Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 14:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1450 posts ]  Go to page Previous  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 73  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 10 Aug 2008, 22:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
BuuMi wrote:
Jeoo.

Så plockade bort första tändstiftet och såg att kolven låg i topp så vi tog bort andra istället för att få in tryckluft där och på så sätt få upp oljetrycket.


det va nåt nytt trick som jag inte visste om, förklara hur det fungerar lite närmare ( har aldrig skruvat på nå hynda motorer så det kanske e lite speciella :? )

enda gången jag sätter tryckluft i cylindern e när jag byter ventilstyrningstätningar.

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 10 Aug 2008, 22:15 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
vwrob wrote:
BuuMi wrote:
Jeoo.

Så plockade bort första tändstiftet och såg att kolven låg i topp så vi tog bort andra istället för att få in tryckluft där och på så sätt få upp oljetrycket.


det va nåt nytt trick som jag inte visste om, förklara hur det fungerar lite närmare ( har aldrig skruvat på nå hynda motorer så det kanske e lite speciella :? )

enda gången jag sätter tryckluft i cylindern e när jag byter ventilstyrningstätningar.

Fick tipset av Christopher här på MP. Han gjorde så på sin 200sx för ett tag sen när han renoverade maskinen sin och skulle starta upp. Bara att mata ner tryckluft i cylindern så sköter sig resten själv sen : ) Körde det senast förra veckan på en Opel. Funkar klockrent!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 10 Aug 2008, 22:59 
Jag har heller inte hört talas om nåt liknande sätt att få upp oljetryck???Tycker i min värld att för det första så måste det va ett jäkla leakdown för att överhuvudtaget få ner så mycket tryck i motorn så att oljan skulle börja cirkulera.är det inte bara så att det blir tryck av luften som får givare eller mätare att ge utslag?Jag har ju bytt ventiltätningar på plats säkert 50 gånger på olika bilar och kört tryckluft i cylindern borde väl märkt då om det komitt up olja i toppen??Nää jag köper inte det här helt enkelt :(


Top
  
 
 Post subject: Oljetryck
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 06:08 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Ingen som tänkt på att motorn kanske börjar rotera av tryckluften.

Ja har Leakdown tester om du vill kolla före du river av toppen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oljetryck
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 06:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Ronny wrote:
Ingen som tänkt på att motorn kanske börjar rotera av tryckluften.

Ja har Leakdown tester om du vill kolla före du river av toppen.

Du tog mina ord. Funkar klockrent för mig iaf hur som helst :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 10:39 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Hur vet du att du får oljetryck av att göra så?

Cylindern ska ju vara tät förutom leakdown och där nere ska det inte kunna bli tryck eftersom det går ut genom vevhusventilationen (om man nu inte kör torrsump då).

Jag förstår inte heller hur det där ska fungera.

Dessutom är det väl inte bara att tryck på givaren man vill uppnå utan man vill väl fylla oljekanaler och lager med olja så de inte snurrar torrt första sekunderna vid uppstart.

EDIT: Om man gör så för att få motorn att snurra ett halvt varv och på så vis sätta driv på oljepumpen, ja då kan man väl lika bra knycka till med startmotorn?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 14:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Vem har sagt att den bara snurrar 1/2 varv , den börjar rotera av luften.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 15:16 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Men ändå, varför är det bättre än att köra på startmotorn?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 15:44 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 14:15
Posts: 7
Location: Hammarland
Nej boman för h******, jag körde tryckluft i oljestickshålet för att få pumpen att suga från tråget medans jag vevade runt motorn. Man kör ju bara tryck i cylindrarna om man ska göra leakdown test som de sagts här tidigare :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 16:54 
Tror pojken börjar bli slutarbetad :D Hoppas du får ordning på allt ikväll nu då


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 20:15 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
:lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 21:10 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Volvo mannen wrote:
Tror pojken börjar bli slutarbetad :D Hoppas du får ordning på allt ikväll nu då

skojar du?! :D
sådär blir det när man far hem från jobbet 12 på kvällarna :S

självklart menade jag oljestickshålet och inget annat!!
har ju själv gjort det här på jobbet men ändå skriver man fel..

börjar ta på det här skruvandet nu :P

var till jobbet ikväll och felsökte en sista gång och allt är rätt kopplat. alla slangar osv.

så imorgon blir det att lyfta toppen och kolla vad som har hänt riktigt.
det enda jag får in i huvudet att det skulle vara är att antingen pianotråden hoppat ur spåret vid montering eller att ändorna inte är tillräckligt plana.

stämmer det att man kan köra med annat än pianotråd?
typ silikon o-ringar eller något sånt?

vet en som kör vanliga o-ringar i sin escort med taunus motor och det funkar för han. dock så har han inte o-ringat blocket då..

någon som kan bekräfta detta?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 21:11 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 28 Feb 2007, 20:47
Posts: 638
Ronny wrote:
Vem har sagt att den bara snurrar 1/2 varv , den börjar rotera av luften.




