Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 11:38

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 17:40 
Medlem

Bara säger en sak.... vilken sjuk j***a idiot de där verkar vara.... hmm... undrar om man sku ta en cruise :roll:

Kör: Volvo v70 2,4 T ++

Till salu: Impreza

Calibran är såld

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 21:24 
Rutinerad medlem

Cambudgie wrote:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=31296&news_instance=2

http://www.tidningen.ax/article.con?id=7335&iPage=1

finns även på http://www.aland24.ax Dagens sändning 27 februari

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 15:29 
Avancerad medlem

Street:
Om "vägen" inte är en väg utan en bana som blir förstörd då bilar kör på den.. hur kommer det då sig att andra jägare med närliggande marker får köra på "vägen"?

Är du säker på att det har gått till som markägaren säger då? Han kan ju ljuga för att skydda sig själv!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 06 Mar 2008, 11:58 
Motorportalare

Ronnie wrote:
Street:
Om "vägen" inte är en väg utan en bana som blir förstörd då bilar kör på den.. hur kommer det då sig att andra jägare med närliggande marker får köra på "vägen"?

Är du säker på att det har gått till som markägaren säger då? Han kan ju ljuga för att skydda sig själv!

Nu uttalar sig markägaren i gamlan:
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=7552&iPage=1

Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 06 Mar 2008, 12:01 
mp.net beroende

Det finns alltid två sidor av ett argument...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 10:15 
mp.net beroende

Kör: Bil
http://www.tidningen.ax/article.con?id=7593&iPage=1

Men folket verkar stå på markägarens sida.

Själv anser jag att båda gjort fel.

Det är fel att köra på en privat väg.
Det är sjukt att köra på någon bakifrån med flit, då kan man ju inte ha alla hemma.

Margägaren gjorde sig skyldig till det grövsta brottet av dessa två brott så därför sympatiserar jag inte det minsta med honom.

[EDIT]
En av kommentarerna på länken ja skicka:

-Jag vet inte vem som gjorde fel men jag tycker detta visar att det faktiskt finns behov av en motorbana på Åland.
"Läsare"

Insändarens baktanke/poäng/pik: Skulle det finnas en motorbana skulle man inte behöva köra på travbanan. :lol:

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 12:49 
Motorportalare

Cambudgie wrote:

Det är sjukt att köra på någon bakifrån med flit, då kan man ju inte ha alla hemma.

Margägaren gjorde sig skyldig till det grövsta brottet av dessa två brott så därför sympatiserar jag inte det minsta med honom.

[EDIT]

-Jag vet inte vem som gjorde fel men jag tycker detta visar att det faktiskt finns behov av en motorbana på Åland.
"Läsare"

Insändarens baktanke/poäng/pik: Skulle det finnas en motorbana skulle man inte behöva köra på travbanan. :lol:

Och till på köpet erkände han att i artikeln att "i vanliga fall tar det fyra minuter att köra dit, nu gick det på två". :) Jag tror att HAN borde få köra några varv på banan för att coola ner sig! :D

Ändå har vi det ganska bra här, vi kan istort sett fara och tryna på vilken väg som helst utan att något händer. Var ifjol ner till Tyskland och kikade på lite skogsmaskiner, och efter lunchen så skulle vi tillbaka till avverkningen. Efter ca 10 minuter på en enslig skogsväg kom två suv:ar upp bakom oss med en j*vla fart, vår chaffis svängde hastigt åt sidan för att släppa förbi dom eftersom det såg ut som om dom var på utryckning. Men nej: Första bilen prejar ner oss mot diket, bilen bakom kör upp med max en halvmeters marginal till vår bakkofångare. Killarna i första bilen, klädda i gröna kläder rusar fram till oss och på tyska kräver de legitimation. Som tur är snackade vår chaffis flytande tyska, förklarade att vi var finnar som var där och kikade på stormfällena och traktorerna, och var inbjudna. Trots det fick alla vackert visa upp sina körkort eller pass, och informerade oss om att vägen var privat och att de inte blivit informerade om något besök... :shock:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 18:58 
Avancerad medlem

TantGron wrote:
Cambudgie wrote:

[EDIT]

"Läsare"

Och till på köpet erkände han att i artikeln att "i vanliga fall tar det fyra minuter att köra dit, nu gick det på två". :) Jag tror att HAN borde få köra några varv på banan för att coola ner sig! :D

