Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 15 Jun 2025, 16:23

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Konvertering, fögg till insprut på sierran
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 21:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Eftersom jag hade kompletta insprutet liggandes från mazdan så tänkte ja att ja lika bra kunde använda det på sierran så den sku gå lite renare, starta bättre å förhoppningsvis gå lite billigare oxå.

Det som sku göras var:

- Byta till en fräsch topp med nya tätningar, inslipade ventiler och ventiljusterad
- Lägga på rätt insug
- Koppla in elhärvan för styrningen av sprutet
- Byta tank eftersom elpumpen ska ha fritt flöde till sig å fögg-pumpen suger :P

Men ja hade tydligen inte murphy på min sida idag... allt har bara krånglat å tagit massa onödig tid.


Så här såg de ut i motorrummet i morse:

Image


Och så lyckades ja klanta till mig lite när ja sku lossa toppbultarna.... Mazda toppen satt med torx så ja stoppa ner torxen i bulten å dro lös den första. Sen runda de på den andra... då måsta ja börja kolla å då va de ju inte alls torxbultar utan nå jäkla 12 kantsbultar. Å ja såg ju inte de eftersom de låg fullt med olja i bultskallarna så.. Så de va bara å leta fram en 12 kant bits från en granne för å få bort resten. Men den bulten som hade rundat fortsatte å runda... så de va bara å borra ur den.

Nåja sen efter de kom toppen lös iaf!

Image


Ja tyckte avgasventilerna var lite vita jag :/ Vad betyder det?

Image


Sen va de bara å skruva dit andra toppen å allt annat junk. Så nu ser de ut ungefär såhär.

Image


Sen har jag bökat i elhärvan å kopplat allt färdigt i maskin å lagt allt på rätt bakom brädan, så de e bara å koppla 4 sladdar på tändlåset å jord å sen ska de funka! (Soppatanken till då förstås) Å så här ser härligheten ut.

Image


Lite sladds i bilen som ska kopplas i (De mesta är undangömt bakom brädan redan).

Image


Det är så långt ja kommit idag. Imorrn blir de å koppla in sista sladdarna, byta tank å sen e de dags för uppstart! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 21:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 16 May 2007, 15:38
Posts: 356
Location: Hemma
Kör: Ford p100
ser bra ut sebbe :D

_________________
Fordon:
Bmw e36 325 cab "Blue beauty"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 21:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
ska du köra mazda sprut på ford?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 21:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
tummen wrote:
ska du köra mazda sprut på ford?


Han hade en Sierra motor i mazdan ;) jäkla fin bil det mazdan :)

Edit: Vad är det för fel att ha insprut från en annan bil då ? :roll: haha

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 22:04 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Gozze wrote:
tummen wrote:
ska du köra mazda sprut på ford?


Han hade en Sierra motor i mazdan ;) jäkla fin bil det mazdan :)

Edit: Vad är det för fel att ha insprut från en annan bil då ? :roll: haha


jag vet att han hade sierra maskin i en mazda eftersom jag har den mazdan.

funderingarna ligger i kompabilitet med forden, eftersom det fordens EFI är hopplös och givare mm aldrig funkar som det ska på ford.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 22:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Jo alltså jag hade ju fordsprutet på turbo fordmotorn ja hade i mazdan å de e de som ska in i denna nu. ford + ford :P

Ja tycker de funkar ganska bra ja, väldigt simpelt, å ha funka kanon hittills iaf! Å ja ha ju haft detta sprut i forden min förut så de borde inte va nå bekymmer. 4 tåtar ti plus å en ti jord å så går de så tusan sen! :lol:

Nån som vet hur stora orginalspridarna är på en sierra? Har nämligen en påse med runt 25 spridare i som ja inte vet vilka som är orginal å ja kommer inte ihåg hur stora dom ska va heller. Nu sitter de 150cc på men ja tror dom e större än va de ska va orginal...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 22:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
googla serienummren som finns på spridarna så brukar man hitta

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 14:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Nu snurrar de fint! :D

Lägger upp nån bild ikväll på va ja gjort idag


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 16:03 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Peabe wrote:
Nu snurrar de fint! :D

Lägger upp nån bild ikväll på va ja gjort idag


Roligt att höra att det funkar :) Btw du borda väll veta av alla hur en tryckvakt funkar :P

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 17:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Såja då va de sista ditbökat. Varit ut å kört lite och konstaterat att den går hur bra som helst. Men ställer jag tändningen som den ska va enligt bok så går den MYCKE sämre. Så ja höfta dit tändningen som ja brukar göra :P Går skitbra iaf!

Tankbyte. Och ja vet, det är ingen vacker syn men ja ork int bry mig. Kände inte för å tömma den å fylla me vatten för å kunna slipa ner den med maskin så... får väl göra de nån annan gång om ja ork. Här ha ja plugga alla gamla sugledningar så de inte ska skvätta ur en massa sås.

Image


Pumpen på plats å ikopplad:
Den snygga metallbygeln runt ena ändan på pumpen är petters patent eftersom den var lite sönderrostad. Men nu hålls den ihop :P Fungerade ju ypperligt som upphängning av hela paketet oxå! :)

Image


Å så ser de ut nu! Färdigt! To nästan 2 dar med allt småpyssel å sånt plus att de bara krångla igår. Hoppas jag e nöjd sen oxå :P

Image



Gozze wrote:
Btw du borda väll veta av alla hur en tryckvakt funkar :P


Janå, jag har/hade 2 stycken olika. Den ena ställde du vid vilket tryck den skulle kontakta på en skruv bara. Skruva in så höjer man kontakttrycket å ut sänka. Men den andra försto jag mig inte på... bara så mycket att ja konstatera att den inte kunde fungera, så den kasta jag till skogs.


Last edited by Peabe on Thu 31 Jan 2008, 18:26, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 18:13 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
tanken såg juh inge vidare ut :shock: var köpte du tryckvakten förästen? :D

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 18:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Gozze wrote:
tanken såg juh inge vidare ut :shock: var köpte du tryckvakten förästen? :D


Ne ja vet den ser ju för jävlig ut.... den har ju rullat på svenska vägar så de kan ju va därför ;) Men ja tror int ja ork fixa den. SÅ länge den håller tätt får den funka.

Ja fick me dom när ja köpte turbomaskinen så ja har ingen aning. Många som brukar fråga det däremot :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 21:18 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Peabe wrote:
Jo alltså jag hade ju fordsprutet på turbo fordmotorn ja hade i mazdan å de e de som ska in i denna nu. ford + ford :P

Ja tycker de funkar ganska bra ja, väldigt simpelt, å ha funka kanon hittills iaf! Å ja ha ju haft detta sprut i forden min förut så de borde inte va nå bekymmer. 4 tåtar ti plus å en ti jord å så går de så tusan sen! :lol:

Nån som vet hur stora orginalspridarna är på en sierra? Har nämligen en påse med runt 25 spridare i som ja inte vet vilka som är orginal å ja kommer inte ihåg hur stora dom ska va heller. Nu sitter de 150cc på men ja tror dom e större än va de ska va orginal...


det var nästan det jag misstänkte.. fords sprut är simpla. men det är inte mazdas :P orginal spridarna till ohc efi är 167 cc/min vid 2,5 bar..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 12:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
tummen wrote:
orginal spridarna till ohc efi är 167 cc/min vid 2,5 bar..


Tack för de! :) måst kolla upp vad det är som sitter där nu.... kan ju inte va 150 då som jag precis hade för mig


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Feb 2008, 01:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Du har Pm!



Annars ser de bra ut...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group