Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 11:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair

Attachment:
IMG_5632.JPG
IMG_5632.JPG [ 149.32 KiB | Viewed 6891 times ]

Vingspann: 1000mm
Längd: 835mm
Elektronik: Byts ut

Den första ägaren lyckades ej få detta flyg att flyga och det gjordes av med kvickt.
Den andre flygaren fick en bra fin start, men efter 100m så gjorde flyget nån sorts
high torque snapspin-flatroll stall 'n dive-manöver. Så nu tänkte jag försöka göra
nåt åt detta. Nog måste ju flyget få flyga lite mer. :D Det som saknas är motor,
fartreglage, ackar, propeller och vad det nu var. Allt beställt. Motorbock måste
fixas sen, den är borta. Det lutar mot att det blir Turnigy 345W-motor med Turnigy
Plush 30A ESC (Esky 25A på bilden). Mottagaren byts ut. De fasta landställena byts
ut mot infällbara, på nåt sätt. Propellern blir en 2-bladig istället för 3-bladiga
(dom verkar obalanserade när dom är så billiga). Turnigy-ackar på 25C 1300mAh 3S.
Servona kommer antagligen att bytas dom med, för nu rör sig skeven flera mm
per servo-hack. Kommer styras med annan sändare för att få flaperon och bättre
funktioner. Kanske blir mitt vinterflyg, om ägaren inte vill ha tillbaks flyget. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 01:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mer grejer...

Motor, fartreglage, servon, infällbara landställ, ackar och en programmerare
Attachment:
IMG_5651.JPG
IMG_5651.JPG [ 116.55 KiB | Viewed 6853 times ]

Attachment:
IMG_5652.JPG
IMG_5652.JPG [ 106.6 KiB | Viewed 6853 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 00:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog en dust med Corsair'en igen.

Bytte ut höjdservot och bägge skevservon (till HXT-900).
Originalservona till originalmottagaren hade en upplösning som en järnvägsväxel.
Sidoroderservot (som även styrde sporrhjulet) fick vara kvar. Flyget verkar vara byggt runt det servot. :shock:
Fenan är däremot nu rak o fin. =) Och stabben är stabil. Allt löper finfint. Lite sladdrigt sporrhjul, men men.
Attachment:
IMG_5710.JPG
IMG_5710.JPG [ 62.11 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5711.JPG
IMG_5711.JPG [ 44.5 KiB | Viewed 6832 times ]


Tog inte länge skruva, limma o dona ihop motor o motorfäste osv.
Skruvade fast med 6 skruvar också, glömde fota.
Om det är nåt som lossnar, så är det flyget. :D
Sen på med proppen. En 12x8 trä-propp.
Om det funkar? Inte vet jag, får anlita Machman o mäta lite. :D
Attachment:
IMG_5712.JPG
IMG_5712.JPG [ 70.52 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5713.JPG
IMG_5713.JPG [ 64.76 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5714.JPG
IMG_5714.JPG [ 57.51 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5715.JPG
IMG_5715.JPG [ 58.94 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5716.JPG
IMG_5716.JPG [ 59.13 KiB | Viewed 6832 times ]

Attachment:
IMG_5718.JPG
IMG_5718.JPG [ 41.67 KiB | Viewed 6832 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 00:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsatte pula lite...

Elektroniken är inte så avancerad... ack, ESC med BEC, motor, mottagare och 4 servon :D
Här ser man hur tomt det blir. Bytte föresten mottagare till en Hitec Dual Conversion 35Mhz PPM Full Range.
Det satt ett 18A BEC i den förut... nu blev det 40A.
Attachment:
IMG_5719.JPG
IMG_5719.JPG [ 66.19 KiB | Viewed 6831 times ]


Egentligen är den ju flygklar nu... Det är ett rackarns drag i den motorn med den proppen.
Flyget vägde jag till 650 gram. Hm, 250 gram mer än Aito.
Och motorn på denna är bra mycket kraftigare. Hm... :D
Attachment:
IMG_5720.JPG
IMG_5720.JPG [ 90.62 KiB | Viewed 6831 times ]

Attachment:
IMG_5721.JPG
IMG_5721.JPG [ 124.59 KiB | Viewed 6831 times ]


Sen är ju frågan hur man ska göra med landställ. Har tre alternativ:
1 - Strunta i dem och landa i högt gräs/snö?!
2 - Använda originalställ som alltid är ute (inte så snyggt)?
3 - Använda dom infällbara jag beställde. Lite mer arbete och vet inte riktigt hur blir.
Måste kapa in i vingen, kommer den hålla sen osv... hm.
Attachment:
IMG_5722.JPG
IMG_5722.JPG [ 43.66 KiB | Viewed 6831 times ]

