Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 22:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: LiPo's ni har fått problem med?
PostPosted: Sun 15 Aug 2010, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiPo's ni har fått problem med?

Tänkte fråga... rätt många av oss har LiPo's idag och säkert har dom
flesta av er även fått problem med några av dessa. Vi hanterar ju
ackarna olika, men kan ni ändå räkna upp vad det är för ackar och vad
som hänt dem, oavsett felhantering eller att dom ger upp på nåt sätt.
Kabelbrott, döda, cell-fel, svullna, smällda, osv. Kunde va kul veta lite. =)

MickeM:
- 2 st Noname silverfärgade 1600mAh 3S som tröttnade mer och mer, lite svullen, spänning sjönk o sjönk.
- 1 st HiModel 450mAh 2S som var tvärdött när jag köpte det beg. Absolut 0.00V hur man än mäter. Vet ej vad som hänt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPo's ni har fått problem med?
PostPosted: Sun 15 Aug 2010, 20:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
De två vanligaste orsakerna till att LiPo blir dåliga:
1, för hög urladdning i Ah. Räkna ALDIG med burst värdet, alltid det lägre av de två och ha lite säkerhetsmarginal.
2, djupurladdning. Rekommendationer för LiPo brukar vara att aldrig ladda ur de mer än 70%, vid denna nivå märker man inget ännu. Jag använder strömmätare alltid då jag har en ny setup, även efter byte av prop. Den ger en fingervisning av hur länge man kan köra. Brukar sen börja lugnt och se hur mycket jag laddar i ackarna.

Orsak 1 är det lätt att råka ut för med EDF modeller. Dessa drar ofta mycket ström och det är ju såå skoj att köra fort (=konstant full gas). Även lätt hänt med 3D modeller som man vill ha så lätta som möjligt och därför väljer en lätt (lägre mAh) ack.

Orsak 2 råkar man lätt ut för med slow flyers eller om man inte ger gasar fullt eller inte tar tid vid flygningarna. Även en risk vid inomhusflygning då man ofta ger kortare stötar med fullgas. Då hinner man inte märka att acken inte orkar leverera.

Laddar alltid mina LiPos med ca 0,8 C, "slöladdning" vid första laddningarna är för NiMh. ;)
Brukar förvara de laddade, vilket inte är så bra för de men väldigt behändigt.

Machman
2 st Zippy Flightmax 3S 2200 mAh - svullna men fungerar bra, mycket använda.
2 st Rhino 2S 460 mAh - aningen svullna, tappar spänning lite väl snabbt men dessa är använda _mycket_ och har inte brytt mig om heller.
1 st Loongmax 4S 3000 mAh - en cell mår inte riktigt bra, tar emot laddning men inte mer än 4,15V. Var dåligt redan då jag fick hem det.


Last edited by Machman on Mon 16 Aug 2010, 12:56, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPo's ni har fått problem med?
PostPosted: Mon 16 Aug 2010, 09:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
1x FlightPower 2s 350mAh - känns som den aldrig levererat ordentligt, tappat ork efter kanske 30s (har använt i 160-180g depron)
1x LoongMax 2s 500mAh - själva acken har fungerat bra, däremot har svarta kabeln i balanseringskontakten gått av...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPo's ni har fått problem med?
PostPosted: Sun 22 Aug 2010, 12:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Har bara haft ett problem med mina lipos.
Var något fel på den acken, laddaren sa att det var ett två cellers ack men acken var tre celler.
Tryckte på laddning för tre celler och acken började brinna.

Övrigt har jag inte haft något problem med mina ackar.
Brukar vara lite försiktig i början med nya ackar med att dra ur dom och laddar bara med 1C
Flyger också på timer och laddar dom bara med 1-2C.
Dom står oftas fulladdade för jag flyger så ofta och har aldrig storage laddat mina ackar.
Egentligen borde man göra det vid längre lagring av ackarna

Lipo-ackar levereras från fabrik ca 50% laddade, det vill säga att man inte behöver köra in eller cykla acken, inte heller efter en längre tids förvaring.
När acken är ny är det normalt att den inte ger full kapacitet och prestanda förrän efter cirka 3-7 cykler (cykel = en laddning + en urladdning).
Därför bör man vara lite försiktig och inte dra ur nya ackar för mycket.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group