Kvarnbopowwwa wrote:
Kan inte du skicka alla regler och sånt till mig på antingen pm eller hotmail?
Vi kan ta det här, så fler ser hur hojen behöver fixas till. Klipp från den info jag brukar sända ut:
Vad jag som arrangör vill se, är fungerande uppsamlingskärl för kylare, tanklocksventil, vevhusventilation och förgasare. Najning av oljepluggar och kylarpåfyllning är också en fördel eller om man på annat sätt kan garantera att det är åtdraget och inte ger orsak till spill. Se över maskinen så att packningar m.m. inte läcker som såll och droppar olja längs färdvägen. Det ökar säkerheten för oss själva och vi slipper sanera, samt gör banägarna gladare. Målet är att man ska kunna lägga hojen utan att en droppe olja/kylarvatten/bromsvätska når asfalten. Det är enkelt att greja uppsamlingskärl. En läskburk eller plastflaska av något slag duger som temporär lösning och så slangar som man drar åt med buntband eller slangklämmor. Det sitter oftast en övertrycksluftning från kylaren som man kopplar in en slang på och drar ner till samma burk (eller separat om det är närmare och lättare att fixa). Anledningen är att det är glykol i kylarvattnet och glykol är mycket halt (och svårsanerat). Om du endast kör med rent vatten kan du strunta i denna del. Om vevhusventilationen är sluten (går tillbaka till luftburken), räcker det med att man täpper till avrinningshålen från luftburken. Slangarna från förgasaren ska tas omhand, liksom från tanklocket - backventil räcker sällan, utan ska ses som ett komplement till slangen. Slangar kan inhandlas hos välsorterade mc-handlare eller t.ex. Clas Ohlson, Biltema o.d.
Vi måste också ha fungerande kraschpuckar för fotpinnarna, så att eventuella vurpor inte repar upp asfalten mer än "nödvändigt". Det är nästan bara fästena till fotpinnarna som ger upphov till asfaltskador och det har ju klotats ganska friskt på vissa håll. Ett par bitar från en plast-skärbräda och som man fäster genom hål i sidan, med buntband - fungerar hyfsat. Skateboard-hjul kan också användas på en del typer av fotpinnar och hjulaxlar.
Plocka bort vassa och utstickande föremål på hojen, om det nu förekommer något sådant (utöver vad som är normalt). Lyktor, backspeglar och blinkers kan vara en god ide att plocka bort, för att minimera skadorna på hojen.
Anmälningsavgiften denna gång är 500 SEK och täcker in banan och övernattning m.m. på Valborg. Kör man bara någon dag, så kan vi lösa det på något sätt, viktigt är dock besiktningen av hojen, vilket kartingsektionen hos ÅMK står för - den sker första dagen.