Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 01 Dec 2024, 22:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Använda PPM eller PCM?
PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När man flyger vill man ha kontakt mellan sändare och mottagare. Word! :D

De flesta av de som flyger kanske vet att det finns PPM och PCM.
Men vilket är bäst? Varför? Till vad? När? Hur?

Läste detta i ett forum:
"Själv så kör jag ppm i de flesta av mina helikoptrar där ganska mycket kan generera störningar och det gör jag för att då ser jag om något börjar fela och ge små störningar istället för att köra med pcm mottagare som döljer det tills det blir så ordentligt så det slår ut mottagaren helt med garanterad krasch som följd."

Någon som har bra koll? Någon som hittat någon bra sida? PCM är
ju lite blandat mellan olika tillverkare. QPCM heter Hitecs.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Jul 2007, 08:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Det är tydligen ganska blandat vad som är bra och dåligt mellan PPM och PCM.
Har läst lite runt det här ämnet men det går tydligen inte att hitta ett bra svar på vilket man ska köra med.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Jul 2007, 10:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har läst lite jag med men inte blivit så mycket jätteklokare.
Men jag läste att någon skrivit att PCM är överreklamerat och
att PPM är att föredra.

Tror PCM står för Pulse Code Modulation och PPM står det still på nu...
Man måst googla bara... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Jag har en sändare

Kyosho Perfex, KT-8 T535 Transmitter
Digital Proportional Radio Control System

Använder kanal 64 dvs 35 040 MHz.

Är detta PCM eller PPM ?

Var hittar jag en billig mottagare? i Eckerö ? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 13:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Har flera singlar, hur många?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 14:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Glidaren wrote:
Jag har en sändare

Kyosho Perfex, KT-8 T535 Transmitter
Digital Proportional Radio Control System

Använder kanal 64 dvs 35 040 MHz.

Är detta PCM eller PPM ?

Var hittar jag en billig mottagare? i Eckerö ? :wink:

Kyosho brukar ha nån form av PCM. Nackdelen med PCM är att sändare och mottagare (oftast) måste vara av samma märke... Med PPM spelar det ingen roll vilka kombinationer sändare/mottagare du använder. Det finns positiv och negativ PPM men alla nya sändare/mottagare fungerar med bägge så det ska inte vara nåt problem.

Vilket är bättre? Ja, om detta tvista de lärda...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 17:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Machman wrote:
Glidaren wrote:
Jag har en sändare

Kyosho Perfex, KT-8 T535 Transmitter
Digital Proportional Radio Control System

Använder kanal 64 dvs 35 040 MHz.

Är detta PCM eller PPM ?

Var hittar jag en billig mottagare? i Eckerö ? :wink:

Kyosho brukar ha nån form av PCM. Nackdelen med PCM är att sändare och mottagare (oftast) måste vara av samma märke... Med PPM spelar det ingen roll vilka kombinationer sändare/mottagare du använder. Det finns positiv och negativ PPM men alla nya sändare/mottagare fungerar med bägge så det ska inte vara nåt problem.

Vilket är bättre? Ja, om detta tvista de lärda...


Så, då borde den passa ihop med en sån här? :D :D :D

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=4813


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 17:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Har flera singlar, hur många?


Vi kan ju testa med en om det funkar.... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 18:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Glidaren wrote:
Så, då borde den passa ihop med en sån här? :D :D :D

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=4813

Jag skulle bli ytterst förvånad om det fungerar, men undrens tid är ej förbi. Googlade lite och hittade följande tråd: http://www.rcflyg.se/forum/archive/index.php/t-16897.html
"McRegor har rätt tror jag. Jag tog själv upp hobbyn på nytt sommaren 2005 med Kyoshos Piper J-3 Cub readyset. Radion var en "Perfex KT-8 T535 Transmitter" och jag fick inte den att funka med "normala" mottagare.

Det märkliga är också att servona i modellen hade 5 kablar istället för 3 (+ - och signal).

Min radio använde jag senare som dummysändare till Aerofly Professional Deluxe, den passar utmärkt till den interface-kabeln."


