18 november 2010 - Del 2 av 2 - Inpassning av noskåpor!Jag har halkat lite efter i kvaliteten av bilderna vad gäller innehållet.
Har mest vart på utsidan av kuvösen och byggt på just kuvösen.
Men det blir skärpning på det snart. Då ska jag fota detaljer och
förklara mer hur det gått, hoppas gänget byggt det bra då så ni
får se hur det ska vara.

Ikväll så har kåporna passats in runt nosen, eller i af har det påbörjats.
För den som inte vet vilka kåpor som finns i just materialet glasfiber, så
är det följande:
- 2st toretter (på tidigare modell en rak list, på denna med triangelformen baktill)
- 2st sidor som är framför toretterna och täcker sidorna där man har fötterna.
- 1st kåpa som är som ram runt fönstret
- 1st främre undre noskåpshalva
- 1st övre huv
- (på nyare Swift är även underdelen under golvet av glasfiber, som nu är klädsel)
Här ser man alla delarna på plats (inte bästa vinkeln kanske, men jag måsta
ta denna, det är ju massa folk på bild, tror ni det blir trångt i vinter när kuvösen
är klar och alla ska bygga flyg?

):
Attachment:
IMG_1256.JPG [ 58.32 KiB | Viewed 7276 times ]
Det knepiga var att passformen är otroligt svår att få till när kåporna (som nästan
hänger i luften, skall passas in mot torpedväggen, som skall byggas enligt luften,
nästan). Allt hänger ihop med varann så att säga. Det blir mycket: Denna skall
följa denna och denna skall gå hit, denna dit osv, men sen när allt klaffar och man
skruvar ihop allt, ja då hänger hela nosen ner 20mm!!!? Var blev det fel liksom...
Bara att mäta om igen, modifiera lite, kapa lite mer, flytta lite, ändra lite, dricka
kaffe, böja lite, osv så att allt klaffar som det skall utan att påverka nånting,
förutom att det ska bli rätt. Som ni ser är det mesta i kåp-väg borta igen. Och
det är inte första gången under bygget!
Attachment:
IMG_1257.JPG [ 49.37 KiB | Viewed 7276 times ]
Undrar nån hur många byggtillfällen vi haft? De är ca 2-3h per gång och nån enstaka
gång har vi haft längre, och det är sällan många bygger på själva flyget, pratglatt gäng
ska ni veta. Så hur många mantimmar per kväll det är, så varierar från nån enstaka
till många timmar. Hur som... denna kväll var:
BYGGKVÄLL NUMMER 59!!!
Och innan vi lämnar byggnaden, så måste ju riktiga instrumentbrädet hållas upp
på plats så att drömmarna kan fortsätta. Här blev vi att fundera på hur ventilationen
skall dras så man får rutorna imfria.
Attachment:
IMG_1258.JPG [ 65.22 KiB | Viewed 7276 times ]