Förstår inte riktigt hur ni tänker.. Inte för att vara fittig men tänk logiskt.. Motorn börjar 100% säkert inte snurra av att du sätter luft i en cylinder!!
Kolven far ner och stannar där! Hur har du/ni tänkt att den ska fara upp igen när luften trycker den neråt?? :roll:

_________________
#Team B R I#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Aug 2008, 21:34 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Alla stift ur och luft in vid kompressionstakt på en cyl , kolven ner o vänder, luft ut via avgasventil snurrar vidare på insugstakt av massan och e tillbaka på komressionstakt. Detta har ja bara testat på en gammal 2cyl motor för kanske 10år sen, kanske ej funkar på en tät 4 cyl bilmotor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 09:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
BuuMi wrote:
så imorgon blir det att lyfta toppen och kolla vad som har hänt riktigt.
det enda jag får in i huvudet att det skulle vara är att antingen pianotråden hoppat ur spåret vid montering eller att ändorna inte är tillräckligt plana.

stämmer det att man kan köra med annat än pianotråd?
typ silikon o-ringar eller något sånt?

vet en som kör vanliga o-ringar i sin escort med taunus motor och det funkar för han. dock så har han inte o-ringat blocket då..

någon som kan bekräfta detta?


Jag har svårt att tro att det skulle fungera med o-ringar i nånting annat än metall? Har inte silikon en smältpunkt vid 300 grader? Då kommer den ju inte att hålla.

Kör inte du med en tre-lagers kopparpackning? Är inte de ökända för att läcka lätt?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 10:01 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Varför inte ta ett leakdown test först och kolla värdena. Då kan du samtidigt se om det kommer luftbubblor i kylaren.

Lycka till o hoppas det e något lindrigt fel.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 22:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
BlaaBMW: Nej jag kör med o-ringat block och kopparpackning.
Jag tänkte bara eftersom de funkar på crossar/hojar osv.. Men spelar ingen roll nu mera eftersom jag just kom hem från jobbet och KANSKE löst problemet.

Ronny: För sent ;) Jag hörde runt lite idag med folk och sen så gjorde jag det som lät säkrast.


Sååå, jag kom just hem från jobbet som sagt. Blev kvar idag efter jag slutade och började direkt med att lyfta av toppen..

Det första som hände var att det forsade vatten ut från cylindrarna bara jag tog bort första skruven till grenröret :D
Men sen när allt var borta så skådade jag hylomar geggan som jag kletade dit före jag monterade allt. Nu vet jag inte om läckaget har något med det att göra men iaf så hade den kletat sig in mot cylindrarna och på något vis lagt sig mitt på pianotråden.. Så det låg nästan smet på kolvarna. Sen var det för j***a kladdigt och äckligt tyckte jag.
Det såg bara ologiskt ut att det där skulle hålla tätt :O

Pianotrådarna var perfekta och på sin plats. Man såg tydligt i packningen hur de hade tryckt in sig.. Så jag tog och rengjorde packning,topp och block. Glödgade packningen igen och satte på kopparspray den här gången istället för hylomar s***!
Sen drog jag åt toppen i tre steg. 30nm, 60nm och 90nm =)

Så nu hoppas jag på det bästa och tänkte ta och starta upp imorgon.
Så nu är allt som från början bara att det är kopparspray över hela packningen istället för hylomar bara runt kanalerna.

Natti!
Det återstår att se hur det går imorgon bara : )

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 06:16 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Fri 06 Apr 2007, 19:53
Posts: 21
Location: Vårdö
jag hejar på dig buumi :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 06:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
matzor wrote:
jag hejar på dig buumi :)

härligt :D

tänkte göra ett nytt försök att starta upp den idag så : )

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 08:15 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Lycka till!!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1450 posts ]  Go to page Previous  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 73  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group