Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 10 Dec 2022, 01:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fix av SY-80 4-taktare
PostPosted: Sat 07 Jul 2007, 09:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Återupplivning av en SY-80 4-taktare!

En SY-80 4-taktare som behöver lite hjälp alltså, inga större fel...
Har för mig att 0.80 kukbiktum = 13,1 kubikcentimeter (13.1cc).

(2,54cm x 2,54cm x 2,54cm) x 0,80cui = 13,11cc

Locket där kamaxel och kamdrev sitter lossnade då skruvar skruvade
upp sig. Kamdrevet förskjöts och nöp fast mot motsvarande drev
på axeln och kuggar slets sönder.

Skall ändå plocka isär hela motorn, dels för att jag vill veta hur en 4-takt
ser ut och hur den fungerar, då jag endast skruvat på 2-taktare tidigare,
samt se över så inte nåt annat tagit skada. När motorn är fixad och
funking good så vet jag inte vad jag gör med den. Nån kanske vill köpa
bort den =)

Så här ser paketet ut före det börjar "rivas" (med en spinner och
3-bladig propeller på)...

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Jul 2007, 15:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skruvade ner den lite i delar igår...

Här ser man in i kamdrevshuset. Man ser den lilla kuggen där inne
med några trasiga kuggar. Locket som är borta är just det som hoppade
ur och så gled kuggen ut och trasades sönder. Kuggarna på vevaxeln
klarade sig. Yttre kullagret har fallit bort.
Image

Här är pipan, glödstiftet och ventilkåpan borta.
Image

Förgasare och insug borta. Förgasaren verkar vara gjord för att motorn
skall monteras upp och ned. Perfekt för att slippa ta sönder kåpan på
flyget :D Glödströmsförlängare till bara =)
Image

Locket borta så man ser vevaxeln och vevstake. Än så länge inte
något märkvärdigt att skruva. Man ser stora kullagret där inne.
Image

Och så allt i delar. Uppe till vänster är cylinderfodret och kolven.
I mitten syns toppen med de två ventilerna. Ovanför toppen är
ventilsätet. Under kolven är stötstängerna och deras rör.
Till höger om motorn är kamdrevet med nockarna.
Image

Cylinderfoder och kolv skall sättas tillbaks likadant som de var pga att
de redan körts in på det sättet. Blev lite förvånad när det saknades
låspigg
för det. OS har sådant.

Jag vet inte hur man får bort vevaxeln på denna. Den alufärgade feta
spacern som är på utgående axel får jag banne mig inte bort. Jag skulle
verkligen behöva få bort vevaxeln eftersom det kan finnas kuggrester
där från kamdrevet. Någon som vet hur? Antar att det är som på
tex rattar i bilar. Nåt specialverktyg som drar bort spacern. Förslag?

Jag undrar också hur man vet att man får kamdrevet på rätt
ställe sen när nya kommer. Det finns en liten prick som man kan
använda, men i vilket läge skall den vara?!

Det jag märkte med denna motor jämfört med en 2-taktare var att
denna var fruktnasvärt oljig innanför!? Det nästan rann olja ur motorn.
Måste vart ricinolja, men ändå... hmm?

Och vad gör den lilla nippeln under motorblocket? Vart ska den gå?
Vevhusventilation eller vad?

I övrigt är motorn väldigt ren och fin innanför, inga repor.

Skruvar satt lite löst på hela motorn, kanske nån skruvat på den före jag
köpte den ;-) Eller så var det just det... skruvarna skruvade upp sig och
kamdrevshuslocket lossnade.

Nästa steg är att får bort vevaxeln och rengöra delarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Jul 2007, 18:34 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Japp det är vevhusventilationen 8) Vey ej hur du får bort vevaxeln! Det är nog bäst att du frågar grabbarna grus på svenska sidan! Dom har garanterat svaret på detta :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Jul 2007, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Japp det är vevhusventilationen 8) Vey ej hur du får bort vevaxeln! Det är nog bäst att du frågar grabbarna grus på svenska sidan! Dom har garanterat svaret på detta :wink:

Done! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 07:29 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Hur gjorde du för att få bort den då?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 07:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BlaaBMW wrote:
Hur gjorde du för att få bort den då?

Hehe, inte "Done!" som att jag fick bort den, utan "Done!" som
att jag frågat på svenska sidan ;) Och jag fick svar... blåsa på
motorn med värmepistol eller in med skiten i ugnen. Alu utvidgar
sig mer än stålet i vevaxeln -> släpper. Så brukar dom göra
förstod jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men nu är det Done Done! För med hjälp av en hårfön och lite vilja
så lossnade vevaxeln kalasbra. Alla delar är rengjorda och nu ska
jag gå över delarna och se att allt är i bra skick. Resten köps nytt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 22:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Beställ inte någe nya delar innan jag hunnit gå igenom min också bara!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 23:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BlaaBMW wrote:
Beställ inte någe nya delar innan jag hunnit gå igenom min också bara!

Nejdå ingen fara. Det är din och min beställning detta och jag har ingen
brådska. Men jag satte 18e som sista datum. Sen är listan full, inklusive
dina delar, bara jag får veta vad du ska ha :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 22 Jul 2007, 23:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla delar rena och fina utom toppen som jag glömd bort!
Nu väntar jag bara på kamaxeln (där kamdrevet sitter)
samt kullager för kamaxeln. Lääängst ner på bilden finns
ena kullagret och locket till kamaxelhuset. Ovanför dessa
två finns kamaxeln.

