HelikopterbyggeHK-500GTElectric Helicopter KitAttachment:
HK500GT2.jpg [ 27.8 KiB | Viewed 12413 times ]
Eftersom min Align T-Rex 450SE V2 verkade lite för liten för att orka med min
ombord-videokamera så har jag nu skaffat en lite större elhelikopter av 500-
storlek. Det är en kopia av Align's T-Rex 500.
Helin kommer från HobbyCity så den var inte dyr. Det kom en hög med påsar
och ingen bruksanvisning. Allt är metallblingat klart i den, förutom stjärten
som jag tog hem metallblinget till. Priset på vad det blev för detta paket
kommer i ett senare inlägg. Helin har fått rätt goda betyg på flera ställen.
HobbyCity:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... and_extras)
Saxat från HobbyCity:The high performance HK-500GT is 3D flight ready. 99% of parts are compatible
with the Align T-rex 500. Much bigger than its smaller 450 brother, the 500GT
is an exciting helicopter to see in action and even more exciting to fly. Its 2024
alloy head ensures hard core 3D pilots wont be dissapointed in the performance
and the beautifully painted cowl and Titanium anodized components make this a
visually stunning helicopter with performance to back it up!
You wont find unecissary or poorly fitting bling alloy components on this heli. Alot
of thought has been put into the production of this machine as seen by the FRN*
tail which uses alloy only where its needed; in the arms and partially hidden belt
pulley making it lighter with no sacrifice in strength; proving the helis no-bling all-
performance attitude.
All parts are 100% compatible with T-Rex 500. Included are main and tail blades
& Carbon Fiber boom supports.
Features: - Light weight design provides awesome flight performance and extreme 3D capability.
- Beautiful factory painted fiberglass canopy.
- Rotor head/tail with thrust bearings.
- Direct-to-swash CCPM linkage.
- Center of gravity of battery tray designed close to the rotor head.
- High efficiency belt driven tail.
- Fully driven tail auto rotation system.
- Tail servo boom mount.
- Carbon Fibre boom support rods.
- High rigidity 2024 alloy main frame.
Specification: - Length: 840mm
- Height: 310mm
- Main rotor diameter: 970mm
- Tail rotor diameter: 200mm
- Motor pinion gear: 13T
- Main drive gear: 162T
- Tail drive gear: 31T
- Drive gear ratio: 1:12.46:4.68
- Weight(without power system): 1370g
- Flying weight: Approx 1700g
Required items: - Brushless Outrunner Motor
- Servos : 3 x servos for cyclic
- Radio Gear : Gyro/Rx
- ESC : 80A or greater.
- Battery: 2 x 2200mAh 3S 20C or greater.
*FRN Fibre Reinforced Nylon25% lighter than billet alloy and composed of 30% Carbon and Aramid fibers mixed
with Nylon. This provides strength (modulus of elasticity) where standard plastics
and 2017 alloys would bend.
Och här kommer ett gäng bilder på innehållet i varje påse.
Canopyn (glasfiber och färdigmålad)
Attachment:
IMG_6058.JPG [ 67.91 KiB | Viewed 12413 times ]
Huvudrotorbladen samt tracking-tejp
Attachment:
IMG_6059.JPG [ 41.3 KiB | Viewed 12413 times ]
Chassiet samt gummina till canopyn
Attachment:
IMG_6060.JPG [ 85.78 KiB | Viewed 12413 times ]
Huvudrotorn
Attachment:
IMG_6061.JPG [ 92.12 KiB | Viewed 12413 times ]
Fena och stabilisator
Attachment:
IMG_6062.JPG [ 69.67 KiB | Viewed 12413 times ]
Landställ
Attachment:
IMG_6063.JPG [ 92.58 KiB | Viewed 12413 times ]
Paddlar, rotorbladshållare, samt lite servofästen och övriga skruvar
Attachment:
IMG_6064.JPG [ 111.2 KiB | Viewed 12413 times ]
Huvudrevet med autorotationsdrevet
Attachment:
IMG_6065.JPG [ 48.67 KiB | Viewed 12413 times ]
Bommen och dess tillbehör samt paddelstång
Attachment:
IMG_6066.JPG [ 72.91 KiB | Viewed 12413 times ]
EXTRA: Jag uppgraderade från plaststjärt till metall, men fick dubbelt av stjärtrotorbladshållarna
Attachment:
IMG_6067.JPG [ 54.81 KiB | Viewed 12413 times ]
EXTRA: Metall-varianten av slidern till stjärten
Attachment:
IMG_6068.JPG [ 51.96 KiB | Viewed 12413 times ]
Originalplastsjärten som jag inte kommer använda, samt stjärtrotorbladen
Attachment:
IMG_6069.JPG [ 122.74 KiB | Viewed 12413 times ]
EXTRA: Metallstjärten med rem
Attachment:
IMG_6070.JPG [ 93.23 KiB | Viewed 12413 times ]
EXTRA: Metall-varianten av stjärtdrevet, tror jag behövde den. =)
<--- EDIT: Nej, den behövdes inte alls!!!Attachment:
IMG_6071.JPG [ 32.54 KiB | Viewed 12413 times ]
Nästa steg blir att påbörja bygget och gå igenom att allt sitter som det skall samt
att jag måste limma alla skruvar osv. Som tur är har man byggt några helisar nu
så man vet var allt skall vara. =) Men det finns några annorlunda konstruktioner
jämfört med andra helis. Dom är olika trots allt, men grundprincipen på hur dom
ska fungera är lika.
Kanske nån till köper en 500-heli?
Dom använder samma ackar som i 450-helis
och i några av bilarna. Alltså 2200mAh 3S 20C-ackar och dylika. Man använder
dock två i gången i denna, i serie.
Det som saknas är:
- Motorn (skall kolla upp vilken som är lämpligast)
- ESC: 80A eller mer
- Servon: 3st cykliska servon, vad det nu blir
- Gyro: Tar väl nåt vanligt heading hold, ska ju bara hovra och flyga med denna för filmning
- Stjärtservo: Nåt digitalt stabilt som passar gyrot
- Ackar: 2200mAh 20C 3S eller bättre (2st)
- Mottagare: Ja vilken man nu tar, 6-kanals räcker.
Inte så svår heli egentligen. Skruva ihop med låslim, kolla att inget glappar, kolla att allt spelar på fritt.
/MickeM