Tänkte presentera mitt och ett par kompisars projekt.
Det började med att Calle kom över en Nissan Stanza -84 med 1.8 liters singelkam med förgasare som vi först tänkte ha som isbil och leka med på vintern. Sen kom vi över en billig turbo och tankarna började flyga kring en turbokonvertering av motorn. Joel hoppade snabbt med på tåget ("va i heelvite! varföö int" var kommentaren

)
När Calle senare började gräva bland motorkoder så visade det sig att det är samma block som i Cherry och 200sx. I samma stund vaknade den riktiga dårskapen inombords och bilen bestämdes att få ett värdigare öde än att stresskonverteras och köras sönder på isen
Värddjuret

Så fick det bli. Bilen skulle få en 200sx spis nedkilad under huven. Och när vi ändå höll på så kunde vi lika gärna trimma lite. Men med tanke på att detta skulle bli ett budgetprojekt så bestämdes det att vi skulle köra med originallåda. Därför sa vi att taket på trimningen inte fick överstiga 260 hk för att växellådan överhuvudtaget skulle ha en chans att klara sig.
Jag började leta runt på holmen efter en motor, men det verkade dödfött. I sverige fanns det kompletta motorer, men i såna prisklasser som detta budgetprojekt inte har råd med. Vi började efter ett tag att snegla på hur det var att turbokonvertera en bluebird motor istället. Men under en sen kväll på Esso så fick jag reda på att det skulle ligga en motor i ett garage i Kalmarnäs. Jag fick numret till killen och ett par dagar senare så for jag och hämtade hem motorn.
Underverket!

samt turbon

Motorn är komplett förutom startmotor och generator, men det går ju och plocka över från den gamla motorn. Den saknar också turbo och IC, men turbo hade vi ju sen tidigare
Motorn, en CA18DET är en radfyra på 1809 cm3 med 8,5:1 i komp. Den har dubbla överliggande kamaxlar, insprutning och turbo. Den kommer från en 93ans 200sx med 10000mil på mätaren, och skicket på motorn tyder på att det stämmer.
Turbon är för oss okänd. Vi vet bara att det är ett Mitsu aggregat och förra ägaren tänkte använda det som en uppgraderingsturbo till en Volvo S40 T4. Så mina gissningar ligger på att det är nåt aggregat till en volvo R-modell, men jag ska ta och maila killarna på turboperformanceclub och höra om dom vet vad det är för turbo.
____________________________________________________________
Målsättningen från början var bara att få bilen körbar och bränna slut på däck och skrämma slag i gamla trötta sierror. Men efter ett par dagar kom vi fram till att det nog var säkrast att plocka bort toppen och kolla topplockspackningen. Sagt och gjort, innan Joel och jag visste ordet av hade vi plockat ner motorn i dess beståndsdelar
Det blev bara och beställa en ny packningssats från Dax nästa dag *suck* När vi nu ändå hade plockat ned motorn i bitar så kunde det ju inte skada att putsa delarna innan vi plockade ihop allting igen. Så fel man kunde ha. Joel tog med det mesta till skolan och blästrade och slipade så mycket att fingrarna glödde. Toppen var det första han fixade. Han bytte alla ventilpackningar samt finjusterade ventilerna. Sen hann han även med att porta ur lite i kanalerna och slipade ner brytningsvinklar på ventilerna

Allt för att motorn ska andas så lätt som möjligt.
Toppen före samt efter. Lite skillnad

Flitens lampa lyser i pannan på Joel när han putsar kolvar.

Det senaste som hände var att vi fick blocket tvättat, planat och målat.

Vi var tvungna att prova hur det såg ut med toppen på. Nice!
Nästa grej på g är att tvätta oljetråget och måla det + att börja plocka ihop