Ändå har vi det ganska bra här, vi kan istort sett fara och tryna på vilken väg som helst utan att något händer. Var ifjol ner till Tyskland och kikade på lite skogsmaskiner, och efter lunchen så skulle vi tillbaka till avverkningen. Efter ca 10 minuter på en enslig skogsväg kom två suv:ar upp bakom oss med en j*vla fart, vår chaffis svängde hastigt åt sidan för att släppa förbi dom eftersom det såg ut som om dom var på utryckning. Men nej: Första bilen prejar ner oss mot diket, bilen bakom kör upp med max en halvmeters marginal till vår bakkofångare. Killarna i första bilen, klädda i gröna kläder rusar fram till oss och på tyska kräver de legitimation. Som tur är snackade vår chaffis flytande tyska, förklarade att vi var finnar som var där och kikade på stormfällena och traktorerna, och var inbjudna. Trots det fick alla vackert visa upp sina körkort eller pass, och informerade oss om att vägen var privat och att de inte blivit informerade om något besök... :shock:

Jodu, i Tyskland är dom väldigt noga med tomtmarker och privata områden vad jag förstått, så de ni råkade utför är inget ovanligt där, vi är så vana här med allemans rätten o sånt. :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 19:03 
Rutinerad medlem

Givet i det här fallet är ju att markägaren gjort bort sig. Det var inte alls bra att han körde på ungdomarna bakifrån.
Dock tycker jag mig inte läst någonstans att det var med vilje han gjorde det, det kan ju mycket väl varit så att han gasat på för att komma ikapp, och när han väl legat bakom så har ungdomarna bromsat eller liknande (i Nyan citeras de ju faktiskt med att ha sagt
Quote:
Vi höll på att stanna

Jag misstänker dock att ungdomarna överdrivit och/eller ljugit ganska friskt här. Att han skulle kört i dem i 100 km/h finns det inte en chans till. Skyltar fanns det, tydligt och klart (oavsett om de är "lagliga" eller inte som någon påpekade i tidningen). Och om det street säger,
Quote:
En av passagerarna i deTRoX bil har tidigare bott granne med anläggningen, och är enligt markägaren väl medveten om att hästar rör sig där i stort sett dagligen.
samt
Quote:
deTRoX förklarar att han känner till att det är ett "känsligt" område (som ovan nämt av en bra anledning). Passageraren vet att det inte är ok att köra bil där.
är sant så ljuger de ju verkligen i sina uttalanden om att de inte visste att de fick köra där.

Jag tvivlar starkt på att ungdomarna INTE var där för att köra av sig lite. Och om det stämmer är det otroligt fult gjort av dem.

Däremot inte sagt att markägaren gjorde "helt rätt" som vissa messat till tidningen. Han gjorde däremot som majoriteten av människor antagligen skulle gjort i samma situation (och då räknar jag med att ikörningen inte skedde med mening, alternativt att han bara ville puffa på lite) då man i ilskan och med adrenalinet i kroppen inte gör de mest rationella sakerna.
Vad skulle han ha gjort med ett registernr? Han visste säkert lika väl som så många andra att den Åländska polisen hade tagit emot registernumret, knallat ner till Select för att titta om bilen stod där, tagit sig en bulle eller två och gått tillbaka igen. Ägaren till bilen hade ju mycket väl kunnat hävda att någon annan körde bilen, så det var väl lika bra att ta fast honom själv. (Jag förespråkar inte att man tar lagen i egna händer, men när det som i det här fallet rör sig om privat mark, och skadegörelse för stora summor pengar vid upprepade tillfällen, ja då är det en annan fråga.)

Jag blir också arg på att folk säger att han får skylla sig själv, att han borde sätta upp bommar osv. Jag förstår gott och väl om man inte vill sätta upp bommar bara sådär. Det blir betydligt bökigare för honom och andra att använda den vägen om han sätter upp bommar där, och han har väl helt enkelt hoppats att folk ska ha vett nog att inte förstöra hans bana. Dessutom säger han ju själv:
Quote:
Jag avskyr Tillträde förbjudet-skyltar. Jag tycker skogen och skogsvägarna ska vara öppna för folk att röra sig på.

Det är många frågetecken kring det här, och min uppfattning är att ungdomarna har mest orent mjöl i påsen.

Ska bli intressant att följa detta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 19:28 
mp.net beroende

Kör: Bil
Men man är fortfarande inte frisk funtad i huvudet om man kör på någon bakifrån med flit. :x

Helt klart har ungdomarna gjort fel, men markägaren har gjort ännu mera FEL!