Attachment:
IMG_5723.JPG
IMG_5723.JPG [ 48.51 KiB | Viewed 6831 times ]

Attachment:
IMG_5724.JPG
IMG_5724.JPG [ 39.82 KiB | Viewed 6831 times ]

Attachment:
IMG_5725.JPG
IMG_5725.JPG [ 114.82 KiB | Viewed 6831 times ]

Attachment:
IMG_5726.JPG
IMG_5726.JPG [ 87.92 KiB | Viewed 6831 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Propellerval?

Var hittar man en tabell på vilken prop man kan använda utgående från motor,
fartreglage och vikt på flyget? Tycker det ska va så liten propp på denna fast
det är stora grejer!? Eller? Och hurudan prop ska det vara? Vanlig elprop eller
går det bra med metanolpropp eftersom det inte är så högt varvtal?

MOTOR
TURNIGY AerodriveXp SK Series 35-30 1100Kv / 345w
Kv: 1100rpm/v
Turns: 13
Resistance: 76
Idle Current: 0.6A
Shaft: 4mm
Weight: 90g
Rated Power: 345w
ESC: 30A
Cell count: 3S Lipoly
Suggested Prop: 10*5 <--- 10x5? Är inte det rätt smått?
Power equivalent : .25 to .36 glow engine
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... 0Kv_/_345w

FARTREGLAGE
TURNIGY Plush 30amp Speed Controller
Cont Current: 30A
Burst Current: 40A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 2A
Lipo Cells: 2-4
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Controller

VIKT
Flyget väger 650 gram med ack och allt.

Enligt fartreglagets bruksanvisning kan man köra en outrunner med Low Timing eller Medium Timing. Hur vet man vilket som är bäst?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 19:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Tror nog den ska klara mera! Men du kan få låna min wattmeter om du vill experimentera. Bara att koppla på mellan ack och esc och gasa. Sen läsa av på displayen. Kollar alltid med den då jag bytt prop så jag inte överbelastar drivlinan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vill ju inte bränna slut på nåt... behagar Machman placera sig på Djäkenfältet i morrn söndag med denna mätare? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 20:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
... behagar Machman placera sig på Djäkenfältet i morrn söndag med denna mätare? :D

Tror inte han dyker upp

Machman wrote:
Tog bort mig från 27:e, jag kommer tillbaka då ja, men med kvällsbåten natten till måndag.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
... behagar Machman placera sig på Djäkenfältet i morrn söndag med denna mätare? :D

Tror inte han dyker upp

Machman wrote:
Tog bort mig från 27:e, jag kommer tillbaka då ja, men med kvällsbåten natten till måndag.

Justså... nå. Jag bytte prop från trä 12x6 till master airscrew 11x5 och tar med en 10x3.5 för el.
Måst ju hinna ladda ackarna också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 21:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag dyker inte upp nej... Är ännu i Larsmo (Österbotten).

Hur många C är dina 1300 mAh accar på? Är de på 20C kontinurligt så ska du vara ytterst försiktig... 26 A verkar man komma över ganska enkelt med den motorn. Jag flyger aldrig utan att mäta först som sagt, men jag ligger exakt på gränsen för ESC i flera setuper. Men det är tråkigt om accen blir dålig på EN flygning, vilket kan hända om man A, drar ur den fullt (dvs tills ESC klipper och ens nuddar gasen sen, jag slutar flyga efter 7-8 min med mina 120cm, då är det ca 25% kvar i accen) B, drar ur accen för snabbt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Jag dyker inte upp nej... Är ännu i Larsmo (Österbotten).

Hur många C är dina 1300 mAh accar på? Är de på 20C kontinurligt så ska du vara ytterst försiktig... 26 A verkar man komma över ganska enkelt med den motorn. Jag flyger aldrig utan att mäta först som sagt, men jag ligger exakt på gränsen för ESC i flera setuper. Men det är tråkigt om accen blir dålig på EN flygning, vilket kan hända om man A, drar ur den fullt (dvs tills ESC klipper och ens nuddar gasen sen, jag slutar flyga efter 7-8 min med mina 120cm, då är det ca 25% kvar i accen) B, drar ur accen för snabbt.

