pilar på vad som ska vara UPP och märka slangarna på två sätt samt märka utgångarna ur tanken på två sätt.
- Ventilspelet satte jag enligt manual så som jag gjort tidigare med ventilspel på fyrtaktare, kan ej tro att det blev fel då det var rätt förut. Men kollar om det rört sig.
- Är det rätt bränsle?

Fast det haglade tips på att man borde ha OS och inget annat, elskit är bäst, 2-takt är bäst, bensin är bäst osv... så vill jag gärna ändå ha mer tips på hur jag får upp min Cub i luften med en Saito 72 i nosen (några sa förut att de var bäst, men de orden lyste med sin frånvaro igår). ;-)


Du behöver max ett 850-100 mah lipo och ett litet beck. I cuben är det ju större än i min stick och jag fick plats med både bec och 1300 3s lipo välj mer celler så blir batteriet inte så långt. Ta bort maskinen och kom hit så monterar vi upp den i mitt test stand som jag köpt så reder vi ut problemet över en fika och lite rc snack. kanske grannen tittar ner då oxå. frun fixar rc kalas på bastu cave altanen :)

Du behöver sätta i ett nytt stift för dom tar stryk av att köras fett...och det gjorde den i går :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hangar 9 J-3 Cub
InläggPostat: sön 17 maj 2015, 10:25 
Offline
Inventarie

Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:50
Inlägg: 5247
Ort: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Efter att ha läst det här är jag nästan övertygad om att ditt stift är dåligt http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=234461

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010