Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 09 Jul 2025, 21:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 22:13 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
pratade tidigare ikväll med en kille som hållit på mycket med dom här maskinerna och han sa att man INTE ska ladda mer än 1.2 max 1.3 för att kolvar och stakar ska hålla... ja har nog tänkt hålla mig på 1.2 så länge d går men jag kommer att satsa ganska mycke på chip, regulator, pump och större spridare å kanske en mappning... med det så ska man väl borda få ut dryga 200 hk ur den stackars maskinen... :D

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 08:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
Quote:
med det så ska man väl borda få ut dryga 200 hk ur den stackars maskinen...


de ska nog gå ganska lätt att få ut 200hk iom att på motornords hemsida (de chippet som jag har i min) sägs att man ska få ut 215hk med deras chip o samtidigt då bilen chippas av dem höjer de laddtrycket till 1bar.

Detta är då med en orginal bil i övrigt. Dock vet ja att vissa har laddat runt 0,9-1 bar med original chip men de brukar ju int hålla spciellt länge sen heller.

Om jag har hajat rätt så ska manuella original maskin o låda stå pall för ca 300hk , medans automat lådan ger upp vid 240-260hk.

säkert visste ni allt detta redan men kanske någon som vill veta iaf.

lycka till i fortsättningen.......

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 08:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
njanå inte tror ja att ett chip kan ge 45hästkrafter bara sådär d låter ju ganska otroligt... å 300hk på vanliga kolvar och stakar tror jag inte håller i längden säkert en lite stund...

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 09:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
alltså jag menade att chip i kombination med laddtryckshöjning skulle ge 45hk. inte enbart chip.

//robba

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 09:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
aha okej... me tillräckligt ladd höjnings så då jo...=)

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 09:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
enligt motornord skulle de räcka med 1bars tryck, jag hade iofs själv svårt att tro att de va 215hk i min bil vid 1bar men kanske.

jag var ut o testa en orginal med 0,8 bars tryck men manuell o den kändes betydligt rappare iom att laddtrycket kom mycke tidigare på den än på min, dock känns min rappare då man axar från ca 70-80 till 140-160 än den manuella. Detta är ju dock bara min uppfattning kanske den skulle ändras om man körde båda bilarna jämsides.

//Robba

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 10:21 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Thu 06 Oct 2005, 12:45
Posts: 269
s12åland wrote:
njanå inte tror ja att ett chip kan ge 45hästkrafter bara sådär d låter ju ganska otroligt...


Bsr ökar effekten på en 850 t5 från 225hk till 280 endast genom omlödning av chippet, de e 55hk :D (var till och med ett chip nånstans som höjde till 290hk)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 10:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
kan göra de men sen så ska orginal effekten vara ganska hög från början oxå... 8)

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:32 
Offline
Medlem

Joined: Sun 23 Apr 2006, 20:27
Posts: 92
Med tanke på att det är turbo så ökar det räjält genom chip och sen ett sportsystem och sportfilter så är det stor skillnad... Redan då borde den ligga över 200 sen höja laddet och göra den lite drift säkrare med IC, oljekyl och uppgradera bränslesystemet så borde man nog kunna plocka ut 250


Gäller nog att byta turbo också då t25an som är på orginal inte håller för så värtst länge över 1bar specielt om man kör den hårt...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:08 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Killar killar...

Diskutera gärna olika chips effektökningar mm, men skapa då en egen tråd och spamma inte ner projekttråden för mycket så är ni snälla :wink:
Den blir så tungläst då. Jag är inte grinig att ni skriver i tråden, tvärtom, men helst enbart projektfunderingar och inlägg.

Kanske mods kan splitta tråden så att diskussionen inte dör ut?

Originalgrejer ska hålla för närmare 300 hk med driftssäkerhet om man har en nyrenoverad maskin. En originalmaskin så rekommenderas man att inte ta ut mer än 260 hk ur.
Originalkolvarna flyger och far vid 1,5 bar.

Och olika speccar: Alla har olika åsikter om hur mycket olika mods ger till maskinen. Ni kan dra era egna slutsatser ur mitt inlägg om motorreceptet. Det skulle vara roligt att bromsa motorn och se hur mycket hästar man får. (sponsra med bänkning! någon?)

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Last edited by Fabben on Thu 11 Jan 2007, 17:16, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
på tal om bromsning... klintverkstan lär ska ha bromsbänk stämmer??? nån som vet??

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Okej för er som inte hänger med så är detta en delning från tråden http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1386
Här kan ni relatera till det som står här.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:28 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Tackar för splitting (finns ingen tack smiley, så du får en :D istället)

Quote:
Gäller nog att byta turbo också då t25an som är på orginal inte håller för så värtst länge över 1bar specielt om man kör den hårt..


Jag har förstått att problemet med T25an dels är storleken, den är så liten vilket gör att luften den komprimerar blir ganska varm, vilket gör att effektökningen inte blir så stor. Det andra är oljetillförseln. Det är mycket klena oljekanaler vilket leder till mindre smörjning och mindre kylförmåga. Vi ska se hur vi löser det själva. Kanske vi borrar upp kanalen lite så att Mitsu turbon trivs bättre.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group