Så här ser det ut just nu...
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jul 2007, 10:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Började knåpa ihop den. Slängde kameran på stativ o klickade av
lite nu och då. Skärpan vart lite småtaskig ibland.

Enorm start med avtappningsnippeln eller vad den nu heter från vevhuset...
Image

Vevaxeln och delarna som blir på utsidan. Smorde in axeln lite före med
ricin-syntetoljeblandningen som blir kvar efter metanolen avdunstat.
Image

Allt ovan på plats...
Image

Kolv med vevstake och cylinderfoder. Man sätter in kolven först som
vevstaken redan sitter fast på. Hakar i vevstaken på tappen på vev-
axeln och sen skjuter man in cylinderfodret. Går galant. Om man
sätter in fodret först så kärvar det så pass mycket med vevstaken
att man aldrig får på den. Foder och kolv samt vevstake är ditsatta
på exakt samma sätt de togs bort, motorn är ju redan inkörd.
Smorde in delarna lite före.
Image

På plats...
Image

En annan vy...
Image

Bakstycket med packning och skruvarna....
Image

På plats... Fodret har glidit lite ut, men jag har redan märkt fodret
mot cylindern. Man bör passa sig så fodret inte halkar ut helt. Hålet
man ser i sidan på cylinderväggen är för att plugga i och ur kolvtappen.
Image

Nästa steg är kamaxeln, som jag har beställt...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jul 2007, 13:24 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Härlig tråd :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jul 2007, 14:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Mycket fint! Nu vet jag hur jag ska ta isär min motor!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jul 2007, 14:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BlaaBMW wrote:
Mycket fint! Nu vet jag hur jag ska ta isär min motor!

Skruva inte mer än som behövs i alla fall. Jag var nyfiken på hur
en 4-takt funkar, därför skruvade jag isär nästan hela motorn.

En sak jag undrar är hur man får kamaxeln på rätt ställe.... hm...
det finns en märkning på kamdrevet, men sen vet jag inte. Skall
kolven månne vara i TDC eller nåt?! Och dessutom vet jag inte vart
märkningen på kamdrevet skall peka. Märkningen är endast på
kamdrevet. Kankse den skall vara rakt mot kuggarna på vevaxeln... :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var läääänge sedan jag skrev i den här tråden. Kan bero
på att jag beställde ett kamdrev den 22 juli och det kom hem
förra veckan (sista veckan i november).

Hur som, fortsatte montera ihop motorn.

Tog bort bak-kåpan igen för att med ögat se att vevtappen
är klockan 12...
Image

Tryckte in kamdrevet och lade det så att den lilla pricken står
på ca fem i tolv, men så skall det INTE vara på denna SY80
för då öppnar det fel.
GÖR EJ SÅ HÄR ALLTSÅ, om jag förstått det rätt... läs vidare!
Image

Istället så höll jag vevtappen på klockan tolv och lade kamdrevets
punkt rakt NER mot vevaxeln... för då blev det så som jag förstod
att det skulle vara, dvs att stötstängerna skall väga upp mot varann
när vevtappen är i klockan tolv. Alltså om man vrider på vevaxeln
runt tolv-läget så skall bägge stötstänger ligga och balansera.

Alltså...
1 - Vid tändning skall kolven gå ner från TDC (Top Dead Center).
2 - När den vänder uppåt så öppnas avgasventilen och avgaserna trycks ut.
3 - Sedan återvänder kolven neråt och suger in bränsleluftblandningen.
4 - Och sen går kolven upp igen och komprimerar...

4 cykler... 4-takt.

Image

Skruvade dit kamdrevslocket med lite LocTite...
Image

Lade dit stötstängerna och dom där rören...
Image

Toppen uppifrån...
Image

Toppen underifrån...
Image

Och på plats, och i detta läge såg jag att detta "vägande" mellan stötstängerna funkade utmärkt.
Image

Hoppas det blir rätt :D

Härnäst skall ventillyftarna på plats och där kommer nästa problem.
Ventilspelet... humm...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsatte pilla ihop motorn...

Ventillyftarna...
Image

Medbringare och sånt till axeln för fastsättning av propellern i senare skede...
Image

Anslöt en slang till förgasaren och blåste, iiingenting hände när jag
vred på spjället. Plockade isär förgasaren och det fanns ludd och smuts
överallt i rören. Fattar inte, den gick ju bra senast innan jag köpte den
(då när kamdrevet rasat).
Image

Förgasaren fin, ren och allt rör sig som det skall. Har använt gänglås lite överallt för att få fast skruvar.
Image

Förgasaren på plats med choke-spjälllet
Image

En annan vinkel...
Image

Avgasröret / ljuddämpen skall på plats...
Image

På plats...
Image

Nu återstår bara att justera ventil-spelet och sen skruva dit ventilkåpa och glödstift.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 13:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30990
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är ventilspelet fixat med bladmått. 0,03-0,05mm skall det vara
på bägge. Förut var det 1,7 mm på ena och 0,9 på andra. Vet inte
hur det kunde vara så mycket, har ju inte missat nåt vid ihop-
plockningen :roll: Förra kammen såg inte sliten ut, tyckte jag,
kanske den var det. Låsskruvarna på lyftarna var fast som de skulle.
Hur som... motorn är klar...

Hoppas nån får nytta av tråden. :D

Image
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group