Den mottagaren är ju en vanlig PPM med undantag att man inte behöver kristaller. Riktigt bra mottagare om man ska ha PPM, har likadan själv samt en 6 kanalers DualConversion av samma märke (och typ).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 19:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Machman wrote:
Glidaren wrote:
Så, då borde den passa ihop med en sån här? :D :D :D

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=4813

Jag skulle bli ytterst förvånad om det fungerar, men undrens tid är ej förbi. Googlade lite och hittade följande tråd: http://www.rcflyg.se/forum/archive/index.php/t-16897.html
"McRegor har rätt tror jag. Jag tog själv upp hobbyn på nytt sommaren 2005 med Kyoshos Piper J-3 Cub readyset. Radion var en "Perfex KT-8 T535 Transmitter" och jag fick inte den att funka med "normala" mottagare.

Det märkliga är också att servona i modellen hade 5 kablar istället för 3 (+ - och signal).

Min radio använde jag senare som dummysändare till Aerofly Professional Deluxe, den passar utmärkt till den interface-kabeln."


Den mottagaren är ju en vanlig PPM med undantag att man inte behöver kristaller. Riktigt bra mottagare om man ska ha PPM, har likadan själv samt en 6 kanalers DualConversion av samma märke (och typ).


Rätt länk? :?
EDIT: Jo, det är det och det är bara och läsa :D Vi Djäken fältare kan
vara lite dåliga på att läsa ibland :wink:


Last edited by Glidaren on Wed 14 Jan 2009, 20:50, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 19:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Glidaren wrote:
Rätt länk? :?


Hmm... fungerar för mig då jag klickar på den... En bit ner är inlägget jag citerade...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 21:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
PCM är väl mindre känsligt för störningar.
PCM har också stöd för Failsafe.
PCM är som ni säger lite bundet beroende på märke.

PPM är enkelt och finns överallt. Billigare och funkar. Men är inte bäst.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 22:38 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
PCM är väl mindre känsligt för störningar.
PCM har också stöd för Failsafe.
PCM är som ni säger lite bundet beroende på märke.

PPM är enkelt och finns överallt. Billigare och funkar. Men är inte bäst.

PCM har ju nåt som filtrerar bort störningar. Skitbra på pappret men vad jag läst mig till så kan det också innebära katastrof då det "maskerar" störningar. Altså med PCM märker man inte av några störningar eller så märker man störningar och då är flyget så gott som garanterat i backen. PPM kan störas sådär lagom mycket så man märker att man kanske inte ska flyga med de störningarna...

Men detta är som sagt saker jag läst mig till. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 23:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
MickeM wrote:
PCM är väl mindre känsligt för störningar.
PCM har också stöd för Failsafe.
PCM är som ni säger lite bundet beroende på märke.

PPM är enkelt och finns överallt. Billigare och funkar. Men är inte bäst.

PCM har ju nåt som filtrerar bort störningar. Skitbra på pappret men vad jag läst mig till så kan det också innebära katastrof då det "maskerar" störningar. Altså med PCM märker man inte av några störningar eller så märker man störningar och då är flyget så gott som garanterat i backen. PPM kan störas sådär lagom mycket så man märker att man kanske inte ska flyga med de störningarna...

Men detta är som sagt saker jag läst mig till. :lol:

Men om störningar filtreras bort på PCM... och man tänker på vad det
är för pulser som anvädns, då borde det ju bli mindre spektakulära
störningar. PPM kan ju få ett flyg att vända om rätt bra :D PPM tycker
jag är bra.. märker man att flyget beter sig lite konstigt så kan man
landa och kolla läget (ladda eller se vad som orsakar störningen). :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 23:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Men om störningar filtreras bort på PCM... och man tänker på vad det
är för pulser som anvädns, då borde det ju bli mindre spektakulära
störningar. PPM kan ju få ett flyg att vända om rätt bra :D PPM tycker
jag är bra.. märker man att flyget beter sig lite konstigt så kan man
landa och kolla läget (ladda eller se vad som orsakar störningen). :D


Orsaken till att det kan bli total katastrof med PCM är att man inte märker av de små störningarna. Då man har så pass mycket störning att det märks så är signalen i sånt skick att det enbart kan sluta i katastrof. Droppen som får bägaren att rinna över... Som du säger, med PPM får man mera direkt respons om nåt är fel och kan rätta till det.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group