Det är du som plockat ihop setupen. ;-) På ackarna står det 25-35 Discharge. Man skall ju aldrig
heller dra ur fullt med nya ackar. Dom ska laddas snällt och dras ur snällt till knappt hälften. Och
dom ska inte pinas i början heller. Jag tror inte jag behöver all motorkraft i morrn söndag. :D Men
jag har ju tre ackar, så kanske man kan snabb-prova med ena... :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 01:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Det är du som plockat ihop setupen. ;-) På ackarna står det 25-35 Discharge. Man skall ju aldrig
heller dra ur fullt med nya ackar. Dom ska laddas snällt och dras ur snällt till knappt hälften. Och
dom ska inte pinas i början heller. Jag tror inte jag behöver all motorkraft i morrn söndag. :D Men
jag har ju tre ackar, så kanske man kan snabb-prova med ena... :lol:

Aah så var det ja! ;)
25 C, då är det nog bara att brassa på med avseendet för accarna iaf. 39A ska de då kunna leverera kontinuerligt och då lär nog din ESC eller motor ge upp före. Som det ska va! :mrgreen:

Att "köra in" accar gäller främst NiMh och NiCd, skadar ju inte att göra det med LiPo heller men vad jag läst så ska det inte behövas.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 11:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Att "köra in" accar gäller främst NiMh och NiCd, skadar ju inte att göra det med LiPo heller men vad jag läst så ska det inte behövas.

Jag har läst att man SKA köra in ackarna (på acken, på tillverkarens hemsida och i papper som följer med samt även i forum där man fått tips). Men om det gäller alla ackar... knappast. Jag har gjort en 3-ggrs-cykel på alla mina ackar. Dvs ladda lugnt första gångerna, ej dragit ur mer än hälften, ej kört fullgas osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 11:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jag har gjort en 3-ggrs-cykel på alla mina ackar. Dvs ladda lugnt första gångerna, ej dragit ur mer än hälften, ej kört fullgas osv.

Nackdelen är att ackarna har ett begränsat ggr-cykel så du har nu missat tre flygningar :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 12:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag har gjort en 3-ggrs-cykel på alla mina ackar. Dvs ladda lugnt första gångerna, ej dragit ur mer än hälften, ej kört fullgas osv.

Nackdelen är att ackarna har ett begränsat ggr-cykel så du har nu missat tre flygningar :D

Hahaha! :D Säger han som säljer bort flygen förän han ens flugit en struntdel av vad ackarna klarar av... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Fri 08 Jan 2010, 22:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har flugit två tillfällen med detta flyg. En gång på Djäkenfältet då blåste det lite,
men det flög stabilt ändå men med lite luftgropar. Nöjd!!! Kommer film på det.

Och så flög jag igen på Slemmern då det var kallt och vindstilla. Då flög den ju
otroligt vackert! Även fast jag lagt på videokamera (FCO2) samt en tung 4.8V
NiMH med massa isolering i kroppen. Dock så blev andra flygningen avslutad med
en hårdare landning. Acken tröttnade just i inflygningen och flyget föll ner lite
snett. Kylan gjorde nog sitt, för flyget gick helt av. :D Vingen klarade sig helt.

Vad ska man limma med? Är ju styorks i stort sett. Provade med Uhu Coll vitlim
och det bet nog fast rätt bra på en testyta inne i flyget. Kanske ska räcka?
Det flexar ju rätt bra och kladdar in sig i springorn rätt fint.
Attachment:
IMG_5797.JPG
IMG_5797.JPG [ 132.16 KiB | Viewed 6691 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Fri 08 Jan 2010, 22:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Vill du förstärka lite extra, stick in några kolfiberpinnar...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 09 Jan 2010, 00:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MarcusG wrote:
Vill du förstärka lite extra, stick in några kolfiberpinnar...

Det kan jag ju göra jo. Får prova det där flyget är helt av, där det bara var en 10cm spricka så tryckte jag inte vitlim allt vad jag kunde och torkade bort överflödet. Vart riktigt bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 09 Jan 2010, 10:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag tror Jonas L limmade sin Cessna (lika som jag har) med vanlig epoxy (foam safe, finns det sån??). Då håller det iaf...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FÖRSÖK - Art-Tech F4U Corsair
PostPosted: Sat 09 Jan 2010, 10:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Tror att det skulle gå bra med vanligt bygg skum, fast då måste man ha pistol,jag har både pistol och skum om du vill prova
kostar inget och det är starkt.Och väger nada.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group