Joddu! Tagit mig lite tid till denna kärra. =) Den är ju gul o stor o i vägen.
Skevroderservon!Ikväll blev det en vända för att få dit skevroderservona.
Lite knixigt med dubbeldäckare, kabeln ska ju gå i staget mellan vingarna.
Så undre vinghalvan "sitter ihop" med övre vinghalvan med en servokabel.
Nåja, det går faktiskt att packa ihop rätt okej. Sen när man ska montera
ihop så sätter man på undre vingen, staget, övre vingen och sen i med
vajrarna som har snabbfästen, om jag minns rätt. 24 ggr pilligare än med
vanliga vingar alltså.
Massa delar, blir nog blåeloxerade aluminiumroderhorn.
Attachment:
IMG_4373.JPG [ 87.63 KiB | Viewed 7486 times ]
Krympslang för skarvar, finns flertalet sätt (snöre, stripe/bundband, lim, box, S-böjt och stripe, löda, tejpa, ...)
Attachment:
IMG_4374.JPG [ 86.13 KiB | Viewed 7486 times ]
Servona på plats i övre vinghalvorna.
Attachment:
IMG_4375.JPG [ 74.43 KiB | Viewed 7486 times ]
Förlängsningskablarna skulle igenom stagen. Vansinne.
Attachment:
IMG_4376.JPG [ 66.32 KiB | Viewed 7486 times ]
Ja så där, servona på plats och alla kablar.
Attachment:
IMG_4377.JPG [ 87.06 KiB | Viewed 7486 times ]
Men sen blev jag att fundera på roderhornen.
Jag gjorde en skiss. Men jag fattar inte varför jag gjorde den upp och ner.
Man skall ju helst ha leden mellan stag och roderhorn i linje med gångjärnet (som bild C).
Nackdelen är ju att dessa 12mm feta "muttrar" och "brickor" inte kan ligga plant mot roderytan.
Hur brukar ni tänka? Borrar man bara rakt igenom och skruvar fast, så blir det ju snyggt på en sida endast.
Eller så gör man som i bild A, att man drar lika fult på bägge sidor? Bryr man sig? =)
Attachment:
Skevroderhorn.JPG [ 48.61 KiB | Viewed 7486 times ]