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 20:06 
Rutinerad medlem

Cambudgie wrote:
Men man är fortfarande inte frisk funtad i huvudet om man kör på någon bakifrån med flit. :x

Förutsatt att han gjorde det medvetet ja. Vilket jag klart och tydligt poängterade i mitt inlägg.

Ett långsökt exempel, men eftersom de flesta här inne trots allt har någonstans att bo så drar jag det ändå:

Tänk dig att någon är inne i ditt hus (eller lägenhet) och förstör saker vid upprepade tillfällen. Det kanske inte är så stora skador, men skador som kräver att du lägger ner ganska mycket tid på att reparera dem.
Vid ett tillfälle får du fast personen som gjort det. Du säger till på skarpen och de lovar dyrt och heligt att inte komma tillbaka.
Ett tag senare märker du att någon är hemma hos dig igen. Du försöker få kontakt med personen, som vänder om och flyr. I ilska och frustration börjar du springa ikapp. När du är precis bakom så saktar personen in för han inser att loppet är kört. Du springer in i honom, han faller och slår huvudet ganska lindrigt i marken.

Hur stort fel har du gjort egentligen?

Nu kanske somliga tycker att exemplet är dumt, men det är nog många som inte förstår vad det innebär att ha lagt ner så mycket tid och pengar i något, så det här är bara ett försök att ge folk något att relatera till!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 20:19 
Rutinerad medlem

på en sida som den här skulle man säga garaget :lol:

tja nog skulle jag ta saken i egna händer för enligt mig är det just såna fall som förblir ouppklarade hos polisen, vandalism..

4-SALE

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 20:36 
Motorportalare

petterekman wrote:
Cambudgie wrote:

Förutsatt att han gjorde det medvetet ja. Vilket jag klart och tydligt poängterade i mitt inlägg.

l

Om jag citerar tidningen står det följande:
Nu var tålamodet för länge sedan slut. Med sin stora fyrhjulsdrivna pickup satte han högsta fart efter.

Resten är historia. Efter några hundra meter körde han i den flyende bilen bakifrån.

-De säger att det var med våldsam kraft, jag tycker inte det, säger mannen.

OM det är herr XXXX ord så är detta medvetet gjort för att få stopp på framförvarande bil.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 21:04 
Inventarie

Att ta saken i egna händer är aldrig rätt och kommer aldrig att vara rätt.
Tänk efter vad blir det nästa gång, kanske lite mera än att knuffa med bilen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 Mar 2008, 10:41 
Avancerad medlem

jag tycker båda parter är idioter.

ungar har inget på privata vägar att göra och dom som verkligen inte vill ha nån på sin privata väg ska se till att det är förbommat. så har jag gjort.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 01:16 
Rutinerad medlem

Kör: Yz426f
i tidningarna lät det som om vi varit ute och sladdat på banan varv efter varv. När markägarn såg oss var vi inte ens på travbanan. Så man börjar undra. Och vad hastigheten var har ju många sagt imot. Och hoten efter. Visst vi var ju på privat väg men int får man bete sig på de sättet, visst kommer era barn hem till mig o ska sopa ut julen så kan jag stå på trappan med hagelsprakarn o skjuta dom i knäet för att dom gick på min tomt. Åsikterna är delade, helt klart

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"

Living my life sideways!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 03:11 
Motorportalare

tummen wrote:
jag tycker båda parter är idioter.

ungar har inget på privata vägar att göra och dom som verkligen inte vill ha nån på sin privata väg ska se till att det är förbommat. så har jag gjort.

Tycker inte man ska kalla någon en idiot när man inte vet mer än vad den andre skrivit.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 15:28 
Rutinerad medlem

deTRoX wrote:
kommer era barn hem till mig o ska sopa ut julen så kan jag stå på trappan med hagelsprakarn o skjuta dom i knäet för att dom gick på min tomt.

:roll:

Jisses.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 15:35 
Rutinerad medlem

:roll: håller med, skulle väl vara om gloparna kommit förbi varje kväll o spreja grafitti på väggarna o våldtagit hunden som man sku kunna börja jämföra med o skjuta knäskålar 8)

4-SALE

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 16:48 
Motorportalare

Jag anser denna tråd kan låsas nu förrän den går ut på att smutskasta varann genom kalla varann öknamn mm.
Denna tråd har gjort sitt nu helt enkelt.
Hur det går med följetongen när det är upprett kan man ta upp i ny tråd isåfall. Och det lär ju dröja med tanke på hur brottom polisen arbetar och domstolen på ön (om det nu går så långt dvs)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours