Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Min Renata - Reactor 3D GP från Greate Planes
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 22:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Historen om min Renata började så här:

Mr X wrote:
Tomt flyg säljes: 100 euro
Reactor 3D, spv 1475mm
Passande motor 2-stroke .46-.51 cu in (7.5-8.0 cc) or 4-stroke .70 cu in (11.5 cc)
http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4061
Image
SÅLD


Hon hade dock haft ett annat förhållande innan hon täffade mej:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3443

Sedan behövdes det lite delar att plocka dit så det blev att "köra loss" OS-55an från Benita. Den vackra damen skulle även få ett passande namn och dopet hölls på Motorportalen:

Tobben wrote:
Glidaren wrote:
Målsättningen med att busa med Benita var ju att testa flyga med gyro och få loss motorn - och det lyckades ju :D Nu vet jag hur gyrot skall kopplas och styras för att få AVCS :D och Benita är trotts allt nästan oberörd. Nu ska Benita få vila ett tag och nu har jag OS55:an lös och den skall ombord på Reactorn :) som fortfarande är namnlös :wink: Namnförslag?


Jag har ett förslag. Varför inte kalla henne Renata?!

Wikipedia:
Renata Chlumska, född 9 december 1973 i Malmö, är en svensk äventyrare och bergsbestigare. Chlumska blev 1999 första svenska och tjeckiska (hon har dubbelt medborgarskap) kvinna att bestiga Mount Everest.

Från juli 2005 till september 2006 genomförde Chlumska en utmaning som kallas Around America Adventure. Hon paddlade kajak, cyklade och åkte inlines runt USA, de så kallade Lower 48 (states: Alaska och Hawaii undantagna). Äventyret tog 439 dagar.

Med ett sådant namn kommer Renata att klara allt - på land, i luften och på vattnet! Smaka på det Glidaren! :!: :idea: :D :wink:


Last edited by Glidaren on Tue 16 Sep 2008, 21:40, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 22:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
I kväll började bygget!

Säsongstart! Verkmästaren var lite trögare och långsammare än vanligt :D

Image

Tänkte börja med att montera motorn men det var som att bygga om en jänkare till vänsterstyrning så det hoppade vi över :oops: för tillfället :D
OS-55an ska få en 13x4 APC propeller, hm, hm....

Image

Gav mej på några Futaba standard servon. De ska så småningom förenas med ett Futuba GY352 gyro, hm, hm....

Image


Micklade förlängnings sladden till servo genom vingen som en riktig flask byggare. Men kontakterna passade inte! Futuba har hona i ena änden och hane i andra änden :D
Det är skillnad på vilken väg man svänger kabeln :shock:

Image

Nåja, Ni har hört det förut men det tål att upprepas: "Micklade förlängnings sladden till servo genom vingen som en riktig flask byggare."

Skruvade fast servo. Sedan skruvade jag loss servot. Puh, det går trögt det här.....
Tejpade kontakten. Skruvade fast servo. Fixat på ett nafs :D :D :D Kul det här :D

Image

Byggsäsongen är i gång :D Kvällens resultat - två monterade servon :D

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 22:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yeah! Glidarn har hittat kamera =) Kul flyg. När är beräknad flygning?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 22:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
När är beräknad flygning?


Ja du MickeM, svårt att uppskatta - det är sååå mycket kvar att bygga...
och som du ser så tar det sin tid med alla svåra, krävande moment :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 21:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Fortsatte med mitt "Bygge" ikväll igen.

Nu vet jag varför Reactorn har transparent klädsel: Det är när man ska dra kablarna från de tre servona i akter. Då ser man var kablarna har fastnat :shock:
Men det framgår INTE hur man ska göra för att de INTE ska fastna......

Image

Nåja, tre servon till på plats.

Nu är det monteringen av OS-55an som gäller, med lite för stor motorbock. Ljuddämparna blir under flyget och motor ska hamna på sniskan, pekande åt sydväst.

Det börjar kanske bli dags med en beställning på lite småplock.......

PS: MickeM - det närmar sig - batteriet är laddat :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 08:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Hm,

Inget praktiskt byggande har det blivit men mitt drömmande avbröts av en insikt :shock:
Jag hade tänkt konfigurera radion såhär.
1. Styrbord Aileron
2. Stbord Elevator
3. Throtle
4. Rudder
5. Gyro gain
6. Babord Aileron
7. Babord Elevator

men så kom jag på att gyro ska vara inkopplat emellan :shock:
Gyro axel 1 - roder :D
Gyro axel 2 - Styrbord elevator :D
:shock: :shock: :shock: - Babords elevator ???? :oops: Vart ska jag koppla det servot?? :cry:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 14:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan man ha ena halvan av elevatorn på kanal 7?
Har du en Futaba 10/12C?

Du ska väl sätta bägge Höjdroder-servon ihop med en Y-kabel.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 15:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Japp, det går bra med Futaba 7C :D Man använder mixning - slave -master

Då kan man justera rodren exakt och individuellt. För jag har sett endel med bekymmer där man Y-kabel vilket gjort att höjdrodren gått olika ;) vilket gör att flyget exempelvis inte loopar rakt. Förstår DU vad jag menar? ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 16:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Japp, det går bra med Futaba 7C :D Man använder mixning - slave -master

Då kan man justera rodren exakt och individuellt. För jag har sett endel med bekymmer där man Y-kabel vilket gjort att höjdrodren gått olika ;) vilket gör att flyget exempelvis inte loopar rakt. Förstår DU vad jag menar? ;)

Ah okej, det stämmer ju det när du säger det. Men det där med Y-kabel, det
beror nog inte på Y-kabeln, utan på att den som byggt ihop flyget inte
satt roderhornen på exakt samma ställen. :roll: Jag är helt klart med på
vad du menar. Flera av mina flyg har haft det felet, men det går ju att
åtgärda mekaniskt också =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 19:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Flera av mina flyg har haft det felet, men det går ju att
åtgärda mekaniskt också =)


Menar du så som jag mekaniskt brukar åtgärda landningställ och sporrhjul :wink:
- ingen förbättring senaste halvåret :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 10:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Jag har fått paket :D

Image

Ett sporrhjul :!: - äntligen :D
Inget hjulställ :( inga skidor :(
men två 13x5 :D


Renata har fått lite små plock, stötstängs fästen, canopy lås till batteri lucka mm

Och så nya milstolpar:
Min första alu-spinner :D
Mina första trä proppar. 13x5 :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 21:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
När andra kvaddade Härken :wink: så pysslade jag lite med Renata :)

Så har jag tänkt att motorn ska sitta så småningom, på trekvart :) Undrar om motorn kommer att gå monterad sådär :?

Image

Efter allt fräsande och kapande så har både ångerveckan och garantin upphört på motorbocken ;) Tanken på plats :) Kolla tanklocket :) Glidarn har bytt division -från insex nyckel till Tanklock - Var månne detta slutar?

Image

Så här skall gyrot monteras:

Image

Om det råkar bli bra med viktfördelningen så skall batteriet in där bak i luckan:

Image

Det närmar sig..... Snart Oscar :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 21:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Glidaren wrote:
När andra kvaddade Härken :wink: så pysslade jag lite med Renata :)


Nu ska vi inte vara på det viset :lol:

Sitter tanken under motorn (i nivå)? Hur påverkar i så fall det bränsletillförseln?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skall gyrot verkligen vara monterat i sidan på flyget?

Förgasarens centrum i linje med tankens centrum?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 07:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Skall gyrot verkligen vara monterat i sidan på flyget?

Förgasarens centrum i linje med tankens centrum?


hm, nu blev det svårt.... igen..... :D

Förändringen, vridningen, i yaw och pitch är väl oberoende av var gyrot sitter ? :?

Centrum på tanken? - där sitter motoraxeln.... hm. Hur jag än vrider motorn så blir förgasaren lika långt från centrum på tanken? också oberoende hur jag rollar :) ... hm.
Har det någon betydelse att förgasaren är på sniskan? :shock:
Måst jag flyga inverterat och knivegg hela tiden för att hålla motorn igång ? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 10:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gyrot brukar nog alltid placeras i mitten (i alla fall på helis för att det skall
blir symmetri mellan vänster och höger). Alltså i mitten mellan vänster o
höger.

Om du vill undvika problem när du busflyger skall nog förgasarens
centrumpunkt gå i linje med tankens centrumpunkt. Har du förgasare
högre upp, så går nog motorn helbra när du flyger rätt väg. Har du
förgasaren för långt ner, då kan den flöda. Funkar nog säkert när
du åker med full spätta och ett tag på tomgång, men ska du bara
glida kan det börja krångla. Men men, är olika på motorer, vissa
är griniga, andra är det struntsamma nästan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 11:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Och då fick jag min undran om bränsletankens placering besvarad, i.a.f. delvis. Bäst är det alltså i jämnhöjd med förgasaren...

Jaja, klia sig i huvet lite till, Glidaren, så blir det nog riktigt bra det där till slut!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 12:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Om du vill undvika problem när du busflyger skall nog förgasarens centrumpunkt gå i linje med tankens centrumpunkt. Har du förgasare högre upp, så går nog motorn helbra när du flyger rätt väg. Har du
förgasaren för långt ner, då kan den flöda. Funkar nog säkert när
du åker med full spätta och ett tag på tomgång, men ska du bara
glida kan det börja krångla. Men men, är olika på motorer, vissa
är griniga, andra är det struntsamma nästan.


Det här var enda sättet (som jag kom på) att montera motorn :oops: Så det blir att flyga me förgasern uppåt (dvs kombinera inverterat och knivegg :D ) och så köra med full sula.....

Glidaren kommer inte att göra skäl för namnet :D utom vid alla nödlandningar :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Oct 2008, 21:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Så fortsatte monteringen av Renata. Så här blev OS-55 monterad:

Image

Vilken tid det tog att passa in motorkåpan :roll: men vackert blev det med träpropeller och alu-spinner :D

Image

Äntligen börjar det likna flygfärdigt flygplan :D men oj, en, massa kablar som hänger :oops: några stag och en mottagare så är det dags :D
Image

Tänk va det tar tid att få ett klart ett färdigt flyg :wink:

PS, Är du snart klar Oscar?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 06 Oct 2008, 15:32 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Ojj, ja just ja! :D Har varit lite trögt på byggfronten ett tag, har varit så mycket i skolan ... men snart är den första provperioden slut å då ska jag fortsätta! :D men vänta inte på mig ... jag kommer och tittar när Renata ska upp :wink:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group