Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 23 Jun 2025, 00:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 09:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Hm... Tänka själv....

Om du tänker så här att luftflödet tar troligen vägen bakom cylindern vilket betyder dålig kylning.
Du måste ha ett luftflöde rakt på flänsarna på cylindern för att få optimal kylning.

Sen får ni räkna lyftflödet hur ni vill :P

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 10:34 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Varför inte göra det lika enkelt som jag brukar, plocka på grejerna
o flyg :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 10:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Varför inte göra det lika enkelt som jag brukar, plocka på grejerna
o flyg :)


:D :D :D

Jaaa.... :D bara flyga..... GSG alltså.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 16:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Exakt... Hur var det med att uppfinna hjulet? =)

Antingen räknar du väl ut hur det skall vara exakt så det funkar
året runt, eller så gör du som folk har gjort i många år :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 17:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1725
Location: Mariehamn
Jag är benägen att hålla med herrarna att det finns skäl för ett vertikalt intag för luft rakt framför cylinder och förgasare... se t.ex F-3 i Attes hangar :wink: . Kylluften skall strömma runt cylindern för att avleda värme och så behövs det även luft för att förbränna bränslet :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 21:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu är min Quest 50 flygfärdig (men inte klar). Kvar att göra är att få piloten på plats och skruva fast canopyn.

Nu är också jordningen på plats för glödstiftförlängaren.

Image


För att få motorkåpan på plats så blev jag tvungen att skruva fast ljuddämparen efter
montering av kåpan. För att kunna skruva fast ljuddämparen fick jag ta ur mera kring
bränslenålen och sedan också göra ett extra hål för den andra skurven till ljuddämparen.
Gjorde en liten förlängning på bränslenålen för att enklare och säkrare kom åt ventilen.
Det svarta locket är bränslelocket.

Image


Så här blev placeringen av elektroniken. Batteriet långt fram men om flyget landar helt så kan man ju justera det senare.

Image

Är det nån som kan komma med lite tips på hur stora roderutslagen man bör ha för low-rate?
Det står ingenting om det i manualen..... Annars får man pröva sig fram - den hårda vägen :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 23:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu är min Quest 50 klar.

Pilot och canopy på plats. Batteriet är laddat :D

Verkar ha blivit bra val av pilot. Hon är glad trots att hon är under stor press :wink:

Image


Limmet har tokat.

Image


Canopyn på plats :D Klart :D :D :D

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 00:31 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
nice :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 01:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Haha, Glidarn, du är knäpp!

Har hört talas om en junta du sku passa i, RC Åland tror jag dom kallar sig.
Vet ej vad RC står för, kanske Rare Callgirls? Round Chicks? Race Cats?
Riding Cheerleeders? Rough Cheaters? Rhonda Clare? Rediculous Circumstance? ... Nej, det var nog nåt annat...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 10:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
:lol: :lol: :lol: Hoppas man får vara med på premiären! Jag gillar huvudbonaden! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 19:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det blev en lite förbättring av Questen..... :D om det nu är en förbättring :?

Förlängde avgasröret med en slang ner under planet. På sätt så blir man kanske av med en
del kladd på flyget men frågan är hur mycket effekt man tappar på grund av det ökade
mottrycket. Nån som vet?

Var hittar man information om ljuddämpare och tunade dämpare? och hur de skall konstrueras, hur
effekten påverkas etc?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 20:14 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Glidaren wrote:
Det blev en lite förbättring av Questen..... :D om det nu är en förbättring :?

Förlängde avgasröret med en slang ner under planet. På sätt så blir man kanske av med en
del kladd på flyget men frågan är hur mycket effekt man tappar på grund av det ökade
mottrycket. Nån som vet?

Var hittar man information om ljuddämpare och tunade dämpare? och hur de skall konstrueras, hur
effekten påverkas etc?


Både Tobben och jag brukar köra med en slang som för bort allt s***. Enligt mig så tappar man ingen större effekt :D i alla fall inte på en ASP 46 eller en HP 61 eller en OS 46AX Max.

Lycka till med premiär turen! :)

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Jan 2009, 02:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
men frågan är hur mycket effekt man tappar på grund av det ökade mottrycket. Nån som vet?

Jag gjorde samma på Härken med TT42 i nosen när den var i min ägo.
Den gick direkt sämre, men det gick att justera in lite, men bra blev
det inte. Så jag tog bort slangen. Blev antagligen för mycket mottryck.
Tror Tobben och jag kom fram till att slangen var för lång =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 May 2009, 23:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Questen har varit 100% redo :wink: för premiär en längre tid. Nu skall den till väders bara det torkar upp
och vindarna är gynsamma :D

Undrar om pilot är inskolad :?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 30 Nov 2009, 01:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Vilken minnesvärd flygarkväll det blev :D :D :D

Premiär;
med Quest 50 från CMPro. Efter några klickar på trimmen för skev och höjd så var det dags att börja testa.
Härlig kärra som flyger riktigt rent och hann visa att den kan det mesta :D

JS_ wrote:
Före:
Image

Efter:
Image





Questen visade sig vara en mycket trevlig kärra så länge det varade. Men roliga kärror inbjuder ju också till bus.

Nu skall systern byggas :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 30 Nov 2009, 07:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Nu skall systern byggas :D

Glidaren kör tydligen dubbelt av allt :P

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 30 Nov 2009, 09:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Jo, det finns två obyggda Quest 50 som väntar :)

Bälte, hängsel och ... :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 30 Nov 2009, 10:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Hummm det går bra med flyg ,men dubbelt med fruar då ????? :idea:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Thu 07 Jan 2010, 23:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nya tag
Nu börjar jag plocka i hop en ny Quest 50


Började med vingen i kväll.

Skevrodren limmande på plats och gamla servona monterade i resässerna.

Bara roderhornen till så är vingen klar :D

Det löper lite snabbare när man har "passande grejer" och när man vet hur det skall bli..... borde bli :oops:

Nåja, snart har man en ny Quest flyger.... eller vad trort Ni ?


Attachments:
Quest-vinge.jpg
Quest-vinge.jpg [ 140.31 KiB | Viewed 6671 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Thu 07 Jan 2010, 23:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Bara roderhornen till så är vingen klar :D

Tycker det saknas träpluggarna i främre kant som ska hålla vingen kvar i flygkroppen.....
Räcker inte att bara skruva fast vingen i bakre kanten.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group